11 липня презентували результати дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. Про це йдеться в опитуванні Державної служби якості освіти України.
На третій рік повномасштабної війни частка респондентів, які послуговуються українською мовою як в освітньому процесі, так і в побуті, дещо зменшилася. ... — зазначив Руслан ГУРАК.
У державному органі зазначили, що після початку повномасштабної війни спостерігалося збільшення вживання української мови в освітньому процесі. Однак у поточному навчальному році — реакція дещо зворотна. Пов’язують це із тим, що зменшилася частка старшокласників (на 17%), батьків (на 11%) і вчителів (на 8%), які українську вважають рідною мовою.
За словами учнів, під час уроків тільки українською мовою спілкуються 78% вчителів, тоді як у минулому навчальному році таких було — 83%.
69% респондентів зазначили, що українською спілкування відбувається і під час перерви. Для порівняння: торік цей показник сягав 74%.
5% учнів вказали, що вчителі на перервах спілкуються як українською, так і російською однаковою мірою.
За спостереженнями батьків, у 93% закладів загальної середньої освіти, де навчаються їхні діти, освітній процес відбувається суто українською мовою.
Абсолютна більшість учителів відповіли, що під час освітнього процесу послуговуються лише державною мовою. У спілкуванні з колегами 88% вчителів підтримують розмову лише українською мовою, а 9% — переважно українською.
Серед учнівства спостерігається зменшення на 8% кількості респондентів, які під час уроків та перерв спілкуються між собою лише українською мовою, 41% респондентів — під час перерв, а половина — під час уроків.
Третина старшокласників зазначили, що під час перерв розмовляють як українською мовою, так і російською та переважно російською. Торік цей показник становив 21%.
П’ята частина учнівства під час навчальних занять підтримують розмову між собою як українською, так і російською та переважно російською мовами.
Є відмінності у використанні української мови під час навчальних занять і перерв за регіонами проживання респондентів: на заході країни — 74% дітей, а на сході — 17%.
Крім того, якщо у школі діти активніше використовують державну мову, то за її межами (наприклад, у колі друзів та вдома) цей відсоток знижується: менше ніж 40% учнів спілкуються суто українською, п’ята частина — як українською, так і російською мовами однаковою мірою.
Чинниками, що стримують використання державної мови в усіх сферах публічного життя, діти назвали звичку спілкуватися недержавною мовою (33%) та мову спілкування у сім’ї (20%).
Учителям під час освітнього процесу важливо спрямовувати роботу на підвищення мотивації учнів та учениць спілкуватися українською мовою, формувати вміння й навички комунікативного користування засобами мови у різних життєвих ситуаціях.
У межах освітнього процесу, зокрема на уроках української мови та літератури, історії, захисту України, а також під час позакласних заходів, надавати інформацію про значення державної мови для української державності та національної безпеки, про лінгвоцид на тимчасово окупованих територіях та цілеспрямоване просування російської мови державою-агресором з метою послаблення єдності українського народу.
Органи управління освітою та керівники закладів освіти мають посилити контроль за дотриманням педагогічними працівниками вимог законодавства щодо застосування державної мови в освітньому середовищі, а також інформувати педагогічні колективи про чинні нормативні документи з питань мови освітнього процесу.
Збір даних тривав з 25 квітня до 10 травня 2024 року шляхом онлайн-анкетування учасників освітнього процесу. В опитуванні взяли участь 7031 учень/учениця, 18 788 батьків/законних представників здобувачів освіти й 4000 вчителів.
Джерело: hromadske.ua, sqe.gov.ua
Головна редакторка:
Литвиненко Леся Анатоліївна