1 березня 2024 о 12:07
13 0
1 1 2 1

ШІ в освіті — вбивця інтелекту чи генератор можливостей?

Раніше, з демонстраційною метою, Всеосвіта написала новину, яка була повністю згенерована ШІ. Не існує рюкзаків-роботів, це вигадки штучного інтелекту. Якщо ви бачите в тексті абревіатуру «ШІ», це свідчить про штучність інформації. Вона може ґрунтуватися на фактах або вигадках — як це буде потрібно роботу. У матеріалі ми розповідаємо про ризики безрозсудного використання штучного інтелекту в освіті.

Поговорімо про етичність штучних новин, їх користь та як це стосується освіти загалом

Ідеї згенерувати новину ШІ передував допис в групі ВШО, де менеджери групи рекомендували зробити навчальні матеріали за допомогою ШІ. Вони рекомендували створювати штучні пейзажі, штучний захід сонця, штучні зображення античного Риму та навіть котів. В дописі також пропонувалося обговорювати з учнями запити ШІ, етичні аспекти та захист авторських прав.

Допис ВШО



Авторське право та ШІ

В Каліфорнії художники подали позов, оскаржуючи генератори зображень ШІ за використання робіт художників без їх згоди. Художників турбує, що ШІ навчається на їх роботах та не захищає згенеровані картинки копірайтом. Автори в результаті не отримують компенсацій та посилань на джерело інтелектуальної власності. ШІ створює недоброчесну конкуренцію, що призводить до знищення справжнього мистецтва. Наприклад, художник Сем Янг побачив, що штучний інтелект може генерувати картинки, максимально схожі на його роботи, він зібрав митців, які мають схожу проблему, щоб разом подати позов проти Stability AI, Midjourney та DeviantArt. Художники хочуть, щоб у законодавство внесли зміниі стиль став об’єктом авторського права.

Ліворуч: JH's Samdoesarts: модель 5/8 , підказка: гарненька жінка з блакитним волоссям у полі кактусів уночі під яскравими зірками (широкий кут), висока деталізація. Праворуч: Кара бачить тебе, Кара не вражена, 2021, Сем Янг НАДАНО СЕМОМ ЯНГОМ; SAMDOESART

В результаті освітяни мають усвідомлювати, що генеруючи будь-які картинки через ШІ можуть порушуватися авторські права художників по всьому світу. Штучні зображення вже витісняють роботи створені людьми. Приклад з художниками демонструє неетичність використання картинок згенерованих ШІ для створення навчальних матеріалів. Це приклад свавільного використання чужої інтелектуальної власності та демонструє академічну недоброчесність по відношенню авторів та дітей.


Якість ШІ та живих митців

Ми також хочемо продемонструвати кілька прикладів з живими фотографіями від справжніх митців shutterstock.com та згенеровані картинки від найкращого з відомих сервісів штучних картинок bing.com. Проаналізуймо разом, яке зображення буде кращим для використання на уроці.

Колізей

ШІCatarina Belova

Природа в Україні. Гори

ШІCreative Travel Projects

Захід сонця біля річки. Україна

ШІDenis Belitsky

Вчений кіт

ШІSvetlana Rey

І якими б прекрасними не були штучно згенеровані котики, саме жива фотографія, чи живий образ, викликають у нас щирий захват. За реальною фотографією або картиною стоять історії живих людей, справжні емоції та життєвий досвід. І хоч штучний інтелект досить дешевий, на сьогодні є також безліч спеціалізованих сервісів зі «справжніми» безплатними авторськими зображеннями.


Уявімо на мить урок історії

Пофантазуймо, що вчитель згенерував опис теми про античний Рим. А потім він згенерував гарні штучні картинки. Наприклад, ми запитали у ШІ, яку роль московити відіграють в історії Риму.

Яка користь може бути вчителю від використання ШІ на уроках історії, якщо штучний мозок вигадує інформацію на основі алгоритмів?

Раніше ми вже писали про ризики ШІ в освіті:

  • Відсутність фільтра чи цензури. У штучного інтелекту немає емпатії, він користується алгоритмами виконуючи одну й ту саму роботу, без урахування тонкощів психіки чи виховання.

  • Штучний інтелект не може бути експертом. ШІ збирає дані в Інтернеті, де люди навмисне можуть вводити в оману. Згенеровані думки ШІ можуть одночасно належати п'ятирічній дитині та московському диктатору.

  • Штучний інтелект  це готові відповіді. Щоб розвинути словниковий запас, логіку, критичне мислення, наслідкові звʼязки, дитині потрібно самостійно читати, писати, вигадувати чи робити вправи. Такий важливий елемент розвитку дитини, як творчість та уява відсутні у використанні ШІ.

Через створені твори/казки/уроки ШІ не може виховувати любов до мови, країни, культури. ШІ позбавлена таких важливих для людини цінностей, як любов до рідної землі, дому, батьків.


Чи потрібно з учнями говорити про штучний інтелект

Ми бачимо, як часто експерти почали рекомендувати обговорювати з дітьми алгоритми ШІ. Постає етичне питання — навіщо? Навіщо робити ШІ наскрізною лінією навчання? Якщо вже відомо з роботи алгоритмів ШІ — це лише штучний мозок, який не здатен самостійно думати. Це лише алгоритми запитів та формування відповідей на базі чужих думок не залежно від віку, статті, віросповідання тощо. Чому тоді ми запитуємо думку у ШІ, чи нав'язуємо дітям штучний мозок як експертну думку?

