Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Освітній форсайт “Інтеграція електронних журналів Всеосвіти до АІКОМ: реалізація в закладі освіти”
»
Взяти участь Всі події
22 квітня 14:40
7 0

Реформа старшої школи: з 2027 року кількість предметів суттєво скоротять

Заступник міністра освіти і науки Дмитро Завгородній говорить про скорочення кількості шкільних предметів до 11-12. На його думку, ці зміни розвантажать навчальні програми та наблизять українську освіту до загальносвітових стандартів.

Анонсовані нововведення були представлені заступником міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитром Завгороднім під час стратегічної сесії в межах швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти».

Майже в усіх розвинутих країнах освіту в школі навчаються 12 (інколи 13) років. Власне 11-річна освіта залишилася в Україні, Білорусі, Росії та Азербайджані. Тобто ця реформа насамперед — це перехід до загальносвітових стандартів, — зазначив Завгородній.

За словами посадовця, сьогодні у старших класах здобувачі освіти відчувають перевантаження через велику кількість навчальних годин і предметів. Проте це не сприяє підвищенню якості освіти, і часто батьки змушені наймати репетиторів, щоб підготувати дітей до вступу у вищі навчальні заклади.

Світлина з сайту МОН України

Починаючи з 2027 року старші класи будуть з десятого по дванадцятий. До старшої школи додається 10 клас, в якому учні матимуть змогу надолужити освітні втрати та, можливо, змінити думку про предмети, які колись здавалися нецікавими. Саме тому в 10 класі найбільша кількість обовʼязкових для всіх навчальних предметів, але їхня кількість зменшуватиметься з кожним наступним класом. Учні зможуть ще раз утвердитися у виборі профілю або обрати інший, — пояснив Дмитро Завгородній.

Передбачається, що профільна освіта в Україні матиме два напрямки:

  1. академічні ліцеї — орієнтація на продовження навчання в закладах вищої освіти;

  2. професійні ліцеї — здобуття професії.

З академічного ліцею можна буде перейти в професійний, якщо виявиться, що це не твій напрям. Далеко не кожній дитині є потреба йти в академічний ліцей і здобувати далі вищу освіту. Але кожному треба мати можливість для самореалізації. Тому основний задум реформи — це зміна училищ та технікумів на професійні ліцеї, оскільки є загальне ставлення, що в училища йдуть ті, хто зовсім ні на що не спроможний. Це треба змінити, переосмислити і підняти престижність робітничих професій, — додає секретар Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Наталія Піпа.

Світлина з сайт Укрінформ

Відомо, що у 2025—2026 навчальному році буде запущено «пілот» старшої профільної освіти, і в кожній області з’явиться по одному академічному ліцею і по два професійні. Зараз освітяни спільно в межах швейцарсько-українського проєкту «DECIDE» шукають оптимальну модель та визначають, які саме профілі там мають бути.

Як повідомляла Всеосвіта, до 1 вересня поточного року буде завершене формування мережі закладів профільної середньої освіти. Нині в 4—6 класах навчаються 1,2 млн осіб. Саме ці діти у 2027—2030 роках будуть вчитися в ліцеях академічного спрямування та професійних коледжах. Але з огляду на поточну демографічну ситуацію, кількість учнів у профільній середній освіті буде скорочуватися, починаючи з 2030 року. Детальніше з цією темою можна ознайомитися в матеріалі Реформа профільної середньої освіти стартувала і вона незворотна.

Титульне фото: сайт Укрінформ.