Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Стресостійкість та інформаційна безпека підлітків і дорослих під час воєнного конфлікту
»
Взяти участь Всі події

23.03.2021

54

0

Вікторина з природознавства " Подорож стежками царства живої природи"

Діти, ви знаєте, що в нашій школі проходить тиждень природознавства. Сьогодні ви зібралися тут на вікторину. Але вона буде незвичайною. Це буде подорож «Стежками царства живої природи». Для того, щоб ми не заблукали, подорожуватимемо за окремим маршрутом, який матиме наступні зупинки:

1. Небесні тіла

2. Кмітливі

3. Музична

4. Слідопитів.

5. Ребус.

6. Пташина сім'я

7. Бліц турнір з природознавства.

8. Всезнайко.

9. У світі цікавого.

Під час нашої подорожі будьте уважні й активні. За кожну правильну відповідь на моє запитання ви будете одержувати фішки — зелені листочки. Хто їх за годину нашої вікторини назбирає більше за всіх, той стане переможцем. Для того, щоб дати відповідь, треба підняти руку і дочекатися, щоб вас запитали. Відповідь без до¬зволу не враховується і буде штрафуватися поверненням фішки ведучому. Такими є правила вікторини. А зараз рушаймо в дорогу!

1.  Небесні тіла

1. Уявна порожниста куля на внутрішню поверхню якої нанесено зорі. (небесна сфера)

2. Уявна лінія, яка ділить планету Земля на північну та південну півкулі.(екватор)

3. Розжарені небесні тіла, що випромінюють світло. (зорі)

4. Небесні тіла, які обертаються навколо планет. (супутники)

5. Найбільша планета.(юпітер)

6. Швидкість руху світла. (300 000 км/с)

7. Найхолоднішу поверхню мають зорі.(червоні)

8. На цій планеті рік триває 88 земних діб.(меркурій)

9. До планет земної групи  належать. (меркурій венера земля марс)

10. Яка планета має 62 супутника(Сатурн)

2. От ми дійшли до другої зупинки. Отже, ваше завдання — по слідах назвати тварину

(5 плакатів).

2. Кмітливі - Загадки для команд.

1.Під соснами, під гілками лежить мішок з голками. (Їжак)

2.Хвіст пухнастий, хутро золотисте,

  В лісі живе, в селі курей краде. (Лисиця)

3. Влітку в лісі гуляє, взимку в барлозі відпочиває. (Ведмідь)

4. Що це за звір лісовий,

Став як стовпчик прямий.

І стоїть серед трави,

Вуха більше голови. (Заєць)

5. Стоїть хлопчик під пеньком,

Покрив голову бриликом. (Гриб)

6.Гострі кігті має, в подушки ховає, лазить все на плотик, а зоветься… (Котик)

7. Звірята рогаті, та ще й бородаті, ходить пастися в лози, хто вгадає? (Кози)

3. Музична

Кожна команда вдома повинна була підібрати пісню про природу.

4. Слідопитів.

слайд 6

5. Ребус.

слайд 11-15

6. Пташина сім'я.

Питання пташиного царства покажуть, хто краще знає пернатих друзів.

а) Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки)

б) Яке місто має назву птаха? (Орел)

в) У якого птаха такий міцний хвіст, що він підтримує його на дереві? (Дятел)

г) Чому качки, гуси не тонуть? (Бо пір'я змазане жиром і не намокає)

ґ) Що страшніше для птахів взимку — голод чи холод? (Голод)

д) Яку користь приносять синиці взимку, коли всі ко¬махи сплять? 

(Синиці розкльовують зимові гнізда шкідливих комах, поїдають яєчка та личинки комах)

Ваше завдання — допомагати птахам узимку. Як ви це зробите?

5. Бліц турнір.Питання з природознавства

1. Який хімічний елемент є «чемпіоном» за поширенням на Землі (оксисен)

2. Як називається найменша частинка речовини? (молекула)

3. Що прискорює дифузію? (нагрівання)

4. У якому агрегатному стані речовини молекули розташовані близько одна до одної? (твердому)

5. З чого утворюються складні речовини? (з атомів різних хімічних елементів)

6. Що утворюється, якщо змішати дві чи більше чистих речовин? (суміш речовин)

7. Що відбудеться, якщо у воді розчинити більше солі ніж вона може вмістити? (залишиться осад)

8. Як називають здатність речовин розчинятися у воді? (розчинність)

