17 березня 10:13
1 0

Як допомогти дитині пережити втрату: Практичні вправи та заняття

Робота з дітьми, які пережили втрату, вимагає не лише розуміння їхнього емоційного стану, а й використання спеціальних технік та вправ, які допомагають опрацювати біль та збільшити перехід до наступної ситуації.

Ось кілька практичних методів, які можна використовувати в роботі соціального педагога.

Арт-терапевтичні вправи

Цей метод особливо ефективний, дозволяє дитині виражати свої почуття через творчість.

  1. «Кольори моїх почуттів»
    Мета: Допомогти дитині ідентифікуватися та виразити свої емоції.
    Процес: Дитина отримує аркуш паперу та фарби або кольорові олівці. Їй пропонується намалювати свої почуття, використовуючи кольори, що найкраще їх відображають. Наприклад, червоний — гнів, синій — смуток, жовтий — надія.
    Обговорення: Разом з дитиною обговорити її малюнок. Питання на кшталт: «Чому ти обрав саме цей колір?», «Що б ти хотів змінити свою малюнку?» допомагають дитині глибше усвідомити свої почуття.

  2. «Малюнок бажань»
    Мета: Надати дитині можливість уявити та намалювати щасливе майбутнє.
    Процес: Запропонувати дитині намалювати те, що вона хотіла б побачити у своєму житті. Це можуть бути люди, події або місця, які приносять радість.
    Обговорення: Запитати дитину: «Що тобі подобається у твоїй малюнку?», «Що ти хочеш, щоб здійснилося?»

  3. «Безпечне місце»
    Мета: Допомогти дитині віднайти внутрішнє відчуття спокою.
    Процес: Дитина малює місце, де вона почувається у безпеці (наприклад, свій дім, ліс або улюблений куточок).
    Обговорення: Розпитати дитину про це місце: «Що робить його безпечним?», «Що або хто поруч?»

Казкотерапія

Казки дозволяють дітям проектувати свої почуття на вигаданих персонажів та знаходити способи подолання труднощів.

  1. «Казка про героя»
    Мета: Допомогти дитині знайти внутрішні ресурси для подолання горя.
    Процес: Запропонувати дитині придумати казку про героя, який втратив щось важливе, але зміг знайти новий шлях та щастя.
    Обговорення: Разом проаналізувати казку: «Що допомогло герою подолати труднощі?», «Що допоможе тобі в реальному житті?»

  2. «Казка-продовження»
    Мета: Допомогти дитині відчути, що життя продовжується.
    Процес: Прочитати дитині казку, яка обривається на сумному моменті. Запропонувати їй придумати продовження, де герой знаходить нові можливості та радість.
    Обговорення: Поговорити про те, як герою вдалося впоратися з проблемою.

Ігротерапія

Рольові ігри допомагають дитині вільно висловлювати свої почуття та проживати їх у безпечному середовищі.

  1. «Розмова з вітром»
    Мета: Допомогти дитині вербалізувати свої почуття.
    Процес: Дитині пропонується уявити, що вітер може передати її слово тому, кого вона втратила. Вона говорить усе, що хоче передати, або пише лист.
    Обговорення: Обговорити з дитиною, як вона почувається після того, як висловила свої почуття.

  2. «Перетворення монстра»
    Мета: Впоратися з гнівом чи страхом.
    Процес: Дитина ліпить із пластилину або малює монстра, який символізує її негативні емоції. Потім вона змінює його так, щоб він став добрим чи кумедним.
    Обговорення: «Що змінилося в твоєму монстрі? Як ти почуваєшся зараз?»

Вправи на саморегуляцію та релаксацію

  1. «Вдихни спокій»
    Мета: Навчити дитину заспокоюватися через дихальні техніки.
    Процес: Дитина повільно вдихає через ніс, уявляючи, що вдихає спокій та тепло, а видихає через рот — випускаючи гнів та тривогу. Повторювати декілька разів.

  2. «Мандала на спокій»
    Мета: Сконцентруватися та відновити внутрішню рівновагу.
    Процес: Дитині дають розмальовку з мандалою або пропонують створити власну. Під час розмальовування вона зосереджується та заспокоюється.

Соціальна адаптація та підтримка

  1. «Дерево підтримки»
    Мета: Показати дитині, що в її житті є люди, які її підтримують.
    Процес: Дитина малює дерево, де на гілках пише або малює тих, хто її підтримує: родина, друзі, вчителі.
    Обговорення: «Що ти відчуваєш, коли думаєш про цих людей? Як вони можуть тобі допомогти?»


Важливі моменти в роботі з дітьми, які пережили втрату:

  • Діти мають право на будь-які почуття.

  • Не потрібно змушувати дитину «бути сильною» чи «забути про все».

  • Важливо бути терплячим та чуйним, адже кожна дитина переживає горе у своєму темпі.

  • Підтримка з боку дорослих та ровесників надзвичайно важлива.