Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Матеріали для мовного розвитку: застосування у Монтессорі-середовищі
»
Взяти участь Всі події
16 листопада 2020 о 13:34
0 0

Сайт на раз!

Це двічі незвичайний дистанційний навчальний курс, що має на меті допомогти людям запускати власні сайти. Як обіцяно, на раз. Але спочатку про незвичайність.

По-перше, курс, що його я зараз ставлю на Всеосвіті - це була колись брошура, призначена бібліотекарям. Вона і є, та брошура, але сучасні можливості вже пропонують більш зручний режим роботи з навчальною програмою, тож скористаємось.

По-друге, курс адресований сьогодні вже конкретним людям - ні, не штурмовикам, які щось там курочать чи підпалюють, а штурмівцям. Це учасники спільноти Штурм, що має, як можна пересвідчитись, чудову Фейсбук-сторінку (тут ще про нього офіційно, а тут лірично). А от сайту поки що в них нема, в стадії розробки. Але, як подумати, то їм же знадобитись не один сайт, відтак навчитись запускати ті сайти має кілька активістів Штурму. Може десять. То починаємо?


Ні, це не брошура. Це дистанційний навчальний курс (виключно практичний), орієнтований на бібліотекарів та громадських активістів. Автор передає певні знання, читач сприймає, ставить запитання, вивчає методичні матеріали, робить вправи, здає залік і одержує сертифікат – все як завжди у таких випадках.

Спілкування рознесено у часі і просторі, але все відбувається абсолютно так само, як зазвичай на тренінгах, вебінарах, навчальних конференціях чи семінарах.

Детальніше про проект на посиланні, що є на нижньому колонтитулі. То наш основний допоміжний методичний матеріал. А саме: приклад сайту, подібного до того, який читач зможе зробити і сам. З часом, як попрацює належним чином в рамках цього курсу.

І тепер починаємо.

1 Сайт? На раз!

Власне, що таке "на раз"? Це скорочене від "раз-два-три", тобто згадка про щось не надто складне, але таке, що робиться в кілька прийомів. Оце саме про ваш майбутній сайт.

Хтось не повірить. Бо чув про те, що сайти – то надто складі і дорогі штуки, щоб про них таке от казати. Це правда, є такі сайти, що і дорогі, і складні, але ж у нашому випадку йдеться про інше. Про сайт, що може бути центральним пунктом для певної невеличкої інформаційної системи. В якій крім нього передбачено ще дискусійну групу Facebook. Але центральний, головний елемент системи – то саме офіційний сайт, це питання принципове. І от його-то, цей сайт я і називаю не надто складним і доволі простим у формуванні. "На раз", як було сказано. Хоча і з додатком у ще пару кроків.

За моїми спостереженнями, багато-багато різних організацій дуже виграли б від того, аби в них був би свій сайт. Так, тут і бібліотеки, і різні організації нашого громадянського суспільства – асоціації, фонди, групи, партійні осередки. Тому як приклад обрано звичайну міську бібліотеку, що взялась допомогти у своєму районі формувати ОСББ. Як ви не знаєте, що це таке, то і не треба. Для нас важливо зараз просто мати якесь предметне поле, ви його можете замінити на те, що вам добре відоме. Це як зберетесь той сайт таки зробити.

Ну от і всі початкові зауваження, починаємо працювати.

1.1 Гугль-пошук

Може, не всі були в пошуковому сервісі Гугль?

Тоді знайдіть цю систему і запитайте в неї, як створити сайт? Безкоштовно, скоро, красиво – там буде багато пропозицій, але ви зверніть увагу на запрошення увійти на Гугль – воно праворуч зверху. А хіба ви не в Гуглі? Ні, пошук-пошуком, його Гугль забезпечує для вас без жодних акаунтів, але в нього є для вас ще багато чого цікавого. І воно міститься в Гугль-акаунті. В який ми зараз і зайдемо.

0200brow-1958-940x603.png

Скрін 1. Пошукова система Гугль

1.2 Гугль-акаунт

Зрозуміло, щоб входити в акаунт Гугль, його треба спочатку для себе завести. Як це робити, ми розповідати не будем – абсолютно так само, як і будь який інший: треба дати Гуглю свою електронну пошту і визначити пароль. Пошта має бути справжньою, бо на неї підуть повідомлення.

0200bs0j-65ac-743x612.png

Скрін 2. Вхід в акаунт Гугль

1.3 Гугль-Блогер

А зайшовши у свій Гугль-акаунт ми одержуємо можливість використати, як і обіцяно, багато різних додатакових можливостей, окрім пошуку. Зараз нас цікавить компонент Гугль-акаунту під назвою Blogger (далі Блогер).

Справа в тому, що формально те, що ми зробимо, вважається Гуглем не сайтом, а блогом. Треба сказати, що і компонент Сайт також є у Гугля. Він більш потужний, а відтак і більш складний у використанні. Отже, як кажуть "вам шашечки чи їхати?". Думаю, що нам треба саме їхати і не надто швидко, тобто, одержати Інтернет-об'єкт, який міг би нам забезпечити певні можливості, властиві зазвичай сайтам. А як він формально називається згідно з корпоративною чи фаховою термінологією не є суттєвим. Тому вирушаємо у Блогер для того, щоб створити сайт.

0200bs22-cbd6-940x774.png

Скрін 3. Додаткові можливості Гугль: Блогер.

1.4 Блог. Чи сайт

Зайшовши у Блогер побачимо одну кнопку "Новий блог". Дійсно, в нас же це перший. От на неї і натиснемо.

0200bs2p-b691-940x774.png

Скрін 4. Панель управління Блогером

1.5 Акт творення

Блогер запропонує уточнити: що саме ми хотіли б мати? З його точки зору це всього лише два рядки. В першому ви пишете назву чи заголовок майбутнього сайту-блогу, в іншому задаєте латиною унікальну комбінацію, за якою сайт-блог буде відомий всьому Інтернету. Все.

Виглядає це ось так:

0200bs3q-fae1-940x774.png

Скрін 5. Визначення блогу

І з точки зору змісту це дійсно все, що треба Гуглю. Далі ми будемо говорити про художнє оформлення сайту, але ще трошки про зміст.

Сайт – об'єкт Інтернету. Його найголовніша властивість або чеснота – це можливість бути легко знайденим тими людьми, для яких він може бути корисним.

От наприклад, назвати сайт "Бібліотека №8" або "Книжкові обрії"? Зрозуміло: максимально просто і чітко, жодної поетики чи романтизму, це зашкодить пошуку. А пошук – то альфа Інтернету.

І тепер про оздоблення або художнє вирішення зовнішнього вигляду сайту. Ми казали тільки що про важливість готовності сайту до ефективного пошуку, але і художній бік справи теж важливий, хоча і в іншому аспекті.

1.6 Шаблон

Шаблон визначає зовнішній вигляд вашого сайту. Як назву треба було написати, то шаблон треба просто обрати з тих, що пропонує Блогер. Оскільки їх дуже багато, тих шаблонів, то показувати щось тут чи рекомендувати – абсолютно марна справа. Ви можете самостійно походити по тих шаблонах і обрати собі саме такий, що більше до вподоби. А можете зробити це пізніше. Жодного впливу на зміст вашої інформації, що буде представлена в сайті, це не має. Суто художній момент. Але зневажати ним не можна. По одежці зустрічають, правда? А шаблон – то саме одежка вашого сайту.

1.7 Публікація

Власне, на обранні шаблону створення блогу як такого завершено. Але блоги створюють для того, щоб робити в них дописи (або публікації в термінології Гугль). Або жаргоном "пости". І для того, щоб побачити наш новостворений блог в усій його красі, оцінити шаблон (може й змінити одразу), ми маємо зробити пару тестових дописів або публікацій.

0200bs57-cd6d-940x774.png

Скрін 6. Перелік публікацій

Думати багато не треба: заголовок "Перша" и текст "Текст першої" – от і все. Потім вже будемо працювати над змістом, зараз важливо побачити все це як певну цілісність.

0200bs66-62da-940x774.png

Оце і все на сьогодні. Хоча нетерплячі можуть не відкладати на потім, а відразу переходити до другої порції. Але спочатку підіб'ємо підсумки.

1.8 Результат - 1

Мабуть, є відчуття, що вас ошукали. Обіцяно "на раз", а як придивитись… Так, всі тренери чи викладачі зобов'язані це робити: підбадьорювати, казати, що все дуже просто, всі ваші знайомі вже вміють це робити, нічого там складного…

А що тут було складного? Так, сім елементарних мікро-кроків замість одного великого. Але ми його зробили? Не знаю. Буду сподіватись, що хтось зробив і належить тепер до тої частини людства, що вміє робити сайти. Підкреслимо, що вже зроблене є повноцінним сайтом і його вже можна використовувати: писати в ньому те, що вас цікавить, передавати посилання на цей текст комусь в Мережі, одержувати коментарі. Функціонально це повноцінний сайт. Хоча і не надто досконалий. Втім, ви мабуть в Мережі такі бачили? Так, простецькі, але вони працюють. Хоча і викликають критику тих, хто, можливо, жодного сайту сам і не зробив. І я точно знаю, що багато хто з тих, хто зараз читає, цього теж не вміє. І не захоче навчитись. Чому? От цього не знаю.

А тепер дозвольте вас поздоровити з набуттям кваліфікації контент-менеджер. Красиво? А то. Ні, серйозно, те, що ви вже вмієте – це 90% того, що треба вміти контент-менеджеру. Є ще різна дрібнота, пов'язана з технічними особливостями різних систем, але головне ви вже вмієте. І можете одержати сертифікат контент-менеджера ІІ категорії. Звісно, як зробили свій перший, нехай простенький, але працюючий сайт. Коли ж подолаєте решту курсу і навчитесь різним додатковим штукам, ну тоді вже можете претендувати на звання контент-менеджера І категорії.

Але з тими, хто хоче свій простий і невибагливий сайт вдосконалити, нам треба рушати далі. Ми ж розуміємо, завдання, що стоїть перед сайтом, скоріше за все більш складне, ніж просто підготувати п'ять чи десять текстів і розмістити їх в мережі протягом місяцю чи року. А це потребує від сайту додаткової якості. Чи складності. Чи складності, яка забезпечує якість.

Далі буде.

Читайте також: