15 грудня 2024 о 18:47
1 0
Блоги
186

0

pdf Друкувати

Суб'єкт-суб'єктна взаємодія в освітньому процесі Нової української школи

Сьогодні, у рамках реформування освіти в Україні, впровадження Нової української школи (НУШ) змінює підхід до взаємодії вчителя та учня. Однією з центральних концепцій є суб'єкт-суб'єктна взаємодія — взаємодія, в якій учень і вчитель діють на рівних, а учень стає активним учасником свого освітнього процесу, відповідальним за власне навчання, а не лише об'єктом впливу вчителя.

1. Поняття суб'єкт-суб'єктної взаємодії

Суб'єкт-суб'єктна взаємодія означає, що учень і вчитель є рівноправними партнерами в процесі навчання. Це не лише про передачу знань, а про спільне створення навчального досвіду. Учитель стає наставником, фасилітатором, а не лише джерелом інформації. Таким чином, учні отримують можливість розвивати навички самостійного мислення, творчості, критичного аналізу та самоорганізації.

2. Чому суб'єкт-суб'єктна взаємодія важлива в НУШ

НУШ орієнтована на розвиток в учнів не лише академічних знань, а й життєвих компетентностей. Суб'єкт-суб'єктна взаємодія сприяє формуванню таких важливих навичок, як:

  • Самостійність і відповідальність: учень сам обирає, як він підходить до вирішення завдань, а вчитель допомагає оцінити ефективність цього вибору.

  • Критичне мислення: учні самі формують свої думки, ставлять питання, сумніваються і шукають аргументи.

  • Командна робота: спілкуючись із вчителем і однолітками на рівних, учень навчається ефективно співпрацювати та цінувати думки інших.

3. Практичні підходи до реалізації суб'єкт-суб'єктної взаємодії

У сучасному освітньому процесі важливо використовувати інтерактивні методи навчання:

  • Проєктне навчання: учні отримують завдання на кшталт проєкту, де самостійно шукають матеріали, аналізують і представляють власні висновки. Учитель надає підтримку та допомагає структурувати інформацію.

  • Фасилітація дискусій: обговорення на рівних дає можливість кожному учню висловитися. Учитель виступає як модератор, а не лектор.

  • Інтерактивні методи оцінювання: самооцінка, взаємооцінка, групові презентації, інтерактивні завдання, що дозволяють учням самим контролювати свій процес навчання.

4. Роль учителя в суб'єкт-суб'єктній взаємодії

Роль учителя у суб'єкт-суб'єктній взаємодії змінилася. Учитель тепер не контролер, а наставник, який допомагає учням розкрити свій потенціал і підтримує їхній розвиток:

  • Повага до індивідуальності учнів: кожна дитина унікальна, і це підхід, який підвищує мотивацію і залученість.

  • Фасилітація розвитку: учитель не нав'язує готових відповідей, а допомагає учням знайти власний шлях.

  • Формування атмосфери довіри: коли учні відчувають повагу й підтримку, вони більш охоче беруть відповідальність за власне навчання.

5. Виклики суб'єкт-суб'єктної взаємодії

Попри переваги, існують і певні виклики, серед яких:

  • Перехід від традиційної моделі: багатьом учителям і учням важко перейти на рівноправне спілкування.

  • Необхідність підготовки та гнучкості: у такого формату взаємодії немає чітких інструкцій, і вчитель повинен мати гнучкість, готовність до експериментів.

Висновок

Суб'єкт-суб'єктна взаємодія — це не лише інструмент педагогіки, а й важливий крок до формування нового покоління свідомих, самостійних і відповідальних громадян. Як молодий учитель, я вбачаю свою місію у створенні умов для реалізації цього підходу в повному обсязі, щоб наші учні могли не лише засвоювати знання, а й формувати навички, необхідні для життя у сучасному світі.

Заклик до колег

Запрошую всіх колег приєднатися до впровадження цього підходу в нашій школі. Давайте разом зробимо навчання цікавим, корисним і актуальним для наших учнів, адже саме вони — творці майбутнього нашої країни.