Онлайн
51
Блащук Аліса Максимівна

Вчительський сайт

Написати приватне повідомлення
Матеріалів: 0
Перегляд матеріалів: 0

Добірка вправ і завдань, спрямованих на розвиток творчості дошкільника

«Що вміє робити»

Правила гри:

Об'єкт відгадати за допомогою «Так чи Ні» або загадки. Діти повинні визначити, що вміє робити об'єкт або що робиться з його допомогою.

Хід гри:

Вихователь: Що може слон?

Діти: Слон вміє ходити, дихати, рости. 

Слон здобуває собі їжу, перевозить вантажі, людей, виступає в цирку. 

«Жарт»

Правила гри: 

Провідним називається об'єкт. Діти, неназиваючи його функцію вголос, передражнюють його за допомогою суфіксів:-лка,-чк,-ще та ін

Хід гри:       
Вихователь: Кішка.

Діти: нявкалка, бігалка, кусунчик, мявкунчик...

«Мої друзі»

Правила гри:  Ведучий просить дітей назвати себе в якості чого-небудь або кого-небудь. Діти визначають хто вони (беруть роль об'єкта матеріального світу). Потім вихователь вибирає будь властивість і називає його. Діти, об'єкт яких має цю властивість, підходять до ведучого. Ведучий дитина.

Хід гри:  Діти вибирають об'єкти природного світу.                                     

Вихователь: Я - кабан.  Мої друзі - це ті, хто живе в лісі  і вмієшвидко бігати  (тварини: лисиця, вовк).                                                                  

Вихователь: Я - ведмідь.  Мої друзі - це те, що вміє видавати звуки (тварини, птахи, вітер і т.д.).

«Що можна сказати про предмет, якщо там є ...» 

Правила гри:  Ведучий називає частини об'єкта або предмета, а дитина повинна назвати, що це за об'єкт і дати йому характеристику.

Хід гри:

Вихователь: Що можна сказати про об'єкт, який має лапки з присосками? Діти: Це тварина або птах, який живе на деревах або скелях.

«На що схоже»

Правила гри: ведучий називає об'єкт, а діти називають об'єкти схожі на нього.

Примітка: Схожими об'єкти можуть бути за такими ознаками: за призначенням (за функцією), за підсистемою, по надсистемі,за минулим і майбутнім, по звуку, за запахом, за кольором, за розміром, формою, за матеріалом. Схожими можуть бути навіть самі різні об'єкти. Можна використовувати предметні картинки, особливо на етапі ознайомлення з грою. Ведучий просить пояснити, чому гравець вирішив, що названі об'єкти схожі.

Хід гри: Вихователь: На що схожа  колючка їжачка?

Діти: на голки, на шпильки . На стрижні від ручки іт.д.

 «Назви частини предмета» 

Мета: вчити «розбирати» будь-який об'єкт на складові частини.

Хід: Ведучий кидає комусь з дітей м'ячик і каже слово (предмет): -ДІМ. Дитина, піймавши м'яч, повинен швидко назвати якусь частину цього об'єкта: - ДАХ (ганок, двері, вікно, горище, підвал ...)

Гра «Гирлянда» 

Мета: навчити будувати  ланцюжок зі слів, пов'язуючи їх за змістом за допомогою питань.                                                             

Хід: Ведучий пропонує стартове слово. Наприклад, ЖАБА. І задає дітям питання про властивості, дії цього предмета.

Жаба яка?                                                                           

Дитина відповідає:

- Зелена.

Від цього слова знову ставиться питання. наприклад:

- Зелена хто (що)?          

Дитина відповідає: 

- Трава.                                                          

Трава що робить? (росте)

- Зростає що (хто)? (малюк)

- Малюк який? (веселий)

- Веселий хто буває? (клоун)

- Клоун що робить? (сміється) І т.д.

                                «Допоможи Попелюшці»                                  

               (знаходження внутрішніх і зовнішніх ресурсів рішення задачі)    

Зла мачуха звеліла Попелюшці на обід напекти пиріжків. Попелюшка замісила тісто, зробила начинку. Тепер їй потрібно розкачати тісто, але скалки ніде немає. Напевно, злі сестри сховали качалку спеціально, щоб образити бідну Попелюшку. Як тепер бути?                                                       

Варіанти: попросити у сусідів, купити в магазині нову, зробити самій з поліна або пляшки, формувати коржі рукою і.т.д.

«Знайомі герої в нових обставинах»     

Пропонуємо дітям пофантазувати про дії і поведінку казкового героя в іншій обстановці.                                                                                           

Приклад. Знайшов Віні-Пух в лісі черевики, вирішив їх приміряти. Тільки не знав, що вони чарівні. І опинився в Африці. Навколо пальми і тропічні рослини. Здивувався ведмежа, йде і всьому дивується. Раптом бачить, багаття горить. А навколо багаття Баба-Яга скаче.

                                                               „Що у крузі”                                                                   

Мета: формувати системне бачення світу.                                                 

Хід: круг це: група, дитячий садок, місто, країна, планета, Земля. Дітям пропонують називати, що входити у даний круг.                                                   

Наприклад: групова кімната: роздягала: шафи, лави, стільчики, одяг, взуття, двері, вікно, штора і т.д.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          „Машина часу”             

Мета: вчити дітей фантазувати, познайомити з прийомами універсалізації.          

