Багато разів читаєте
Малюєте схеми-підказки
Намагаєтесь скласти план, конспект, тези
Переказуєте вголос
Знаходите вільного слухача і пояснюєте йому
Придумуєте кумендні історії і створюєте асоціації
Список можна продовжувати і кожен метод хороший, якщо він працює. Але непогано було б освоїти різні і поєднувати їх у навчанні. От і ми зі студентами випробовуємо все і обираємо те, що найкраще підходить в конкретній ситуації. Так, вивчаючи теми з тригонометрії, де потрібно знати і розуміти багато формул, вирішили скористатися флеш-картками. Скажете, що не потрібно зараз знати формули напам'ять, що вони є в зошитах ЗНО? Але всі ж ми знаємо, що без знання і розуміння формул ніякого розв'язування математичних завдань бути не може. Тому ми формули вчимо. Намагаємось якомога більше вивчити напам'ять. А те, що не вдається, використовуємо для розв'язування вправ із посібником, щоб принаймні знати, що така формула існує і де її шукати.
Флеш-картки використовуємо різні. В тригонометрії багато тотожностей, тому зручно працювати з фліп-картками. Це такі картки, в яких одна частина формули прихована. Принцип роботи такий: спочатку читаємо видиму частину формули і пробуємо сформулювати продовження, а потім відкриваємо і перевіряємо свою відповідь. Можна тренуватись самостійно або в парах, перевіряти один одного і пояснювати чому саме така відповідь.
Непогано працюють і розрізні картки, коли потрібно відшукати дві частини однієї формули. Для такої роботи бажано використати картки двох кольорів - для початку формули і для її продовження. Але, можна обійтися і одним. Набір карток розкладають на парті і завдання - утворити формули. Зручно працювати парами, так, як сидять учні за однією партою. Можна влаштувати змагання - яка пара впорається швидше.
Багато формул доводиться вивчати і з геометрії. Площі плоских та об'ємних фігур, радіуси вписаних та описаних кіл та багато інших базових відомостей, які є фундаментом математичних знань. І тут найкраще підходять саме флеш-картки. Тобто, від слова "перевертати". Але, щоб зробити цей процес і трішки складнішим, і цікавішим, спочатку ми створюємо розрізні картки, потім з них потрібно утворити пари "формула - пояснення", скріпити прищіпкою і далі працювати над запам'ятовуванням. Можна це робити самостійно або з другом.
Такі картки чудові ще й тим, що для них не потрібно стабільного інтернету, їх легко виготовити. Можна навіть намалювати від руки і розфарбувати. А якщо залучити учнів до виготовлення таких карток (що я й роблю), то процес їх заучування розпочнеться набагато раніше. В такий спосіб можна вивчати все, що завгодно, не тільки математичні формули. Отже, наші учні і студенти отримують крім знань, ще й корисний інструмент для їх засвоєння.
Коли саме використовувати такі картки, де знаходити для цього час, коли ми знаємо як не вистачає годин математики? Я роблю це так: картки готуємо заздалегідь, в позаурочний час. Багато створюю сама, але і залучаю до роботи студентів. Перед розв'язуванням задач певного типу, щоб актуалізувати знання, 5 хвилин працюємо в парах з картками, потім переходимо до розв'язування задач. Якщо якась формула "забулась", відшукуємо її на картці і працюємо з нею ще 1 - 2 хвилини або складаємо з карток набір формул, які знадобляться для розв'язання задачі і орієнтуємось на них, записуючи розв'язання. Якщо у когось виявився неповний набір або зайві формули - пояснюємо чому так вийшло, акцентуємо увагу на потрібних формулах. Тобто, якогось окремого часу на уроці це не забирає, це просто інша, візуальна форма актуалізації, узагальнення, закріплення знань.
Користувач:
Дятленко Надія Анатоліївна