Сьогодні о 17:00
Марафон. День 2:
«Сталий розвиток: від освіти до світу»

30.04.2020

24

0

Заняття з елементами тренінгу для 11 класу «Конфлікт та шляхи його подолання»

            Заняття з елементами тренінгу для 11 класу «Конфлікт та шляхи його подолання»                     

                                Єдина справжня розкіш –

це розкіш людського спілкування

А. Сент-Екзюпері

 

Мета: ознайомити учнів з поняттям «конфлікт»; розглянути способи конструктивної поведінки;  методи управління конфліктом;  дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту; поглибити саморозуміння шляхом виявлення власного стилю вирішення конфліктної ситуації.

Проблема: Конфлікт - стимул розвитку особистості, позитивне і негативне вплив конфлікту.

 

Вступне слово

Я втратив будь – які надії  щодо майбутнього нашої країни, якщо сучасна молодь візьме в свої руки  керування країни, оскільки молодь нестерпна, жахлива.

                                                                    Гесіод ( 7 ст. до н.е.)

Наша молодь любить розкіш, вона погано вихована, вона насміхається з керівництва  і не поважає старших. Наші сьогоднішні діти стали безжальними  тиранами, вони не поводяться , коли до приміщення входить людина похилого віку, суперечать своїм батькам. Вони дуже погані.

                                                                   Сократ ( 5 ст. до н.е.)

Наш світ досяг критичної стадії. Діти більше не слухають своїх батьків. Очевидно кінець світу уже не так далеко.

                           Єгипетський мислитель (2 тис. років до н.е.)

 

Мозковий штурм. Як ви думаєте, про який час йде мова, і кому можуть належати ці слова?

Вправа "Павутиння конфліктів"

           У центрі дошки пишеться слово "конфлікт" і окреслюється колом. Учасникам пропонується назвати асоціацію, поєднуючи слова лінією з основним колом.

 

Конфлікт - явище, яке виникає в результаті зіткнень протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів чи мотивів, потреб різних людей.

 

Взагалі  конфлікти є природною частиною нашого життя. Вони можуть чекати нас при зустрічі з новою людиною або новою ситуацією. У якій - то мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуацій і відносин, для росту особистості, інакше може настати застій. Хоча найчастіше конфліктну ситуацію ми переживаємо як серйозну халепу.

 

1. Знайомство

У мене в руках клубок. Які асоціації він може викликати зі словом конфлікт. У кожної людини є своя справжня нитка Аріадни. Давайте уявимо собі, що ця нитка перебуває зараз в наших руках. Передаючи клубок від учасника до учасника, кожен називає себе і бажає щось хороше.

Я уявляю, що в мене в руках клубок пристрастей, переплетення почуттів, емоцій, інтересів. Як ви собі уявляєте - конфлікт? (Передаючи клубок один одному - знайомимося)

2. Правила

  • Учасникам пропонується виробити правила спілкування під час проведення тренінгу
  • Активна участь
  • Спільний пошук
  • Повага до мовця
  • «Тут і тепер»
  • Неприпустимість безпосереднього оцінок людини
  • Правило «Стоп»
  • Довірчий стиль і щирість у спілкуванні
  • Дотримуватися регламенту
  • Толерантність
  • Слухати і чути                       

 

3.Очікування

Учасникам пропонується висловити свої очікування: «Що я хочу отримати, чому навчитися під час заняття» і прикріпити до плакату із зображенням клубка, озвучуючи при цьому.

 

4.Інформаційний блок
Вправа "Павутиння причин конфліктів"

У центрі дошки пишеться слово "Причини конфліктів" і окреслюється колом. Учасникам пропонується назвати асоціацію, поєднуючи слова лінією з основним колом.

Ми з вами познайомилися з визначенням конфлікту. Ми виділили причини конфліктів. Конфлікт - це процес. Іноді він може бути миттєвий (сварка в автобусі), частіше - досить тривалий (війна). Незалежно від протяжності конфлікту, існують характерні особливості його проходження. В узагальненому вигляді динаміка проходження конфлікту включає 4 фази.

Латентна фаза: Зародження конфлікту, зовні спілкування виглядає нормальним, стриманим. Відкритого зіткнення ще не відбувається, але можуть виникати непорозуміння, замовчування, ухилення від відповідей.

 

Демонстративна фаза: Протиставлення інтересів, взаємні звинувачення, емоційні суперечки, формування образу ворога, розрив спілкування, ігнорування один одного.

Агресивна фаза: Бажання зробити якомога гірше іншому, недемонстративна агресія.

Батальна фаза: Оголошення відкритої «війни», неприхована агресія.

Конфлікт не обов'язково може проходити через всі 4 фази. Його можна зупинити на будь-якому з етапів, і чим раніше це відбудеться, тим менше постраждають конфліктуючі сторони. Але найпростіше зупинити конфлікт ще до його розвитку. Конфлікту передує конфліктна ситуація.

Конфліктна ситуація - це ситуація прихованого або відкритого протиборства учасників, кожен з яких має свої цілі, мотиви, засоби або способи вирішення проблеми.
5.Вправа в групах. «Мистецтво вирішення конфліктної ситуації»
На дошці написані способи вирішення конфліктної ситуацій.
• Конкуренція

• Ухилення
• Пристосування

• Співробітництво
• Компроміс

Кожна група одержує опис способу вирішення конфліктної ситуації. Необхідно визначити до якого способу вона відноситься.

(Стиль конкуренції) Людина, яка використовує цей стиль, дуже активна і вважає за краще йти до вирішення конфлікту своїм особистим шляхом. Вона не зацікавлена у співпраці з іншими людьми, але здатна на вольові рішення. Цей стиль може бути ефективним, коли  ви впевнені, що ваше рішення чи підхід у даній ситуації правильний, і ви маєте можливість настояти на своєму. Стиль конкуренції має переваги, коли:

• Результат дуже важливий для вас, і ви робите велику ставку на вирішення проблеми, яка виникла;

• Рішення необхідно прийняти швидко і вас достатньо влади для цього;

• Ви відчуваєте, що у вас немає іншого виходу і вам нема чого втрачати.

(Стиль ухилення)  Цей стиль реалізується тоді, коли людина не відстоює права, не хоче вступати в співпрацю для вирішення проблеми або просто відходить від вирішення конфлікту. Ви можете використовувати цей стиль, коли проблема не настільки важлива для вас, коли ви не бажаєте витрачати сили на її рішення або коли відчуваєте, що знаходитеся в безвихідній ситуації. Застосовувати його можливо в тих випадках, коли ви відчуваєте себе не правим, і ви відчуваєте правоту іншої людини.

(Стиль пристосування) Людина, яка  використовує цей стиль, діє спільно з партнером по спілкуванню, не бажаючи відстоювати свої інтереси. Цей стиль використовується тоді, коли результат найбільш важливий для іншої сторони і не дуже важливий для вас. Ви можете використовувати таку стратегію, коли в даний момент необхідно пом'якшити ситуацію, а потім ви ще плануєте повернутися до вирішення цього питання, відстояти свою позицію.

(Стиль співробітництва)  Використовуючи цей стиль, людина активно бере участь у вирішенні конфлікту та відстоює свої позиції, але враховує при цьому інтереси іншої сторони. Бажано використовувати цей стиль, коли рішення проблеми не настільки важливо для двох сторін, і ви здатні викласти суть своїх інтересів і вислухати один одного, якщо дві введені в конфлікт сторони володіють рівним становищем і не розрізняють різницю в положенні для того, щоб на рівних шукати вирішення проблеми.

(Стиль компроміс) Використовуючи цей стиль, люди сходяться на частковому задоволенні  бажань та інтересів кожної конфліктної сторони. Він найбільш ефективний у тих випадках, коли дві сторони бажають одного і того самого, але одночасно це неможливо. Ви бажаєте прийти до вирішення швидко, вас може задовольнити тимчасове рішення, ви готові змінити мету. Компроміс дозволить вам зберегти добрі стосунки.

Завдання кожній групі змоделювати ситуацію з уже готовим результатом.

6. Вправа
Варіанти для груп.
• Друг розмовляє з вами, а ви хочете піти ...
• Ваш товариш влаштував вам зустріч з незнайомою людиною, не попередивши вас ...
• Люди сидять позаду вас у кінотеатрі, заважають вам гучним розмовою ...
• Мене обрахували в магазині ...
• До вас дійшли чутки про вас явно спотвореного змісту ...
• Вам на ринку продали бракований товар, а шлюб Ви помітили будинку ...
• Вам подобається дівчина, і раптом у ваші стосунки втручається інший хлопець ...

Учасникам пропонується знайти вихід з конфліктної ситуації, відповідно обраному стилю.

ВИСНОВОК: при ухиленні від конфлікту жодна зі сторін не досягає успіху. При таких формах поведінки, як конкуренція, пристосування і компроміс, або один з учасників у виграші, або обоє програють, тому, що йдуть на поступки один одному. І тільки одна ситуація - співробітництва - проносить виграш двом сторонам.

7.Вправа  в групах
- Як ви вважаєте, чи може конфлікт мати позитивні сторони?

Хоча більшість людей вважають конфлікт негативною, руйнівною силою, він може сприяти позитивним змінам, бути пересторогою на шляху до застою відносин, надавати їм мобільності, гнучкості, динамізму, виступати джерелом розвитку, руху.

Розділимо лист на 2 рівні частини, напишемо які позитивні і негативні впливи надає конфлікт на особистість. На ватмані записуються оригінальні відповіді.

8. Опитувальник «Мій підхід до конфлікту»

Як ви вважаєте, всі люди в рівній мірі стикаються з конфліктною ситуацією? Чи є такі, які потрапляють у конфліктні ситуації, частіше за інших. Як ви думаєте, чому?

Конфліктний людина - це людина, яка частіше за інших створює і залучається до конфліктів і  в конфліктні ситуації.

Сьогодні ми познайомилися з визначенням конфлікту, його фазами, причинами, позитивними та негативними сторонами конфлікту, можливостями виходу з конфліктної ситуації, з визначенням «конфліктна людина». Як ви вважаєте, людина, яка себе поважає часто потраплятиме в конфліктну ситуацію?

У нас є можливість сьогодні пізнати себе і дізнатися який стиль по вирішенню конфліктної ситуації використовуєте ви.

Опитувальник

Всі ми різні, і наші інтереси часом вступають у протиріччя, тому в житті час від часу доводитися стикатися з конфліктом. Нерозуміння, образа, роздратування, обурення, страх - всі ці почуття вірний сигнал того, що у вас з кимось загострилися відносини.

Перед вами 8 груп висловлювань (А, Б, В, Г, Д, Є, Ж, З). У кожній групі по 5 пропозицій. Всі вони відображають різні способи поведінки в конфліктній ситуації.

Ваше завдання: у кожній групі знайти два висловлювання, які точніше інших характеризують ваше звичайну поведінку в конфлікті, а потім - два висловлювання які найменше відповідають тому, як ви чините, стикаючись зі складною ситуацією.

Відповівши на питання, які пропонуються нижче, ви можете визначити свій стиль поведінки в конфлікті.

У бланку відповідей відповідайте знаком «+» ті два номери відповідей, які вам найбільше підходить, і знаком «-»  ті два номери, які ви оцінили як найменш придатними.

                                                      А

1.Зазвичай я повний рішучості домогтися того, на що я маю право.
2.По можливості  я намагаюся уникнути конфліктів.
3.Чим обговорювати те, у чому ми розходимося, я намагаюся звернути увагу на те, з чим ми обоє згодні.
4.Я вірю в необхідність взаємних поступок.
5.Я намагаюсь залагодити справу з максимальним урахуванням інтересів як іншої людини, так і своїх власних.

                                                     Б

1.Я зроблю все, щоб не опинитися в програші.
2.Як правило, з плином часу конфлікти проходять самі собою.
3.Я вважаю, що поганий мир краще  за хорошу сварку.
4.Для мене цілком прийнятно часткове вирішення проблеми - це знімає напругу.
5.Намагаюся придумати що-небудь таке, що буде добрим виходом для нас обох.           

                                                     В

1. Я вживаю всіх зусиль, щоб домогтися свого.
2.Я намагаюся не попадатися на провокації.
3.Я намагаюся не зачепити почуття іншої людини.
4.Я вважаю, обидві сторони повинні бути готові поступитися чимось.

5.Я насамперед намагаюся визначити, що потрібно кожному з нас. 

                                                      Г

1.Я наполягаю на тому, що вважаю правильним і справедливим.
2.Більшість ситуацій не варті того, щоб затівати конфлікт.
3.Іноді я жертвую своїми власними інтересами заради інтересів іншої людини.

4.Я завжди готовий до компромісу.

5.Я повідомляю іншому свою точку зору і запитую його про погляди.

