У сучасному світі ми постійно стикаємось із фінансовими операціями: купівля чи продаж товарів і послуг, оплата покупок у магазинах, переказ коштів, отримання заробітної плати та сплата податків, відкриття депозитів чи інвестування, планування бюджету та навіть просто обговорення фінансових питань. А з розвитком цифрових технологій та безготівкових розрахунків кількість таких дій лише зростає. Саме тому сьогодні фінансова обізнаність є одним із важливих питань, яке стосується не лише окремої людини, а цілого суспільства.
Із впевненістю можна сказати, що фінансова грамотність – це не просто знання про гроші, а життєво необхідна навичка, яка допомагає ухвалювати правильні фінансові рішення. Тож важливо закладати основи цих знань ще зі шкільних років, коли формуються критичне мислення, відповідальність і перші фінансові звички.
Уроки про гроші, трейдинг та інвестиції в школі: чи потрібні вони?
Фінансова грамотність уже певний час є частиною шкільної програми в багатьох країнах. Наприклад, у Великій Британії школярі вивчають цей предмет з 2014 року. Існують навіть окремі програми, які допомагають дітям опанувати фінансове планування. У школах Німеччини про фінанси вивчають на курсі економіки. В окремих штатах США фінансова грамотність є обов’язковою для випускників. На уроках використовують інтерактивні методи, виконують практичні завдання і проєкти. А в Сінгапурі цей предмет починають вивчати ще з молодшої школи, роблячи акцент на довгострокове планування бюджету, інвестування та цифрову безпеку.
Досвід інших країн показує, що фінансова грамотність у школах допомагає учням краще підготуватися до реалій дорослого життя, сприяє формуванню фінансової культури та відповідального ставлення до грошей.
З 2025 року курс “Підприємництво і фінансова грамотність” став обов’язковим для вивчення і в українських школах. Такі зміни в програмі відбулися відповідно до Національної стратегії розвитку фінансової грамотності до 2030 року, що має на меті сприяти підвищенню фінансової обізнаності населення, та концепції Нової української школи, в основі якої лежить формування життєво важливих навичок. Тож уже в наступному 2025-2026 навчальному році такий курс вивчатимуть усі учні 8-9 класів.
На думку Олексія Пластуна, доктора економічних наук, професора кафедри міжнародних економічних відносин Сумського державного університету, впровадження такого факультативу в шкільну програму надзвичайно важливо, оскільки фінансова необізнаність у молодому віці може мати серйозні наслідки.
"Ці знання — це своєрідна вакцинація від помилок та фінансових втрат, — пояснює пан Олексій. — Дуже часто юнацький максималізм, помножений на нестачу знань, призводить до того, що підлітки стають легкою здобиччю для фінансових шахраїв або втрачають гроші, вкладаючись у хайпові проєкти, такі як мем-коїни".
Водночас, як зауважує експерт, розуміння фінансів не лише захищає від ризиків, а й відкриває нові можливості для заробітку. Тому формувати ці навички потрібно ще в школі.
Яким має бути підручник про фінанси для школярів?
Зрозуміло, що пояснити таку непросту тему учням без допоміжних матеріалів, зокрема хорошого підручника, буде складно. І коли постає питання створення такого видання, необхідна участь справжніх фахівців: економістів, педагогів і, що важливо, практиків фінансової сфери, адже саме їхній досвід дозволить зробити матеріал зрозумілим, практично орієнтованим та корисним у повсякденному житті.
Співавтором одного з таких підручників для новоствореного курсу став саме Олексій Пластун. Він вже понад 20 років займається інвестиціями та трейдингом, а також працює аналітиком фінансових ринків. Свій перший реальний торговий рахунок Олексій відкрив ще у 2004 році, і з того часу активно торгує та інвестує на різних фінансових майданчиках: фондових ринках США, України та інших країн світу, товарних ринках, Форексі, ринку криптовалют. Тобто фінанси для нього — це не просто теорія зі сторінок посібника, а частина повсякденного життя і професійної діяльності.
"Досвід у трейдингу та інвестиціях — це, по суті, мистецтво перетворення знань на гроші. А гроші люблять усі, і школярі — не виняток", — зауважує Олексій.
З 2010 року професор поєднує практику з теорією, активно занурившись у наукові дослідження фінансових ринків, інвестицій та трейдингу. Крім того, Олексій Пластун роками відточував подачу інформації, готуючи аналітичні довідки. Саме це й допомогло йому віднайти баланс між доступністю і глибиною матеріалу, який він використав під час написання підручника.
За словами автора, писати багато і складно про складне — відносно легко, а от викласти це коротко, доступно й водночас точно — справжнє мистецтво.
"Фінансові ринки — це складна система, але пояснювати їх потрібно максимально просто, щоб зрозуміла навіть дитина, — зазначає Олексій. — Це вимагає не тільки глибокої експертизи, а й років практики. Теорія без зв’язку з практикою залишається лише сухими визначеннями. А моє завдання — зробити фінанси живими і зрозумілими".
У своєму підручнику автор намагався подати якомога більше корисної для школярів інформації про світ грошей, водночас не перенасичуючи його зміст складними поняттями чи прикладами й поступово вводячи найважливішу термінологію, знання якої знадобиться в майбутньому. Навчальне видання містить безліч порад щодо управління особистими фінансами і відкриття депозитів, особливості оподаткування та недопущення шахрайства.
На думку Олексія Леонідовича, під час вивчення такого курсу важливо впроваджувати інноваційні методи навчання, що допоможуть краще засвоювати складні теми. Зокрема, у своєму підручнику автор пропонує використовувати на уроках фінансової грамотності гейміфікацію як один із можливих варіантів інтерактиву: конкурси, ігрові сценки, квізи та інше. Також видання містить завдання для творчих проєктів, роботи в групах, тести для самоперевірки й практичні вправи.
Цікавий підручник і тим, що, окрім теорії та практичних завдань, у ньому можна знайти безліч фактів, історичних довідок, зрозумілих для підлітків прикладів і навіть меми. У виданні також є інформація про останні фінансові технології, як-от цифрові платежі чи криптовалюти, якими особливо цікавиться сучасна молодь. Такий підхід зможе підвищити інтерес учнів до курсу та сприятиме кращому засвоєнню знань.
Як зазначають у видавництві “Ранок”, підручник “Підприємництво і фінансова грамотність” пройшов всі етапи апробації та отримав позитивні відгуки від учителів-практиків, які вже мали змогу випробувати нове видання на своїх уроках.
Його співавтор Олексій Пластун сподівається, що підручник стане корисним для учнів 8-9 класів, а сам курс із фінансової грамотності допоможе підготуватися до дорослого життя та бути фінансово незалежним.
“Фінансовий світ працює за своїми правилами, і розуміння цих правил допомагає не просто уникати помилок, а й знаходити шляхи для стабільного доходу. І що раніше ми почнемо вивчати фінансову грамотність, то більше шансів на фінансову незалежність у майбутньому”, - кажить він.
Користувач:
Видавництво «Ранок»