Я зібрала основні проблеми з якими особисто стикаюся перевіряючи додані матеріали у бібліотеку. Поговорімо у цій статті про картинки.
Фото на заставці демонструє, що ви самі обираєте на кого рівнятися створюючи власні методичні матеріали.
Картинки
1.1 Наводжу приклад недоброчесного ставлення до джерел.
Автор додав 6 джерел картино, які не є джерелами, адже за цим посиланням немає можливості перевірити кому належить картинка. Є посилання на саму картинку, але інформації про картинку і її право на використання немає. Я навіть не можу перейти на сайт, де ця картинка знаходить. Як мені перевірити з цих джерел, чи дає право автор використовувати його картинки?
Джерела без джерел
Приклад такого поганого посилання:
А ось приклад хорошого, правильного посилання:
https://www.shutterstock.com/image-vector/cute-unicorn-flowers-isolated-outline-coloring-1610840248 --- за цим посиланням є сторінка з інформацією про автора та сама картинка зі всіма даними про неї.
1.2 Приклад недоброчесного ставлення до кількості посилань.
Я нарахувала на матеріалі 9 різних картинок, а джерел 5 і ці джерела не дають мені можливості перевірити інформацію про авторське право картинок.
Приклад такого матеріалу з невідповідністю джерел та готової розробки.
Невідповідність джерел та готової розробки
Приклад матеріалу, де вказані не всі джерела
1.3 Картинки містять водяний знак
Є копірайт (підпис десь на картинці про автора), а є водяний знак, коли як на прикладі вище картинка має по всьому периметру накладені елементи, які захищають картинку від вільного використання без купівлі такої картинки.
Інколи можна не помітити водяний знак, проте це не знімає відповідальність з автора готової розробки.
Приклад матеріалу, де картинка містить водяний знак:
Водяний знак
Такі картинки свідчать, що автор заборонив використовувати картинку з комерційною метою, а надав її лише для ознайомлення. Видів накладених водяних знаків дуже багато, надам кілька прикладів:
Водяний знак присутнійВодяний знак присутній
Картинки з водяним знаком також дуже не якісні, тому створені матеріали на базі таких картинок вважаються низькоякісними.
А це приклад тої самої картинки без водяного знака, погодьтеся, так набагато краще:
Якісна картинка без водяного знака
1.4 Картинки з інтернету (або Гугла)
Шановні автори матеріалів, не існує такого джерела, як інтернет або Гугл. У кожної картинки існує автор, сторінка розповсюдження цієї картинки. Не можна вбити у пошуковик Гугла «Єдиноріг» та скопіювати собі картинку, бо це чужа картинка і хтось її купив не для вас.
Заборонено використовувати такі картинки
Картинки можна використовувати тільки з ліцензованих сервісів. Всеосвіта купує всі картинки на хостингу картинок shutterstock.com, де за кожну придбану картинку автор отримує гонорар, а Всеосвіта захищена авторським правом. Є й безплатні сервіси, наприклад: freepik.com, vectorove.com, illlustrations.co, unsplash.com, pngtree.com, depositphotos.com тощо.
Також не можна використовувати картинки з комерційною метою беручи їх з сайту pinterest.com, це сайт з ідеями та прикладами досвіду, але використовувати зображення з цього сайту для створення власних комерційних матеріалів заборонено ліцензією.
1.5 Відсутні права на використання картинки
Є випадки, коли автор забороняє використання картинок. Є окремі випадки, коли автор забороняє використання картинок з комерційною метою. Різні випадки вимагають детального вивчення. Тому автор створеного матеріалу має самостійно переконатися, що картинки, які автор матеріалу використовує, дозволені автором картинок для використання. Може виглядати як плутанина, проте якщо ви будете дбати про чистоту контенту, ви ніколи не отримаєте судовий позов від авторів картинок.
Всеосвіта стикалася з випадками судових позовів на авторів матеріалів, де були використані картинки без дозволу авторів. В Європі існує цілий напрямок відшуковування порушення авторського права фотографів/митців/художників і українські освітяни сьогодні також стають суб'єктами таких справ.
