Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Зона відповідальності команди психолого-педагогічного супроводу особи з ООП на кінець навчального року
»
Взяти участь Всі події
1 серпня 2021 о 23:39
2 0

Фрази вчителів, що вбивають мотивацію учнів до навчання.

Пропоную вашій увазі т.зв. "ганебний" хіт-парад токсичних фраз, які учні на жаль можуть почути від учителів. Ці слова точно не додають бажання навчатись, а навпаки демотивують, засмучують та обтинають крила дітям і підліткам. Раджу читати цей матеріал із запасом почуття гумору і перевірити: чи завжди ваше спілкування з учнями екологічне та чим можна замінити образливі фрази.

«А голову ти вдома не забув?»

Вічна класика. Цю фразу чули і ваші бабусі, і татусі, і ви, і ваші діти. Так «вчителі-дотепники» відточують «почуття гумору» на молодших і слабших. Та насправді ця фраза звучить боляче й по-садистськи. В уяві виринають образи з обезголовленими зомбі та потворами або літературним безголовим вершником. Тож краще не жахати дітей, а приємніше прозвучить прохання готуватися до уроків ще звечора.

«Міг би й краще зробити!»

Ви кажете цю фразу, а дитина чує: «Ти недостатньо хороший! Є кращі за тебе!» Зрозумівши, що всі старання — намарно, учень навряд намагатиметься наступного разу старатись удвічі більше. Це дуже підступний словесний демотиватор, що нівелює цінність проробленої роботи. А ось чого можна очікувати запросто — байдужості, образи, відсторонення. Натомість у педагогів є в арсеналі чудова фраза для натхнення: «Знаєш, що стане показником твоєї якісної роботи? 10 вивчених фраз англійською і есе на два-три абзаци». Ось такий виклик дитина прийме з радістю!

«Ніхто не піде на перерву/додому, поки не…»

Відчуття всевладності вкупі з прагненням відпрацювати на учнях техніку «колективного покарання» ще ніколи не робили вчителя ближчим до дітей.Якщо педагог має на меті навчити дітей відповідальності, це точно не варто робити через примус і кару. Особливо, якщо у вас з’явилась спокуса покарати весь колектив за неприпустиму дію одного з учнів. У дитячій психіці сформується зарубка: «Світ — місце несправедливе. Навіть якщо я все робив правильно — постраждаю від дій того, хто все зробив навпаки. То навіщо мені старатись?»Тому просто забудьте цю фразу назавжди.

«Що ти там мичиш? Відповідай нормально!»

Це тільки вам може видаватись, що порівняння дітей з корівками-кізочками — то мило й необразливо. Такі фрази діти копіюють на льоту та можуть використати їх як зброю проти свого однолітка — просто щоб самоствердитись у колективі. Потенційно, саме таке приниження учня перед однокласниками, може стати причиною глузування та булінгу в учнівському середовищі.

«Та що з тобою не так?»

Зазвичай цю фразу промовляють з відтінком жалю. Мовляв, усі діти як діти, а ти — «не такий». Саме так інтерпретують почуте учні, відчуваючи себе в цей момент «дефективними»,недосконалими. А тепер запитання: чи вважаєте ви себе досконалим(ою) геть у всьому? Якщо ні, переформулюйте фразу-приниження на: «Бачу, тобі важко/в тебе є проблема/ти заплутався. Давай спробуємо це вирішити разом!»

«А тепер вийди і зайди нормально!»

Так-так, здається хтось знову хоче влаштувати мінівиставу у власному класі. Ця фраза налаштовує колектив учнів на спостерігання кумедної сценки з однією дійовою особою, на яку будуть націлені всі погляди. І часто артистичні учні спеціально вмикають свого внутрішнього актора, щоб і справді зробити «вихід на біс» максимально кумедним і видовищним. Звісно, дитині після цього дістанеться на горіхи, але початок уроку буде зірваний. Ще одна сторона медалі цієї фрази — намагання педагога додати армійських правил вишколу до шкільних буднів. Тож краще не приструнювати бешкетника саме таким способом, а поговорити з учнем особисто.

