6 червня 22:44
6 2

Старт реформи дошкільної освіти

Новий закон має розширити доступ до дошкільної освіти для всіх дітей, а також збільшити автономію садочків. 6 червня Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому законопроєкт №8033 «Про дошкільну освіту». Рішення підтримали 299 депутатів.

Ініціатор законопроєкту народний депутат від фракції «Слуга Народу», голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Володимир Воронов. Проєкт закону №8030 про дошкільну освіту було зареєстровано у Верховній Раді 13 вересня 2022 року.

Раніше Володимир Воронов пояснював, що «основна філософія законопроєкту полягає в тому, що кожна дитина в Україні повинна мати можливість здобувати якісну сучасну дошкільну освіту з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей».


Як ідеться в пояснювальній записці до законопроєкту, він має створити нові засади державної політики у сфері дошкільної освіти в контексті євроінтеграції і запровадити реальну, а не декларативну дерегуляцію та демократизацію в системі освіти.

Крім того, він має розширити можливості та гарантії для здобуття дошкільної освіти усіх дітей з урахуванням потреб та здібностей, зокрема дітей з особливими освітніми потребами та дітей сімей переселенців.

Законопроєкт також покликаний розширити організаційну, кадрову, фінансову автономію закладів дошкільної освіти і визначити нові підходи до трудових відносин у них та нові гарантії для педагогічних працівників, сформувати системи економічних гарантій розвитку закладів дошкільної освіти та створити мотивації для інвестування в освіту.

Закон пропонує сприяти вивченню дітьми в садочках мов міжнародного спілкування (насамперед англійської). А також дозволити дітям, які належать до корінних народів або національних меншин України, мови яких є офіційними мовами Європейського Союзу, отримувати дошкільну освіту рідною мовою поряд із державною.

Україні вже давно потрібно реформувати дошкільну освіту. Тому ми пропонуємо чітко визначити форми її здобуття, форми дитячих садочків, педагогічну підтримку батьків та ще низку важливих змін. Впевнений, їх відчують усі учасники процесу — і педагоги, і батьки, — наголосив Воронов у процесі обговорення документа.

У порівняльній таблиці до законопроекту від 30 травня 2024 року уточнюється, що дошкільна освіта - процес і результат всебічного розвитку, виховання, навчання, соціалізації дітей та формування у них необхідних життєвих навичок і компетентностей до початку здобуття початкової освіти.

Базові етапи дошкільної освіти були визначені на основі вікової періодизації розвитку дитини:

  • вік немовляти (до одного року);

  • ранній вік (від одного до трьох років);

  • молодший дошкільний вік (від трьох до чотирьох років);

  • середній дошкільний вік (від чотирьох до п'яти років);

  • старший дошкільний вік (від п'яти до шести (семи) років, або ж до восьми років — для дітей з особливими освітніми потребами).


МОН опублікував головні зміни

Для вихователів:

  • щорічна відпустка 56 календарних днів для всіх педагогічних працівників;

  • зменшення навантаження для вихователів, інструкторів з фізкультури, психологів, соціальних педагогів, асистентів вихователів, методистів;

  • право засновників встановлювати вищі посадові оклади, доплати, надбавки та додаткові винагороди.

Для батьків:

  • право на територіальну доступність дошкільних закладів, яку забезпечуватимуть органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування;

  • право формувати індивідуальну освітню траєкторію для дитини;

  • право вибору форми здобуття дошкільної освіти;

  • право на педагогічну підтримку.

Для закладів дошкільної освіти:

  • розширені форми здобуття освіти: очна, мережева, дистанційна;

  • нові типи: мобільний, сімейний, мінісадок, центр педагогічного партнерства;

  • унормоване використання освітніх та парціальних програм;

  • чіткий порядок зарахування дітей за територіальним принципом.

Для засновників закладів дошкільної освіти та органів влади:

  • обов'язок забезпечити педагогів ігровими, дидактичними, матеріально-технічними ресурсами;

  • відповідальність за територіальну доступність освіти;

  • встановлення доплат за перевищення норми дітей у групі;

  • особливі умови ліквідації садків у сільській місцевості та спеціальних дитсадків.

Інші важливі зміни:

  • визначено ключові терміни дошкільної освіти;

  • встановлено умови про призначення та термін роботи керівника;

  • унормовано формат педагогічної ради;

  • виписано умови інституційного аудиту.

Законопроєкт також вносить ясність у термінологію дошкільної освіти, визначаючи ключові поняття. Це ще один крок до адаптації української освіти до стандартів ЄС, що гарантує нашим дітям якісний старт у житті.

Автор: Роман Мельник, джерело: ms.detector.media, mon.gov.ua, sluga-narodu.com.