СТРАТЕГІЯ «ШЕСТИ КРОКІВ»
Крок 1. Формування навичок рефлексії.
Спонукати учнів до роздумів:
Яким учнем щодо вивчення мови я є? (Позитивні та негативні риси.)
Яким є моє учіння? (Я вивчив, я можу, я невпорався, я не розумію…)
Якими є мої уроки? (Найбільше подобаються, найцікавіші, не подобаються, найнуднішим є…)
Що я можу проявити іноземною мовою в середовищі носіїв мови? (Думати позитивно, починаючи з твердження «Я можу…».)
Крок 2. Знайомство з ЄМП.
Ознайомити учнів із завданнями і функціями ЄМП, використовуючи:
презентацію компонентів;
підкреслення цінності європейських рівневих шкал;
показ зразка ЄМП і способу зазначення прогресу.
Спонукати учнів до:
роздумів про те, в яких ситуаціях можна продемонструвати ЄМП;
співставлення своїх умінь із дескрипторами Загальноєвропейської стандартизованої шкали самооцінки;
обміну ідеями про те, як покращити своє навчання з іноземної мови.
Крок 3. Формування навичок постановки цілей за допомогою дескрипторів. Навчати учнів:
співставляти рівні й дескриптори із навчальними матеріалами;
формулювати цілі за допомогою дескрипторів «Я можу»;
застосовувати дескриптори до підручника;
використовувати дескриптори для визначення навчальних цілей усієї групи;
використовувати дескриптори для підсумку досягнень і визначення індивідуальних навчальних цілей.
Крок 4. Формування навичок і розвиток умінь планування учнями власної навчальної діяльності.
Заохотити учнів до:
роздумів над різними видами навчальної діяльності з іноземної мови;
аргументованого вибору ефективних видів навчальної діяльності;
створення власних навчальних матеріалів у парах, групах, індивідуально;
співвідносити види діяльності з уміннями, описаними в дескрипторах;
регулярно поповнювати створений банк видів навчальної діяльності.
Крок 5. Поступове впровадження самооцінювання.
Навчати учнів оцінювати:
свою роботу в парах із послідуючим коментарем учителя;
роботу один одного усно в парах;
свою роботу індивідуально у розмові з учителем про свої досягнення;
свою роботу у вигляді письмових рефлексивних заміток про те, чим і як добре вони оволоділи із наступним письмовим коментарем учителя;
письмову роботу один одного в парах із виправленнями перед послідуючим оцінюванням робіт
у групі складати список критеріїв оцінювання якості виконання того чи іншого завдання;
спостерігати й розмірковувати над попереднім власним учінням і прогресом у досягненні вміння, описаного в дескрипторі;
регулярно вдаватися до короткого самооцінювання.
Крок 6. Підтримка учнівської роботи з ЄМП.
Заохочувати учнів до:
класних та групових дискусій про краще використання ЄМП;
інтерв’ю з тими учнями, які успішно використовують ЄМП;
виготовлення постерів із найкращими ідеями і пропозиціями;
міжнародних контактів і міжкультурних проектів та відображення цього досвіду в ЄМП;
створення виставок з матеріалів учнівських ЄМП;
підготовки проектів з представлення результатів свого навчання;
перетворення ЄМП на об’єкт власної проектної роботи і її презентації перед громадськістю (учнями інших класів, учителями, батьками тощо).