30 липня 2022 о 10:05
5 0

Запорізька vs миколаївська

Марафон:
1—11 жовтня
5 днів
30 годин ПК

ОБ'ЄДНАНІ СЕРВІСИ ВСЕОСВІТИ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО КЕРУВАННЯ ЧАСОМ

Покрокове опанування інструментів яким ви довіряєте.

Йдеться про моделі учнівського самоврядування. Останнім часом вивчав одну запорізьку, що про неї розповідають дотичні Інтернет-об'єкти, брав участь у обговоренні відповідного форуму. І порівнював згадану модель з іншою, миколаївською. Хочу тепер до певної міри підвести підсумки, як це можливо. Проміжні, проміжні, бо у таких справах підсумки завжди є прологом до нових планів, ініціатив. А там, звісно, і до нових підсумків.

То приєднуйтесь, будь ласка, бо це вам обов’язково стане в нагоді, цей порівняльний досвід і його власне дослідження. Адже кожна (!) школа – що в Запоріжжі що в Миколаєві, має сама опрацювати власну модель учнівського самоврядування. Відтак якоїсь міської, затвердженої чи рекомендованої бути не може. Повний простір для свободи творчості. Але і повна відповідальність. За вирішення цих питань в вашій школі відповідаєте саме і тільки ви. То рушаємо.

1.Схема

Я ІТшник і в нас уявлення про моделі, блок-схеми, організаційне забезпечення і їх відображення в технічній документації відрізняється від підходів, що їх демонструє педагогічне наукове середовище. То ось, будь ласка, для початку погляньте на запорізьку модель саме з такої точки зору:

03013aip-0463-940x583.png

Від загальної схеми переходимо до питань ідеологічних.

2.Ідеологічні настанови

Мабуть, не треба повторювати, що ми всі згодні з тими загальними підходами та принципами, що їх містить наше законодавство, документи європейських інституцій з цього питання, теоретичні напрацювання педагогічної науки. І що згадані в документах моделі запорізької, а надалі будуть згадані в моделі будь-якої української школи. Беремо все це за безумовну основи і зосереджуємось надалі на одному аспекті – організації.

3.Організаційні фактори моделі

Або «вузькі місця». Або, по-іншому, «точки зростання». Бо в бізнесі саме так називають елементи організації чи бізнес-процесу, що виявились не надто ефективними, таким, що заважають розвитку, поширенню справи. Те, що сьогодні заважає, неефективне, працює погано, ми осмислюємо як можливість зростання. І коли складаємо план "розшивки" цього вузького місця, то в результаті одержуємо точку, де відбудеться розвиток, зміни, які призведуть в результаті до зростання.

Але як спробувати загалом означити враження від запорізької моделі, то можна сказати і одним словом: складність або зарозумілість. І тепер придивляємось до моделі уважно і говоримо про окремі конкретні аспекти цієї складності.

3.1 Дитячо-юнацька громадська організація

Не можна не помітити тут вплив радянського підходу. Прийшов до школи, то автоматично став членом організації. Спочатку жовтенятської, а потім вже і піонерської.

Сьогодні вже не так. Організацію треба зареєструвати в міській раді. І для цього її точно, детально описати, визначитись з багатьма питаннями: навіщо така організація, хто в неї може вступити і як, що вона робить, як саме тощо. Але навіщо, що воно дає шкільній спільноті крім штучної назви? Організація, здається, залишилась незареєстрованою, тобто вона немовби і є, а насправді, формально, по закону, її нема. Це поганий приклад для громадян нової України.

3.2 Органи

А без особливих органів? Хіба за сенсом учнівського самоврядування самої Учнівської ради не достатньо? Визначеною наказом директора і обраною учнями. В модель роботи якої директор з пропозицій тої ж ради (і педагогів) кожного року зможе вносити зміни. На підставі здобутого реального досвіду роботи. Підбили підсумки, обговорили потрібні зміни – і зробили. Жодного клопоту з органами місцевої влади щодо перереєстрації установчих документів.

3.3 Холдинг

Шкільна газета за сенсом свого призначення або і місії – це орган шкільного колективу. Не тільки учнівського, так само вчителі і батьки мають право (і обов’язок) сприяти розвитку в своїй школі демократичної преси - разом, стаючи до цієї роботи поруч, от як колись селянська сім'я працювала на городі. Звісно, сучасна газета - це не паперові аркуші, це щось електронне, хоч сама по собі назва «газета» має, як видається, зберігатись. Саме як визначення інституту, а не технічних аспектів спілкування з читачем.

Але тут не може бути холдингів, акцій, підприємств, власності поза школою. Офіційний сайт і офіційна Фейсбук-сторінка школи, що вже є, працюють і мають конкретний досвід, є основою інформаційної системи школи. Ця система має виростати в органічний спосіб, включаючи всі формати, всі можливості, що їх дає сучасний Інтернет. І цей процес зростання буде визначатись успіхами у формуванні редакцій, бо критичний ресурс розвитку шкільної газети – люди, навчені писати цікаво і ефективно. Про свою школу в своєму місті і країні.

До речі, Любов Найдьонова називає "Вісник мрії" порталом. І дійсно, як придивитись уважніше, то на сайті холдингу він же і портал.

3.4 Вибори

Вибори Президента Республіки виглядають надто складними.
А Парламент и Уряд обираються? Як саме?
Чи така структура органів необхідна, що вона дає, як вона себе показала практично? Її ж треба було б визначити, докладно описати, що і як. Це, як можна зрозуміти, не було зроблено, бо не було в тому потреби, я думаю.

3.5 Назви

… або імена. Видається, що перейменовувати рідний клас і рідну школу, ховати їх за штучними назвами не треба. Зрозуміло, що той, хто придумав (а хто?) мав на увазі гру, забавку. Але це ж, мало що незручно, так ще і шкідливо, бо розмиває ідентифікацію, приналежність до своєї спільноти.

4.Що далі?

Далі обговорюємо, робимо пропозиції і зауваження, формуємо власні моделі. Бо вдала, ефективна модель не падає з неба, треба добряче попрацювати задля цього. Своїми руками в своїй школі. Але як гуртом, як підтримати запорізьку і миколаївську моделі ще і своєю власною, то оце буде найкраще.

Додатки

1. Ходосівський ЗЗСО.

2. Курс Анастасії Жукової.

Читайте також: