Російські спецслужби активно використовують соціальні мережі, месенджери (зокрема Telegram) та психологічні маніпуляції для вербування українських дітей, залучаючи їх до диверсійних дій чи збору інформації. Важливо вчасно помітити ознаки такого впливу та діяти, щоб захистити дитину. Ось ключові ознаки, на які варто звернути увагу:
1. Фінансові зміни:
У дитини з’являються дорогі речі, гаджети чи гроші, походження яких вона не може пояснити.
Розмови про "швидкий заробіток" без деталей.
2. Зміни в поведінці:
Дитина стає замкнутою, уникає розмов із дорослими про своє онлайн-життя.
Проводить більше часу в соціальних мережах чи месенджерах, приховуючи свою активність.
Виявляє раптовий інтерес до військової тематики, політики чи об’єктів критичної інфраструктури.
3. Підозрілі зв’язки:
З’являються нові "друзі" в інтернеті, про яких дитина неохоче розповідає.
Контакти з незнайомцями, які пропонують завдання чи просять інформацію.
4. Емоційні сигнали:
Дитина виглядає наляканою, тривожною чи відчуває провину без очевидних причин.
Реагує агресивно на запитання про її діяльність.
Рекомендації батькам!
1. Будуйте довіру:
Створіть атмосферу, де дитина може відкрито ділитися переживаннями. Не тисніть, а м’яко запитуйте: "Я помітив(ла), що ти останнім часом більше часу проводиш онлайн. Щось цікаве відбувається?"
Покажіть, що ви підтримаєте її в будь-якій ситуації.
2. Спостерігайте:
Звертайте увагу на зміни в поведінці, нові речі чи підозрілі знайомства.
Контролюйте час, який дитина проводить у месенджерах, але уникайте надмірного вторгнення в особистий простір.
3. Навчайте медіаграмотності:
Поясніть, як розпізнавати маніпуляції, фейки та підозрілі пропозиції.
Навчіть не ділитися особистою інформацією з незнайомцями.
4. Дійте у разі підозри:
Зберігайте докази (скриншоти переписок, посилання на акаунти).
Зверніться до кіберполіції (0 800 505 170) або СБУ (0 800 501 482, чатбот "Спали ФСБшника").
Рекомендації освітянам!
1. Інформуйте:Проводьте уроки з медіаграмотності, розповідайте про методи вербування та їхні наслідки.
Пояснюйте учням, що "легкий заробіток" може бути пасткою.
2. Спостерігайте:
Звертайте увагу на поведінку учнів: замкнутість, нові гаджети без пояснень, підозрілі розмови.
Створюйте безпечний простір, де діти можуть повідомити про дивні пропозиції.
3. Співпрацюйте:
У разі підозри негайно інформуйте батьків і правоохоронців.
Долучайте шкільних психологів для підтримки учнів.
Поради для учнів!
1. Будь обережним онлайн:
Не довіряй незнайомцям у мережі, навіть якщо вони здаються дружніми.
Не бери участі в "завданнях" за гроші чи подарунки — це може бути небезпечно.
2. Розпізнавай небезпеку:
Якщо хтось пропонує "секретну місію" чи просить сфотографувати об’єкти (наприклад, вокзали, мости), це тривожний сигнал.
Відмовляйся фразами: "Ні, це незаконно", "Я розповім про це батькам".
3. Звертайся по допомогу:
Розкажи батькам, учителям чи поліції (102), якщо отримав підозрілу пропозицію.
Не бійся — ти не винен, якщо тебе намагалися втягнути в щось погане.
Поради для батьків:
1. Розмовляйте:
Регулярно цікавтеся, з ким спілкується дитина онлайн і що її цікавить.
Поясніть, що ворог може використовувати дітей, обіцяючи "легкі гроші", але це завжди обман.
2. Контролюйте безпеку:
Навчіть дитину не переходити за підозрілими посиланнями та блокувати сумнівні акаунти.
Перевірте пристрої на наявність шкідливих програм, якщо є підозри.
3. Дійте разом:
Якщо помітили ознаки вербування, не звинувачуйте дитину. Підтримайте її та зверніться до фахівців.
Вербування дітей — це реальна загроза, але пильність і довірливі стосунки можуть її нейтралізувати. Батьки й освітяни мають працювати разом, щоб захистити молоде покоління від впливу ворога.