                                                      Д

1.Я намагаюся показати іншому логіку і перевагу моїх  поглядів.
2.Я уникаю агресивних людей.
3.Я намагаюся заспокоїти іншого і в першу чергу зберегти наші відносини.
4.Я вважаю за можливе в чомусь  поступитися, щоб чогось добитися.
5.Я вважаю, що багато чого можна вирішити, якщо ставитися один до одного з повагою і розумінням.

         Є

1.Я зазвичай намагаюся переконати іншого в перевагах  моєї позиції.
2.Я намагаюся зробити все, щоб уникнути марної напруженості.
3.Якщо це робить іншого щасливим, я дам йому можливість настояти на своєму.
4.Я даю можливість іншому в  чомусь  залишитися при своїй думці, якщо він також йде назустріч.
5.Завжди схиляюся до доброзичливого і прямого обговорення виниклої проблеми.

                                                             Ж

1.Я твердо відстоюю свою позицію.
2.Найчастіше я уникаю займати позицію, яка може викликати суперечку.

3.Якщо позиція іншого здається мені дуже важливою, я намагаюсь йти йому назустріч.

4.Я намагаюся знайти найкраще сполучення вигод і втрат для нас обох.

5.Як правило, я стурбований тим, щоб задовольнити бажання кожного з нас.

                                                              З

1.Я намагаюся переконати іншого у своїй правоті.
2.Я намагаюся відкласти рішення гострого питання.
3.Я готовий багато віддати за спокійне життя.
4.Я намагаюся знайти позицію, яка знаходиться по середині між моєю позицією і позицією іншої людини.
5.Я завжди шукаю такий вихід, який влаштував нас обох.

 

Бланк відповідей

 

А

Б

В

Г

Д

Є

Ж

З

Сума балів

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обробка результатів

Значення для кожного рядка.

1 - й  рядок. Конкуренція. Протиборство. ("Акула"). Дія з позиції сили, спроба добитися своїх цілей за всяку ціну, змусити іншого прийняти свої умови.

2-й рядок. Ухилення. ("Черепаха", яка ховається в свій панцир). Відмова від власних цілей і контактів. Спроба триматися подалі як від спірних питань, з - за яких виникають конфлікти, так і від людей, які до них причасні.

3-й рядок. Пристосування. ("Плюшевий ведмедик", м'який і пухнастий, дуже приємний на дотик). Готовність відмовитися від своїх цілей на користь іншого заради збереження  власного спокою і добрих відносин.

4- й  рядок. Компроміс. ("Хитра, обачлива лиса"). Пошуки такого рішення, яке задовольнило би  обох. Готовність самому йти на поступки і очікування від іншого, що він також частково відмовиться від своїх цілей і вимог.

5 - й рядок. Співробітництво. ("Мудра сова"). Повага як своїх, так і чужих потреб. Ставлення до конфлікту, як до загальної проблеми, прагнення об'єднати зусилля для вирішення цієї проблеми і максимально задовольнити потреби кожного.

 

 

Підсумок заняття: Чи справдилися ваші очікування?
• Що нове, раніше невідоме ви дізналися сьогодні?
• Що особливо сподобалося, особливо запам'яталося в ході нашого заняття?
• Що допомагало, або які труднощі виникали під час нашого заняття?
• Які висновки зробили для себе особисто?
 

ВИСНОВОК: Розмірковуючи над проблемою конфліктів, правомірно поставити собі запитання, а що було б з нами, якби в нашому житті не було конфліктів взагалі?  Життя було б неймовірно нудна й одноманітність, рутина і застій скували б нас, а монотонність і різноманітність  життя були б просто не виноситься.

Правила поведінки для  конфліктних людей

1.  Не прагнуть домінувати, у щоб то не стало.

2. Будьте принципові, але не боріться заради принципу.
3. Пам'ятайте, що прямолінійність гарна, але не завжди.
4. Критикуйте, але не критиканство!
5. Частіше посміхайтеся! Посмішка мало коштує, але дорого цінується.
6. Традиції гарні, але до певної межі.
7. Сказати правду теж треба вміти.
8. Будьте незалежні, але не самовпевнені!
9. Не перетворюйте наполегливості у настирливість!
10. Не чекайте справедливості до себе, якщо ви самі не справедливі.
11. Не переоцінюйте свої здібності і можливості.
12. Не проявляйте ініціативу там, де в ній не потребують.
13. Проявляйте доброзичливість!
14. Проявляйте витримку і спокій у будь-якій ситуації.
15. Реалізуйте себе у творчості, а не в конфліктах!

 

 

 

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.