1.6 Картинки з підручників, або скріни підручників
Я щиро не рекомендую зловживати скрінами з підручників. Хоча в більшості випадків дозволяється вставити у методичний матеріал скрін завдання з підручника — це категорично заборонено для комерційних матеріалів. А якщо ви використовуєте копію всієї сторінки підручника — ви порушуєте авторське право навіть якщо це безплатний матеріал.
Не використовуйте у ваших методичних матеріалах скріни підручників! Це дуже погана звичка, створювати презентацію на основі скрінів.
Автор підручників має право вимагати від вас компенсацію, якщо ви використовуєте чужий підручник для наживи.
1.7 Картинки готових завдань з інших сервісів
Є чудовий український сервіс «Розвиток дитини» і якщо ви помічали, що деякі методичні матеріали містять аркуші з даного сервісу, то маєте бути застережені, що так робити не можна! Не можна використовувати готові завдання з інших сервісів, крім випадків, де сервіс дозволяє таке використання. Ось що портал «Розвиток дитини» пише для вас:
Копіювання, тиражування або розповсюдження інформації сайту «Розвиток дитини» на будь-яких носіях інформації та в будь-якому вигляді заборонено. — «Розвиток дитини»
1.8 Скріни з відео
Мабуть, це найбільш шокуюча практика бачити, як деякі автори створюють свої матеріали на основі скрінів з відео. Зробити один скрін з відео, додати опис та джерело на це відео може бути дозволено у навчальних цілях для прикладу якоїсь інформації, але створювати презентацію, яка складається зі скрінів відео, або містить кілька таких скрінів — не можна! Тим паче не можна продавати матеріал, який містить скріни з чужих відео.
ㅤ!
Якщо ви порушуватимете правила використання картинок — ваш матеріал буде видалено з бібліотеки Всеосвіти! Якщо ви свідомо порушили авторське право — ваша бібліотека буде заблокована. Якщо ви будете ігнорувати вказівки менеджера та невідповідально виправляти проблемні матеріали — менеджер оброблятиме ваші запити по залишковому принципу, бо менеджерська перевірка вимагає часу, а ви маєте відповідально поставитися до зауважень, а не робити видимість виправлень. Менеджерам Всеосвіти ніколи гратися з авторами в схованки і тим паче толерувати неакадемічну поведінку.
ㅤ?
«А інший порушує академічну доброчесність, а ви його не заблокували?!»
Якщо ви бачите порушення академічної доброчесності, якщо ви натрапили на такий матеріал, будь ласка, натисніть кнопку «Поскаржитися» в правому верхньому кутку сторінки матеріалу.
Приклад кнопки «Поскаржитися»
Будь-яку скаргу бачить менеджер порталу і розглядає таку скаргу в першочерговому порядку. Автор матеріалу не знатиме, хто поскаржився на його матеріал. Звичайно, менеджер тримає зв'язок з автором скарги та автором матеріалу.
Багаторазові доброчесні скарги ми віддячуємо фірмовим подарунком 🎁🎁🎁. Якщо вам не байдужа якість біблотеки Всеосвіти, долучайтеся до її формування. Ви можете написати мені особисто, якщо бажаєте більш детальну співпрацю.
Якщо ви знаходите недоброчесні матеріали, це не привід думати, що Всеосвіта проігнорує порушення, коли модеруватиме такий матеріал. Ви також маєте пам'ятати, що орієнтуватися на злодіїв призведе до наслідків, тому краще завжди орієнтуватися на доброчесних користувачів.
Якщо у вас є запитання, чи доповнення, радо підтримаю їх.
Вам також буде цікаво почитати матеріал від керівниці бібліотек Давидової Олени «Рекомендації щодо оформлення авторських методичних матеріалів».
Також я рекомендую вебінари від Олени Давидової: «Як не порушувати авторське право під час створення освітнього контенту. Ліцензії Creative Commons».