Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

ВПРАВИ РЕЛАКСАЦІЇ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ

020015cn-e370-313x313.jpg

ВПРАВИ РЕЛАКСАЦІЇ ДЛЯ ШКОЛЯРіВ

Запропоновані ігри та вправи можуть бути не просто пізнавальними та розвиваючими. Вони неодмінно допоможуть психіці наших учнів.

Спробуйте і ви не пошкодуєте.

Вступ.

Від страху темряви до спроб впоратись із тиском однолітків – кожна дитина відчуває свої власні страхи, тривоги й переживає свої особливі стресогенні ситуації. Пропоную навчити учнів деяких з  ефективних методів релаксації, щоб допомогти їм управляти їх щоденними стресами. Тим самим ми дамо дітям необхідні інструменти, які будуть допомагати їм протягом усього життя. Як навчити розслабитись.

Мета: Зняття нервово-психічного напруження, скутості, зниження тривожності, створення атмосфери довіри, зняття розумового напруження; дати учням невеликий відпочинок, викликати позитивні емоції, гарний настрій, стабілізація психоемоційного стану, що веде до поліпшення засвоєння матеріалу.

1.   Глибоке дихання.

 Глибоке дихання – це ефективний спосіб уповільнення природної реакції організму на стрес. Воно уповільнює серцевий ритм, знижує кров'яний тиск і забезпечує почуття впевненості. Цей простий метод підходить практично всім.

Вдихніть глибоко.  Затримайте дихання на мить. Повільно видихніть.  Продовжуйте дихати глибоко, поки не віднайдете почуття спокою.

2.    Вправа «Задуй свічку».

 Зробити глибокий спокійний вдих, набираючи в легені якомога більше повітря. Витягнувши губи трубочкою, повільно видихнути, як би дуючи на свічку, при цьому тривало вимовляйте звук «у-у-у». Повторіти вправу 5-6 разів.                  

3.Вправа на візуалізацію «Стирання із пам’яті стресової інформації”.

Запропонуйте школяреві сісти, розслабитися і закрити очі. Нехай він уявить перед собою чистий альбомний аркуш, олівці, гумку. Тепер запропонуйте учневі подумки намалювати на аркуші негативну ситуацію, яку необхідно забути. Далі попросіть, знову ж подумки, взяти гумку і почати послідовно стирати ситуацію. Стирати потрібно до тих пір, поки з листа не зникне картинка. Після цього слід відкрити очі і зробити перевірку: закрити очі і уявити той же аркуш паперу – якщо картинка не зникла, потрібно знову подумки взяти гумку і стирати картинку до повного зникнення. Вправу рекомендується періодично повторювати.                                                                                           

4. Вправа «Усмішка». 

 Запропонуйте школярам уявити собі, що вони бачать перед собою на малюнку гарне сонечко, рот якого розплився в широкій посмішці. Школярі посміхаються у відповідь сонечку і мають відчути, як посмішка переходить у їхні ручки, доходить до долонь. Зробити вправу іще раз і спробувати посміхнутися ширше. Розтягнути в усмішці губи, напружуючи м'язи щік (пауза). Школярі дихають і посміхаються (пауза),  руки і долоні наповнюються усміхненої сили сонечка . Повторити 2-3 рази.

5. Вправа «Посмішка по колу».

  Мета: створення атмосфери довіри, зняття напруження.    Учні стоять у колі, взявшись за руки. Педагог посміхається до дитини праворуч, «бере посмішку» у з’єднані долоні й дбайливо «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає посмішку» своєму сусідові й так триває доти, поки посмішка не повернеться до педагога.

 6. Вправа "Сміх".

Сміх – це чудовий спосіб зняти стрес і допомогти організму розслабитись. Ось кілька способів змусити школярів сміятись:                                                                                                                                                       

   - розповідайте веселі історії, анекдоти; 

    - робіть гримаси по черзі;                                                                                                                                         

   - дивіться смішні мультфільми.

7. « Музика».                                                                                                                  

 Прослуховування заспокійливої музики може допомогти учням зосередитись. Класична музика,  сприяє релаксації.

8. « Обійми».                                                                                              

Заохочуйте молодших школярів, коли вони притискають до себе домашнього улюбленця або людину, яку любить. Така взаємодія знижує кров'яний тиск і зменшує кількість гормонів стресу.

9.  Вправа «Гора з плеч».                                                                                                                                    

Мета: навчити школярів прийомів саморозслаблення.                                                                                    

 Педагог з учнями стають у коло. Ноги на ширині плеч, плечі підняти й відвести їх назад, зводячи в лопатках.  Після цього різко опустити плечі, ніби скинути «гору з пліч».

Повторити цю вправу слід 2-3 рази.

10. Вправа «Маска подиву».                                                                                                                             

   Заплющити очі. Одночасно з повільним вдихом максимально високо підняти брови, вимовивши про себе: «М'язи чола напружені». Затримати на секунду подих і з видихом опустити брови. Пауза 15 секунд.

11. «Жмурки» — вправа для очей.                                                                                                                        

 З повільним видихом, м'яко опустити повіки. Вдихаючи повітря, поступово нарощувати напруження м'язів очей і, нарешті, замружити їх так, начебто в них потрапило мило, мружитися якнайсильніше. Вимовити про себе: «Повіки напружені». Потім — секундна затримка подиху, вільний видих і розслаблення м'язів повік. Залишаючи повіки опущеними, вимовити про себе: «Повіки розслаблені».

12. «Обурення» — вправа для носа.                                                                                  

Округлити крила носа і напружити їх, начебто ви дуже сильно чимось обурені, зробити вдих і видих. Вимовити про себе: «Крила носа напружені». Зробити вдих, на видиху розслабити крила носа. Вимовивши про себе: «Крила носа розслаблені».

13. Вправа «Маска поцілунку».  

   Одночасно з вдихом поступово стискати губи, начебто для поцілунку, довести це зусилля до межі і зафіксувати його повторюючи: «М'язи рота напружені». На секунду затримати подих, з вільним видихом розслабити м'язи. Вимовити: «М'язи рота розслаблені».

14. Вправа «Маска сміху"

Злегка примружити очі, на вдиху поступово посміхнутися настільки широко, наскільки це можливо. На видиху розслабити напружені м'язи обличчя.                                                                   

Повторити вправу 2-3 рази.

15. Вправа «Маска невдоволення».                                                                    

  З вдихом поступово стискати зуби, щільно зімкнути губи, напружити м'язи підборіддя й опустити кути рота — зробити маску невдоволення, зафіксувати напруження. Вимовити про себе: « Щелепи стиснуті, губи напружені». З видихом розслабити м'язи обличчя — розімкнути зуби. Вимовити про себе: «М'язи обличчя розслаблені». Повторити 3-4 рази.     Після деякого тренування легко вдається подумки керувати розслабленням всіх мімічних м'язів. 

16. Гра «Добра тварина».                                                                                                                                      

Мета: зняти напруження; формувати почуття згуртованості класу.                                                                      

 Учні  стають у коло й беруться за руки. Педагог  тихим, загадковим голосом говорить: «Станьте, будь ласка, в коло й візьміться за руки. Ми — одна велика, добра тваринка. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. На вдих робимо крок уперед, на видих — крок назад… Так не тільки дихає тварина, так б’ється її серденько: чітко й рівно. Стук — крок уперед, стук — крок назад… Наша тваринка має добре серденько, нам усім стало тепло й затишно біля неї».

 Ігри-медитації.                                                                                                                               

 Мета ігор: тренування  емоцій учнів, навчання саморегуляції, зняття напруги.

Я – сонечко  . Я – маленьке сонечко. Я прокидаюся, вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся над обрієм. Я – велика куля. В мене багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всій землі – лісам, рікам, лукам. Я вдихаю тепло. Я лечу над землею і освітлюю зелене листя, червону квітку.

Я – хмарка 

Я – хмарка. Велика, пухнаста, легка. Мені втішно бути хмаркою, пливти у синьому небі, мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я підводжу вгору очі, вдихаю всім тілом світле повітря.

Дитяча гра « Тренуємо емоції».                                       

 Мета гри: тренування дитячих емоцій, навчання саморегуляції, зняття напруги.

Просимо учнів насупитися, як:                                                      

  Осіння хмаринка;                                                                                                                                   

 Злий чоловік; 

   Сердитий дядько.

Просимо посміхнутися, як:                                                                                                                                            

 Буратіно;                                                                                                            

 Кіт на сонечку;                                                                                                                                                                   

Хитра лисиця;

  Сонечко.

 Просимо показати, як злиться (зляться):  

 Два барана на містку;                                                              

 Дитина, у якої забрали цукерку;                                                                 

  Людина, яку вдарили.

Просимо показати, як злякався:                                  

 Заєць вовка;                                                                                                                                          

Малюк, який заблукав у лісі;

  Кошеня, на якого гавкає собака.

Просимо показати, як втомився: 

Тато після роботи;                                                                                               

 Мураха, який тягнув велику паличку;  

 Людина, яка підняла щось важке.                                                                                                                               

Просимо показати, як виглядає                                                                                                    

Турист, який підняв важкий рюкзак;  

  Дитина, яка багато допомагала мамі;               

   Втомлений воїн після перемоги.

Завершити гру можна мімічним набором посмішок.

Читайте також: