Хочу поговорити про …
Зміст поняття «Європейське Мовне Портфоліо (ЄМП)».
Яка ж мета і завдання упровадження Мовного Портфоліо в навчально-виховний процес з іноземної мови?
Серед інноваційних технологій оцінювання, що запроваджуються тепер в Україні є метод Мовного Портфоліо.
Мовне портфоліо - це пакет документів, за допомогою яких учні відображають свої досягнення і досвід у вивченні іноземних мов.
Завданнями створення Мовного портфоліо є навчити учнів вивчати мови самостійно, протягом усього життя, реально оцінювати власний рівень володіння мовними навичками і демонструвати їх в тих умовах, де вони будуть працювати або продовжувати навчання.
Які практичні завдання допоможе вирішувати запровадження ЄМП у шкільну практику з іноземної мови?
З цього приводу є декілька думок.
Використання Мовного Портфоліо в школі має на меті на основі зібраної учнем інформації про власну успішність, зразків учнівських робіт продемонструвати вчителям, батькам, адміністрації школи як ступінь сформованості мовних і мовленнєвих навичок і вмінь учня на даний момент, так і якісне зростання в навчанні з предмету в парадигмі розвитку цих навичок і умінь щодо часу.
Збираючи інформацію з портфоліо своїх учнів, вчитель зможе використати її для ефективнішого планування уроків, визначення цілей, чіткішого формулювання навчальних завдань та успішнішої взаємодії з батьками.
Використання ЄМП у шкільній практиці корелюється з особистісним підходом у навчанні іноземної мови, оскільки даючи можливість учню самостійно оцінювати й аналізувати власні досягнення, спонукає його до планування власних навчальних стратегій і розробки свого власного навчального плану. Така діяльність сприяє виробленню життєво важливих компетентностей, які дозволять розв’язувати проблеми з подальшою іншомовною освітою і самоосвітою.
Отже, звідси випливають дві основні функції Мовного Портфоліо: навчальна і розвивальна.
Підсумком використання ЄМП можна сформулювати такі твердження:
зростання мотивації всіх учнів, включаючи найменш успішних;
зростання впевненості учня в собі і своїх можливостях;
збільшення часу свідомої роботи учня над покращенням своїх результатів;
активізація учнівської іншомовної діяльності (в т.ч. поза уроками);
зростання учнівської креативності;
покращення взаємин між учнями і вчителем;
покращення поінформованості батьків про рівень досягнень своїх дітей;
усвідомлення учнями мови як засобу спілкування й інструменту розв’язання практичних (комунікативних) завдань, в т.ч. поза межами школи.
Важливо зазначити, що Мовне Портфоліо дає можливість учням стати більш незалежними і самостійними, контролювати процес навчання і бути відповідальним за його результати. Такий підхід є фундаментальним для розвитку учнівської автономії.
Шляхи вдосконалення форми й змісту ЄМП умовно назвали стратегією «шести кроків», про які буде далі…