Чи є в програмі МОН урок на якому вчать користуватися пультом від телевізора чи мобільним телефоном? Чому ви думаєте, що учень на побутовому рівні не навчаться користуватися ШІ? А Гуглом ви вчите дітей користуватися? Наприклад, формувати пошукові запити та аналізувати їх видачу. Чому тоді ви приділяєте стільки часу навчаючи дітей довіряти ШІ? В результаті набутий досвід людини стає менш цінним за досвід штучних алгоритмів.


ШІ викликає залежність у дітей

Дорослі не здатні втриматися, щоб вкотре не натиснути на магічну кнопку «Згенерувати». Але уявіть, що відбувається у свідомості дітей, які беруть з них приклад. В той час, коли розумні дорослі обговорюють нормальність використання ШІ для генерації навчальних матеріалів сумнівної якості, паралельно в десятки разів більше дітей, так само обговорюють та використовують можливості штучного мозку. Спостерігаючи, як вчитель генерує завдяки ШІ навчальні матеріали у дитини зникає межа в генеруванні штучно виконаних завдань.

За результатами дослідження British Council, на думку вчителів англійської мови, у навчанні ШІ приносить більше шкоди, ніж користі. Важливим пунктом дослідження Британської Ради стало питання про вплив ШІ на навчання дітей. Чи справді новітні технології допомагають учням, а не вчаться замість них? Вчителі висловилися одностайно — використання штучного інтелекту потрібно обмежувати.


ШІ прекрасна нова технологія

Глобально ми нікуди не дінемося від ШІ. Ця прекрасна нова технологія покликана зняти з людства рутину. Проте постає інше питання, якщо люди не підготовлені до використання цієї нової технології, то і сприймають цей інструмент, як магію та ліки проти усіх хвороб. Людина просто генерує все підряд не замислюючись над наслідками використання цього інструмента в освіті.

0600p1pn-46dc-45x45.pngВикористовувати сьогодні так недбало ШІ, те саме, що і 100 років тому використовувати радіацію для фокусів.

ШІ постійно розвивається та навчається. У майбутньому, він може стати абсолютним замінником класичної освіти. Проте наразі немає жодних досліджень ефективності використання ШІ саме в навчанні без ризиків хибної інформації. Вже сьогодні очільник Мінцифри говорить над законодавчим полем для інтеграції ШІ в освіту.

Я впевнений, що штучний інтелект — це більше про можливості. Зараз відбуваються великі зміни в кожній сфері, у кожну сферу життя він інтегрується. Мінцифра продовжує працювати над законодавчим полем для ШІ та інтегрувати його в освіту, — Михайло Федоров. 

Якою б не була ця інтеграція ШІ в освіті, залишається відкритим важливе питання коректності генерування саме навчальних матеріалів. Одна з можливих пропозицій від Всеосвіти для використання ШІ в освіті — написання звітів.


Експеримент з новинами

Всеосвіта провела експеримент та створила згенеровану новину зі згенерованими картинками. Нашому особистому здивуванню ШІ згенерував на 100% вигаданий текст, хоча в запиті було чітко вказано, згенерувати сучасну новину цікаву вчителям. Ба більше, штучний мозок вставив цитату директора департаменту освіти, що також є вигадкою.

Досліджуючи різні запити на різні теми наша редакція дійшла висновку, що ШІ генерує абсолютно не контрольовані тексти. Інколи неможливо довести походження цитат навіть за умови, що ШІ надає посилання. Часто це такі самі вигадані посилання на вигадані джерела.

Якщо банальна новина була створена штучним мозком на 100% з вигаданої інформації, то чи етично генерувати навчальні матеріали про які йдеться в дописі ВШО.

Дякуємо користувачам Всеосвіти, які взяли участь в опитуванні та заради розваги натиснули отримувати більше згенерованих ШІ новин.

Соціальний експеримент також показав, що користувачі у Фейсбуці не завжди можуть розрізнити справжню новину від штучної і навіть абревіатура «ШІ» не сприяла критичному мисленню.

До речі, цікавий факт, сьогодні штучний інтелект, це продукт однієї компанії. Лише одна компанія є ядром всіх цих технологій. В результаті для створення різних генераторів всі використовують ChatGTP і він працює на однакових алгоритмах.

Що відомо про ВШО

Всеукраїнська школа онлайн була створена 6 квітня 2020 року, під час епідемії COVID 19. На YouTube-каналі МОН та медіаресурсах розпочалася трансляція телеуроків для учнів 5—11 класів. Платформа містить відеоуроки, тести та матеріали для самостійної роботи з 18 основних предметів та повністю відповідає шкільній програмі. ВШО, це державна платформа для проведення змішаного та дистанційного навчання. Сьогодні ВШО є одним з найефективніших інструментів створених державою для подолання освітніх втрат.

Всеосвіта рекомендує використовувати навчальні матеріали ВШО для ефективної роботи в класі. Проте ми не погоджуємося з думкою, що штучний інтелект сьогодні достатньо розвинений для використання його з освітньою метою.

Якщо ви шукаєте швидких шляхів полегшити своє життя, тисніть на спеціально розроблену кнопку. Сьогодні це єдиний швидкий спосіб прискорити підготовку до уроків, підвищити собі зарплату та налагодити самопочуття.


Зробити добре