Хід: вихователь пропонує перенестися за допомогою машини часу у майбутнє чи у минуле, у жарку країну чи на північ, пофантазувати про те ,що можна там побачити, які труднощі доведеться подолати під час подорожі.      

                        ”Що без чого не буває”            

Мета: закріпити знання про взаємозв’язок явищ, об’єктів, предметів.             

Хід: діти повинні дати відповіді на запитання про взаємозв’язок явищ, об’єктів, предметів.

                                                              „У весняному лісі”                                                       

Мета: вчити дітей системного аналізу.                                                       

Хід: дітям пропонуються предметні картинки із зображенням звірів, птахів, рослин, необхідно розповісти про зміни, які відбуваються з даним об’єктом навесні.

″А що, коли б…?″

Придумати до казки ″Колобок″ кілька варіантів щасливого закінчення, щоб Колобка не з’їла хитра Лисиця.

 Пряма аналогія – зробити так, як це зроблено  стосовно іншого:

– за формою ( тарілка – диск… повний місяць, кришка від каструлі)

– за структурою (пух – сніг, вата, поролон, піна, хутро)

•  за функціями (машина — кінь, мурашка, потяг, віслюк; вітер — пилосмок, вентилятор, подих; півень будильник, радіо, сонце, зозуля);

•  за кольором (сонце, кульбаба, лампочка, лимон, лисиця, листок);

•  за властивостями (повітряна кулька — соска, шина, гумові чоботи, м’ячи);

•  за ситуацією або за різним положенням (станом) різних предметів та явищ (переповнений автобус — іграшки в коробці, огірки в банці, пісок у відрі, на­сіння в кавуні);

Особиста аналогія (емпатія) —це перевтілення, усвідомлення через образ свободи дій; це активна, творча доброта як стрижень соціального інтелекту; вміння побачити себе очима інших людей.

Дитині пропонують:

•  поставити себе на місце горобця («Навіщо ти живеш? З ким товаришуєш?)

•   уявити себе кущиком («Про що мрієш? Кого боїшся? Про що шепоче твоє листячко?»);

•  пройтися, нібито вона створена з каменю, глини, дерева, піску, води, пепсі-коли;

•  зобразити об’єкт пантомімою (цуценя боїться, грається, не може розгризти кісточку, не хоче бути прив’язане).

Фантастична аналогія—завдання виконуються за допомогою фантастичних засобів, фантастичних персонажів (казкових героїв, чарівників, чарівної палички).

•  Дітям пропонують ситуацію: вони прийшли до дитсадка, а там немає дорослих. Усі вихователі пішли у відпустку, а замість себе залишили казкових героїв, схожих на них. Хто з цих персонажів казок буде за­мість Марії Василівни й чому? Чим він нагадує її?

•  Загадують описати, яким уявляється казковий дитячий садок (заняття, прогулянка, обід, екскурсія тощо).

Функціонально-вартісний аналіз (ФВА) у техніці — це метод зменшення виробничих витрат (усунення їх надміру) за рахунок непотрібних функцій. Мовою дошкільнят — знаходження відповідей на за­питання: «Що й навіщо? Що можна робити ним? Чим може служити? Для кого буде чим?”.

Мета: поступово вчити дітей, досліджуючи функції об’єктів, речей, виробів, змінювати їх задля пошуку економічних розв’язань їх існування та експлуатації. Наприклад:

*  Чим може бути олівець, грибок, склянка, листок? (Олівець—указка, диригентська паличка, термометр, лінійка, жезл, палиця.)

*  Ігри на системний аналіз «Чим пов’язані?, «Чим схожі?», «Що спільного?»: Як пов’язані ґудзик і мікро­скоп? Що спільного у краплинки і цвіркуна? Чим схожі велосипед і парасоля? Хто ким {чим) буде: гусениця, яйце, зернина? Що — спочатку, а що — потім? Хто без кого не може бути (лікар, учитель, перукар, по­жежник)?

*   Гра «Що й навіщо ?. Учасників ділять на дві команди й кожній дають якийсь предмет (річ), напри­клад: стілець, чашку, окуляри.

Завдання командам: назвати якомога найбільше варіантів (обмірковувати 5 хв). (Стілець—спортивний снаряд, екран, вішалка, сходи, гойдалка; з ним можна танцювати, вчитися забивати цвяхи, стругати.) Напри­кінці підбивають підсумки, визначають переможця. Заохочується команда, в якій гравці найкраще фан­тазували, проявили кмітливість, винахідливість.

*  Гра «Теремок». Учасникам роздають картинки (наприклад, гітара, чайник, будинок, сумка, яблуко, дерево). Діставши картинку, дитина ототожнює себе з нею. Вихователь—господар теремка (умовно: шафа, майка, килимок, а чи просто повітря.) Діти по черзі і    підходять до теремка й ведуть із господарем ось такий діалог: «Тук, тук, хто в теремку живе?» — -Я — шафа,    А ти хто?» — А я — гітара. Пустиш мене до себе? —

«Пущу, якщо скажеш, чим ти схожа на мене. (Наприклад: – Ми обидві дерев’яні, всередині порожні, корисні, можемо згоріти…»  Так триває доти, доки  всі не зайдуть до теремка-шафи.