9. Що треба знати, щоб розділити суміш? (властивості речовин у складі суміші)

10. До яких речовин відносять білки, жири та вуглеводи? (органічних)

11. Чому різні транспортні засоби долають одну відстань за різний час? (рухаються з різною швидкістю)

12. Звукова хвиля може долати перешкоди? (невеликі)

13. Що відбувається з твердими тілами під час нагрівання? (збільшують свої розміри-розширюються)

14. У якому середовищі поширюється світло? (прозорому)

15. Якими полюсами притягуються магніти? (різнойменними)

16. Чи пов’язані між собою зірки у сузір’ях ? (ні)

17. Чому планети світяться на зоряному небі – вони ж холодні тіла? (відбивають світло Сонця)

18. Скільки супутників у Сатурна? (понад 20)

19. Як називається наша галактика? (Молочний шлях)

20. Коли людина вперше побувала у космосі? (12 квітня 1961 року)

21. Температура Сонця на поверхні? (6000 градусів)

22. Від чого залежить тривалість року на планетах? (від відстані до Сонця)

23. Падіння яких небесних тіл людина сприймає як зорепад? (метеороїдів)

24. Через що змінюються пори року? (земна вісь нахилена завжди в один бік)

25. В якому місці на Землі день постійно дорівнює ночі і не відчувається зміни пір року? (на екваторі)

26. Чому Сонце і Місяць нам здаються однаковими за розмірами ? (Сонце перебуває на значно більшій відстані від Землі ніж Місяць)

27.У складі суміші речовини зберігають свої властивості чи ні? (так)

28. Які суміші називають штучними? (які створила людина)

29. Чим є вода у складі розчину? (розчинником)

30. Назвіть один зі способів розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування)

31. Будь які зміни, що відбуваються в природі називаються.? (явища)

32. Зміна положення тіла відносно інших тіл – це? (механічний рух)

33. Лінія по якій рухається тіло називається…(траєкторія)

34. Який рух характеризують шлях, швидкість, час? (механічний)

35. Як називається тіло, що своїми коливаннями створює звук? (джерело звуку)

36. Як поширюється звук від джерела звуку? (рівномірно у сі боки)

37. Де звук поширюється швидше: у воді, повітрі, металах? (металах)

38. Чи поширюється звук у безповітряному просторі? (ні)

39. Як називають міру нагрітості тіл? (температура)

40. Яким приладом вимірюють температуру? (термометром)

41. Чи можна блискавку назвати джерелом світла? (так)

42. Як поширюється світло? (прямолінійно у всі боки)

43. Який колір поглинає світло? (чорний)

44. Як називаються тіла до складу яких входить залізо, що здатні притягувати до себе інші тіла? (магніти)

45. Небесні тіла, що складаються з розжареного газу називають? (зорі)

46. Велетенські скупчення зір називають? (галактикою)

47. Сукупність галактик і простір між ними називають? (всесвіт)

48. Який вчений довів, що Земля є однією з планет, яка обертається

навколо Сонця? (М. Копернік)

49. Перший космонавт у світі (Ю. Гагарін)

50. Що треба знати, щоб розділити суміш? (властивості речовин у складі суміші)

6. Всезнайко.

1) Це могутній хижий птах. Розмах крил його стано¬вить близько 2 метрів. В Україні зустрі-чається лише в Карпатах. Довго літає, ширяючи високо над землею. Живиться дрібни-ми тваринами і птахами, на яких спритно полює. (Орел-беркут)

2) Це комаха. Тіло товсте, густо вкрите бархатистими волосинками і, звичайно, перетягнуте впоперек черевця чи грудей кольоровою смужкою. Є пара складних і троє простих очей. Комаха висмоктує нектар із квітів. (Джміль)

3) Птах досить великий, маса деяких особин досягає 15 кг. Його називають провісником весни та зими за приємний голос, що він подає, повертаючись із далеких країв. Відлітають ці птахи ключем. (Журавель)

4) Тварина чудово пристосувалася до життя серед морських просторів. Тіло обтічне, торпедовидне. Мордочка видовжена, голова плавно переходить у ту¬луб. Шкіра еластич-на, гладенька. Вона відтворює і вловлює звукові сигнали. В Україні зустрічається в Чорному морі. (Дельфін)

5) Цінний промисловий звір, найбільший серед гризунів нашої країни. Добре пристосувався до напівводного життя. Цих тварин називають найвизначнішими архітекторами. (Бобри)

— Що об'єднує цих тварин і комах? (їх занесено до Червоної книги).

— Чому ця книга так називається і яка її основна функція? (До цієї книги заносять види тварин, рослин, комах, чисельність яких дедалі більше скорочується).

6) Це комаха. Живе на луках. Пересувається стрибка¬ми, її називають музикантом. (Цвіркун)

А ви знаєте, що цвіркуни не завжди жили на нашій землі.

Ось послухайте легенду.

• Ріс собі на світі хлопчик, якого дуже любили люди, бо вмів він співати, як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи відпочити, сходилися старі й ма-лі послухати пісню. Кожен, хто чув хоч раз той спів, ніби набирав у груди сили й снаги, ніби пив живу воду з цілющого джерела. Співав хлопець про сонце, про квіти, трави, про землю. І кожна його пісня славила рідний край. Ті пісні скла¬дав хлопчина сам. А коли в нього питали, як це йому вдається, відповідав, що все те — від квітів, дерев, води, птахів та звірів. Якось прийшло в цей край лихо. Про співучого хлопчика почули злі вороги й вирішили ви¬красти його. Темної ночі, коли він слухав пісню місяч¬ного сяйва, щоби по-тім переспівати її людям, схопили вони його і понесли у свої землі. Володар тої країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його — мовчав, били — мовчав. Тільки одного разу, змучений украй, завів тужливу пісню. Від тої пісні німіли люди, а каміння плакало. Була вона про розлуку з рідною стороною. Злий володар нака-зав повернути хлопця додому, і якщо він там співатиме, убити. Тільки-но ступив хлопчик на рідну землю, одразу в нього ви¬рвалася пісня. Котрийсь із ворогів замахнувся шаблю¬кою, щоб виконати наказ володаря, але хлопця враз не стало. Лише в зелену траву стриб-нув маленький жвавий цвіркун.

• Відтоді й повелися на нашій землі веселі цвіркуни, їхні пісні славлять рідну землю. А хто понад усе любить Батьківщину, той чує в піснях маленького цвіркуна сла¬ву про красу нашої землі.

Але треба не тільки любити Батьківщину, а й берегти рідні землі, ліси, поля, гори, тваринний

рослинний світ своєї країни.

7. У світі цікавого.

— Що ви знаєте про верблюда? (Відповіді учнів). _

— Ця тварина має багато таємниць. Як верб¬люди можуть поїдати жорсткий і колючий чагарник, не обдираючи губи й рота?

Учені виявили на внутрішньому боці щік, на піднебінні та язику верблюда тверді й жорсткі бугри, які захищають ротову порож¬нину тварини від пошкоджень.

— Що ви знаєте про оленя? (Відповіді учнів).

Вчитель. В Егейському морі знаходиться один із найбільших островів Греції — Родос. Біля входу до бухти споруджено дві великі кам'яні колони, на яких стоять стрункі брон¬зові олені.

Історія цього пам'ятника така. Як відомо, острів Родос — благодатний край. Головне за-няття населення — садівництво. І завдяки сприятливим умовам на острові розвелося ду-же багато отруйних змій. Ходити по остро¬ву стало небезпечно. Для боротьби з ними за-стосовува¬ли різні заходи, але вони були неефективні. І тоді у ко¬гось виникла ідея завезти на острів оленів, щоб ті зни¬щили змій. Олені вільно гуляли лісами, виноградниками та своїми гострими копитами знищували змій. Людям стало жити спокійніше. І вдячні жи-телі острова Родос поставили в порту пам'ятник оленям.

• От і підійшла до кінця наша подорож.

Давайте визначимо переможців.

(Підрахунок фішок-листочків і нагородження переможця).

8. Підсумок.

Ви повинні не лише добре знати, а й берегти природу рідного краю. Заради втіхи і зиску знищують ліси, забруднюють моря і річки, вбивають тварин. Зараз ви прослухаєте запис — це музика моря. Хто буде уважним, крізь музику почує жалібний крик. Це плаче маленький дельфін, який залишився без матері. Йому сумно і страшно у великому морі. Він кричить, шукає і кличе матір.

(Учні прослуховують запис з моря).

-— Чи може людина існувати, щоб не завдавати шкоди всьому живому навкруги?

— Що ви можете зробити, щоб зберегти природу?

Бережіть природу, бо планета у нас одна!