24 січня 09:57
5 0
2

Чому письмо від руки перемагає сучасні технології

Двадцять перше століття можна впевнено назвати ерою цифрових технологій. І справді, телефони із соцмережами, потужні комп’ютери, Smart-телевізори, ігрові приставки та інші представники подібної техніки все глибше і глибше проникають у всі аспекти нашого життя. Звичайно, що вони зачіпають не тільки дорослих, а й зовсім юне покоління. Ще десять років тому, якщо школяр приносив у школу смартфон, то це вважалося ознакою неабиякого достатку, зараз же навіть ноутбуком у портфелі нікого не здивуєш. Діти все більше цифровізуються: підручники й щоденники вони замінюють електронними версіями, тестування проходять онлайн, а завдяки таким програмам, як Zoom, стало можливим навчатися на відстані.

Не оминула «цифрова революція» і мистецтво письма. Місце першості тут також починають займати гаджети. «Навіщо дитині носити з собою багато зошитів, по окремому на кожний предмет, якщо в один телефон за обсягом умістяться всі матеріали й домашні завдання разом узяті?» — міркують батьки. А учні тільки тому й раді, щоб узяти з собою до школи улюблений цифровий пристрій, адже можна буде під час перерви, а то й прямо на уроці, пограти в улюблену гру, послухати музику чи щось подивитися на YouTube.

Таким чином, складається враження, що, як і підручники, які тепер місяцями просто припадають пилом вдома на полицях, так і письмо від руки незабаром замінять на друкування в комп'ютері чи телефоні.

Багато людей, мабуть, поставилися б до подібного позитивно, мовляв, навіщо триматися за щось старе й архаїчне, якщо можна йти в ногу з технологіями, що полегшують життя всьому людству. Головна проблема в тому, що, як показують численні дослідження, спроби замінити письмо від руки на друкування в комп'ютері скоріше нашкодять, ніж допоможуть навчанню дитини.

Кулькова ручка, що перемагає комп'ютерну мишу

Дискусія щодо активного використання комп'ютерів у навчальних цілях вже давно точиться в науковому світі, у зв'язку з чим ця тема стала дуже популярною для проведення різноманітних експериментів. Результати більшості з них виявилися вельми невтішними для прихильників цифровізації. Так, в одному з досліджень вчені зібрали дві групи дітей віком від 3 до 5 років, які протягом трьох тижнів вивчали літери. Одна група робила це, нотуючи від руки в зошиті, а інша друкувала на комп'ютері. Як наслідок, діти з першої групи краще засвоїли пройдений матеріал.

На користь письма вказують й інші, серйозніші докази. Наприклад, за допомогою функціонального МРТ було з’ясовано, що саме під час письма у мозку активуються ділянки, які входять до «системи читання». Нічого подібного не фіксувалося, якщо дитина друкувала текст на комп’ютері. Зразок подібної активації можна побачити на цьому зображенні МРТ мозку дитини, яка пригадує літери після їх написання.

Екран, що відбирає увагу

Натомість електронний пристрій не тільки погіршує засвоєння матеріалу, але й у прямому сенсі відбирає увагу користувача, причому не тільки безпосереднього власника гаджета, а й людей навколо. Так, у Гарварді було проведено експеримент, під час якого виявили, що ті, хто під час лекції користувалися ноутбуками, значно гірше засвоїли матеріал. Дослідники пов’язують це з тим, що учень чи студент, коли пише від руки, не може фізично встигати за викладачем, тому йому доводиться думати, як скоротити текст, тобто подати його зрозумілими для себе словами. Натомість під час друкування, завдяки зручній клавіатурі, учні без проблем встигають записувати слово в слово, фактично зовсім не звертаючи уваги на сенс матеріалу.

Подібних аспектів, пов’язаних із використанням електроніки в навчальних закладах, насправді дуже багато. Наприклад, студенти, яким під час лекції, окрім прослуховування, було поставлено завдання працювати з ноутбуком, тобто виконувати кілька задач одночасно, на тесті отримали бали приблизно на 11% нижче, ніж ті, хто не відволікався. Що цікаво, ті учні, які просто спостерігали за екраном сусіда, набрали на 17% нижчі результати в розумінні матеріалу, ніж студенти, яких екран не відволікав.

Зрозуміло, що це експерименти, і жоден лектор чи вчитель не даватиме своїм учням другорядні завдання під час уроку чи лекції. Проте ніхто не гарантує, що дитина сама не спокуситься на інші справи або розваги, адже екран її гаджета викладачі зазвичай не бачать. Таким чином, повториться та сама ситуація, що й під час експерименту: екран буквально проковтне всю увагу власника, а разом із тим і його сусідів.

Цю тезу доводять і інші експерименти. Наприклад, студенти американської військової академії «Вест-Поінт», які протягом року мали доступ до електронних гаджетів, наприкінці навчального семестру показали значно гірші результати, порівняно зі своїми одногрупниками, яким користуватися цифровими пристроями було заборонено.

Вердикт каліграфії

Таким чином, можна дійти до висновку, що телефони й комп’ютери безумовно надзвичайно зручні для пошуку потрібної інформації чи миттєвого зв’язку з вчителем. Вони також здатні замінити не тільки підручники, а й зошити. Однак це неодмінно потягне за собою очевидні наслідки: погіршення засвоєння знань, постійне відволікання на сторонні речі під час уроку і, як наслідок, зниження оцінок. Тому в інтересах і батьків, і вчителів розвивати в учнях уміння писати від руки.

Нагадуємо, що на платформі «Всеосвіта» є можливість скористатися Генератором прописів й завантажити зручні шаблони прописів, які допоможуть розвинути гнучкість розуму ваших учнів, завдяки чому вони в майбутньому зможуть досягати нових висот та перемог. Зі всіма генераторами для розвитку дитини можна ознайомитися на сторінці Генератори практичних завдань.