« - У мене проблеми з математикою. Порадьте, що робити? - Плакати, тільки плакати!»

Схоже, вчитель тренується в сарказмі та демонструє учневі ситуацію безвиході. «Ти безнадійний! Ніякого рішення немає, все втрачено! Ніхто тобі не допоможе», — ось так тлумачить цю фразу дитина. Замість каламбурних перебільшень допоможіть учню скласти коротенький план дій. Він буде вам дуже вдячний та знайде стимул рухатись уперед.

«І за кого це ти себе вважаєш?», «Та ким це ти себе уявив?»

Це питання може поставити дитину в ступор. Та й сама фраза сповнена зверхності. У ній читається: «Ти неважливий для цього світу». Замість того щоб вказувати дитині її місце в житті, можна сказати: «Твій спосіб висловлювати думки засмучує мене/Твої слова й поведінка неприпустимі».

«Не думай, що ти найрозумніший!»

Ще одна фраза знецінювання! Хороший вчитель якраз і прагне того, щоб кожен учень почувався розумним і здібним до перемог, але аж ніяк не лузером.

«Що тебе так веселить? Ану розкажи, посміємося разом!»

Досить типова фраза, яка адресується усміхненому учню під час пояснення серйозної теми. Але варто пам'ятати, що похнюплені, незацікавлені і відсторонені вирази облич ще ніколи не були показником успішно засвоюваного матеріалу. Тож дайте дітям шанс на гарний настрій, навіть, під час уроку! «Ти як завжди не готовий/запізнився/не вивчив урок!»Така фраза-узагальнення рівняє всіх дітей під одну гребінку. Повірте, дитині образливо чути таке. Навіть якщо учень часто запізнюється, психологічно підкований педагог не стане концентруватися на невдачі. Натомість підкреслить ситуацію успіху та прогрес, щоб у дитини з’явилося натхнення працювати та поводитися краще.

«Тебе що, хтось запитував/кликав? Теж мені розумник!»

Питання, яке пробуджує сумнів у цінності власної думки. Дитина бачить перед собою знак «стоп» і формує недовіру до вас, а ще — звичку постійно фільтрувати свої міркування. В учня складається відчуття, що його думка нічого не варта. Він може боятися говорити вільно не лише у школі на уроці, а й у родинному колі. Прийняття — це те, що потрібно кожному з нас. Тож не обрубуйте так грубо цікавість, ініціативність і допитливість.

«Ти надто розумний, я бачу? Ану ставай на моє місце та проведи урок!»

Цю фразу можна сприймати як виклик або челендж, а виголошується вона зазвичай на тон вище. Або навпаки, тихим і зловісним голосом. У ній читається і відчай, і втома, і пасивна агресія. Учні відчувають, що от-от може статися буря з непередбачуваними наслідками, і реагують крижаною тишею. Учень, до якого звертається вчитель, сором’язливо бурить поглядом підлогу. Але атмосфера напруги — геть не той формат, у якому робота класу буде продуктивною. Якщо педагог бачить проблему в поведінці конкретної дитини — варто залишити її на невеличку розмову після уроку та не демонструвати надмірний негатив усьому класу. До того ж більшість школярів уважно вас слухали, допоки всю увагу штучно не перемкнули на невтішного вчительському оку та вуху учня.

«Чого рюмсаєш, як дівчинка?», «Ти ж дівчинка!», «Будь сильний, ти ж хлопець!»

Такі гендерні зауваження досі живуть у стінах сотень шкіл, породжуючи комплекси та принижуючи іншу стать. Хлопчикам втокмачують, що вони не мають права на прояв почуттів, дівчаткам — що вони повинні відповідати певному уявному стандарту, щоб «подобатись, бути охайною, чемною, лагідною». Тим самим дорослі відбирають у дітей право бути собою, проявляти різні сторони свого «я», досліджувати свою особистість, а не слідувати «гендерному шаблону типової поведінки чоловіка та жінки".

За матеріалами Олени Юрченко