Мандрівка Карпатами, лабораторне дослідження складу ґрунту, створення 3D-моделей і вибір найкращої ділянки для будівництва нового міста — погодьтеся, такі уроки географії точно запам’яталися б надовго та змінили б ставлення до цієї науки в кожного. Тільки звучить, як казка, правда ж? Але не поспішайте розчаровуватися. Адже існує декілька методик, що допоможуть перетворити кожне заняття на захопливу пригоду.
Ці підходи у своєму новому підручнику «Географія. 8 клас» врахувала Галина Довгань, спеціалістка вищої категорії, учителька-методистка й авторка багатьох навчальних матеріалів з географії та економіки. А ми ділимося ними з вами. Тож зберігайте поради та перевіряйте їхню дієвість на своїх уроках.
Смартфони й інтернет — перші друзі вчителя та учнів
Час, коли ґаджети лише заважали на уроках та відволікали учнів, уже давно минув. Сьогодні вони можуть стати незамінними помічниками як для школярів, так і педагогів. У цьому переконана і авторка навчальних підручників Галина Довгань:
Цифрові інструменти роблять навчання привабливим для підлітків. Вони допомагають учням краще засвоювати матеріал, а вчителям — ефективніше організовувати навчальний процес.
Вона додає, що використання інтерактивних засобів на уроках є важливим не лише для підтримки цікавості й мотивації у школярів, а й для формування навичок роботи із сучасними інструментами, що можуть знадобитися в реальному житті.
Так, атласи та контурні карти може замінити застосунок Google Maps, завдяки якому можна миттєво перенестися до будь-якої точки Землі та навчитися обирати найкоротші маршрути. Проєкт Google Earth допоможе вивчити такі теми, як рельєф, природні зони, часові пояси та інші. Google Earth Timelapse покаже, як змінювалася наша планета з 1984 року, завдяки чому діти зможуть краще засвоїти тему кліматичних змін. А ось Ancient Earth Globe взагалі перенесе аж до ери Мейзозою та відтворить 3D-модель Землі в часи існування материків Гондвана і Лавразія. І це лише маленька частина інструментів, які можна впроваджувати в навчальний процес.
Ці програми можна використовувати як на комп’ютері, так і на смартфонах. Вони стануть корисним доповненням до звичайних карт чи атласів і зроблять уроки географії більш захопливими.
Працюйте із зображеннями, а не текстом
Розвиток технологій вплинув не лише на появу нових інструментів і застосунків, а й загалом на те, як ми сприймаємо інформацію. Особливо це стосується сучасних дітей: низка досліджень доводять, що молоде покоління краще засвоює інформацію саме через візуальний контент. Тож читання великих параграфів із підручників і додаткової літератури — уже давно не дієвий метод навчання. Натомість зрозуміти матеріал теми краще допоможуть таблиці, схеми, наочні графіки та зображення.
У новому підручнику з географії для 8 класу Галина Довгань врахувала ці особливості. Кожна сторінка видання містить карти, малюнки та діаграми, а весь текстовий матеріал структурований у короткі блоки та виноски. Найважливішу інформацію можна знайти в таблицях і схемах у кожному параграфі.
До свого підручника авторка додала й фотографії, які зробила особисто під час експедицій та мандрівок.
До повномасштабного вторгнення я мала можливість багато подорожувати Україною разом зі своїми учнями. Однією з найяскравіших подій була подорож у Карпати та підйом на Говерлу. Під час подорожей завжди робила багато фотографій, частина з яких потім стала ілюстраціями підручника,
— ділиться Галина Довгань. За її словами, подібні фото допоможуть оживити урок географії, отримати реальні враження від природи та запам’ятати нову інформацію.
Навчайте через відеоконтент
Ще цікавішим та ефективнішим методом вивчення стане перегляд фільмів і відеороликів. Перед уроком пошукайте в YouTube або на інших платформах цікаві документальні стрічки чи уривки з них, що допоможуть пояснити тему. Якщо ж у вас не має засобів для перегляду роликів безпосередньо в класі, пропонуйте подивитися їх учням як домашнє завдання та обговорюйте на наступних заняттях.
Галина Довгань розповідає, що в підручнику «Географія. 8 клас» вона залишила QR-коди та посилання на відеоролики про природу та ресурси України. Вони збережені на інтерактивній платформі «іЗЗі», тож їх може переглянути кожен: для цього потрібні лише ґаджети та інтернет. Крім того, на сайті можна знайти готові презентації та розробки уроків, що значно полегшить підготовку до занять.
Експериментуйте із завданнями
Усім учням хоча б раз хотілося відчути себе справжніми першовідкривачами чи дослідниками під час уроків. Але не думайте, що зробити це у звичайному класі без жодних сучасних приладів чи засобів неможливо. Адже для того, щоб ваші заняття перетворилися на експерименти в лабораторії та захопливі експедиції, потрібно зовсім трохи креативності та уяви.
Наприклад, для своїх видань Галина Довгань розробляє цікаві завдання, які легко провести в домашніх чи класних умовах, але які водночас допоможуть краще зрозуміти тему та підвищуватимуть мотивацію учнів до навчання. Так, після параграфу про ґрунти вона пропонує учням створити 3D-модель із ґрунтовими профілями, розробити план експерименту для визначення вмісту органічних речовин у різних зразках ґрунту або самостійно вивчити його механічний склад, провівши просте дослідження.
Багато завдань можна виконати з допомогою різних застосунків, як-от дослідивши геологічну історію своєї місцевості з використанням Ancient Earth Globe. Однак важливо простежити за тим, аби ці завдання відповідали інтересам та рівню підготовки учнів, каже Галина Довгань.
Це дає змогу кожному школяру знайти найбільш комфортний спосіб роботи з матеріалом, що так само сприяє більш глибокому та продуктивному засвоєнню теми.
Тести та ігри як спосіб оцінки знань учнів
Самостійні роботи, географічні задачі, які потрібно виконати вдома, або опитування біля дошки можна замінити на простіші та цікавіші учням методи перевірки знань. Зокрема, тести або ігри.
Щоб полегшити роботу вчителям, Галина Довгань додала до свого підручника готові тестові завдання після кожного параграфа. Їх також можна знайти на платформі «іЗЗі». Особливістю цих тестів є те, що вчитель має доступ до віртуальної дошки класу та в реальному часі бачить, скільки учнів пройшло тест і який бал вони отримали. Це допоможе витрачати на перевірку засвоєння теми менше часу й водночас оцінювати всіх учнів класу.