Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 16:00
Семінар:
«
STEM-майстерня: від STEM-освіти до міжнародного визнання
»
Взяти участь Всі події

Заняття гуртка "Пізнай свій рідний край". Тема: Природа рідного краю.Птахи – наші пернаті друзі.

Природа – чарівна цариця, всі ми живимо в її царстві. Неможна купити красу, яку дарує нам природа, ні за які гроші. А ви любите природу? Зараз я запрошую в подорож по чарівній країні під назвою Природа. Подорожувати ми будемо пішки, щоб все побачити. Шлях лежить по дорозі. Сонечко високо, на дворі дуже жарко і не має на нашому шляху ні одного деревця. Але ось при дорозі ми побачили кущик, присіли відпочити, замилувалися і раптом листячко зашепотіло:

Зараз я пропоную вам послухати запис

https://www.youtube.com/watch?v=Qd3dM41x29I

- Подумайте, кому належать ці голоси? (птахам)

- Голоси яких пташок ви чули?

Яка прекрасна наша Україна у будь-яку пору року. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють птахи.

  1. Яких птахів ви знаєте?

  2. Які з них перелітні?

  3. Які зимуючі?

  4. Чому птахів потрібно берегти?

  5. Чи потрібно допомагати птахам взимку?

  6. Як ви допомагаєте взимку птахам?

  7. Чи є у вас годівнички?

  8. Яку їжу ви туди клали?

    Але птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони – перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів і садів. А чи знаєте ви скільки комах з’їдає синиця? Виявляється, стільки, скільки важить сама. Якби у людини був такий апетит, то з вагою 70 кг їй потрібно було б їжі… Хто підкаже?

  9. На території нашої області налічують 190 видів птахів, 3 із них занесені до Червоної книги України. За підрахунком вчених, за останні 300 років із нашої планети зникло 94 види птахів. І від нас залежить, чи поповниться ця сумна статистика. Саме тому щорічно 1 квітня відзначають Міжнародний день птахів.

  10. А зараз, діти, прослухайте загадку і відгадайте!

Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має, всім жабам рахунок знає. (Лелека)

На солом’яних стріхах наших предків любили мостити свої гнізда лелеки. Подивіться на цього птаха, коли він стоїть у гнізді. Спокійно, немов господар, оглядає подвір’я, гніздо, пильно охороняє дружину, а потім – і молоде потомство. Нам затишно і добре, коли десь недалеко клекочуть лелеки.

Ім’я цього птаха пов’язане з безліччю легенд. Ось одна із них.

Легенда про лелеку.

Давно це було, коли на українську землю нападали орди кочівників. Налітали, підпалювали хати, виганяли худобу, забирали у полон жінок і дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стуком дзьобів почали кликати козаків на допомогу. Але далеко були козаки, не почули птахів. І тоді птахи підхопили на крила заплаканих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів, а лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників, і перемогли їх. З того часу в Україні лелекам завжди раді.

Загадка про ластівок.

Привітала нас піснями із весною

І живе під стріхою одною…

Одними із найшанованіших в Україні птахів є ластівки. У народі кажуть: якщо ластівка в′є під чиєюсь стріхою гніздо, то це передвіщає щастя тій родині. Розоряти гнізда ластівок, знищувати їхні яєчка – гріх: все обличчя винних вкриється веснянками, подібно до цяток на ластів′ячих яєчках.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Нумо, всі гарненько встанем, у віконечко поглянем.

В небі хмаронькі біленькі, а ми дітки всі гарненькі.

Ось поставим руки в боки, й пострибаємо навскоки.

Вліво, вправо нахиліться

І навшпиньки підніміться,

Руки вгору, руки вниз,

Кругом себе повернись.

Крок вперед зроби швиденько

Та на стільчик сядь зручненько

Загадка про журавля.

Про наступного птаха складена така загадка:

Біля нашої криниці проживає

Дивна птиця,

Довгонога, довгошия, у криниці носа миє,

Набира цебром водицю.

Як зовуть цю дивну птицю? (Журавель)

Журавлі – птахи, яких людина дуже любить і оберігає. Чи знайдеться хто, щоб не зупинився, почувши їхні незвичні голоси? Курликання журавлів одночасно наводить і тугу, і радість, однак завжди пробуджує в кожном з нас особливі світлі почуття.

Загадка про гуску.

І шипить він, і гелгоче –
Каже, що вкусити хоче.
Довгу шию витягає
І немовби промовляє:
«Як вкушу, то буде знак.
Я – сердитий птах …
(Гусак)

Колись у давнину біля італійського міста Риму було болото. Жили біля нього гуси. Не спокійно було в ті часи. Велися міжусобні війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, хотіли допомогти людям, які жили у місті. Тоді вони взяли у лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув по каменю. Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів. Тепер у Римі суворо заборонене полювання на гусей, крім того, поставлений пям′ятник цим рятівникам.

( на дошці повішені малюнки з зображеннями різних птахів, вихователь задає питання.)

Хто із птахів…

…найважчий? (Страус – 90 кг)

…найлегший? (Колібрі – 1,5 – 2 г)

…найглибше пірнає? (Пінгвін – 265 м)

…неперевершений співак?(Соловей).

У кого з птахів…

…найбільший розмах крил? (У кондора – 4 м)

…найдовший дзьоб? (У пелікана – 51 см)

Птахи – символи

Багато птахів є символами. Відгадайте…

Який птах є символом…

…вірності і любові? (Лебідь)

…мудрості? (Сова)

…гордості, сміливості? (Сокіл)

…могутності? (Беркут)

…сили? (Орел)

…щастя? (Лелека)

  1. Кожен птах має свій голос – один і по своєму неперевершений. А ви знаєте голоси птахів?

  1. Як співає горобчик?

  2. Як зозуля?

  3. Який голос у сови?

  4. У ворони?

  5. Як співає півень?

  6. Який голос у качки?

Зараз уважно послухайте, як співають птахи, і спробуйте впізнати.

Календар птахів.

Ми відзначаємо дуже багато свят: 8 березня, 9 травня, дні наших народжень. А чи знаєте, ви діти, що кожна пора року пов′язана з птахами? За народним календарем кожна пора року пов′язана з птахами.

22 березня – Свято сороки. З тіста пекли жайворонків та пригощали друзів та знайомих.

8 травня – приліт співочих птахів.

15 травня – Борисів день, солов’їне свято (починають співати солов’ї)

29 червня – на Тихона, птахи замовкають, а солов’ї співають до Петра (12 липня).

13 вересня – Купріянів день, журавлиний відліт.

12 листопада – Зіновія, свято синичок.

А 14 листопада – Кузьминки, перше осіннє свято; на кузьминки справляли півневі іменини. Ось саме чому ми проводимо наше виховне заняття саме сьогодні, напередодні першого осіннього свята птахів.

І це далеко не все.

– Усі народи любили птахів і склали про них безліч казок. Українська народна казка «Лисичка та журавель» про розумного журавлика, який перехитрив лисичку. Українська народна казка «Лебідь, щука і рак», де тварини не змогли працювати разом. Українська народна казка «Котик і півник», де котик рятував неслухяного півника. Російська народна казка «Гуси-лебеді», де злі гуси вкрали хлопчика.У казці Г.Х. Андерсена «Дюймовочка» розповідається продівчинку, яка врятувала ластівку. А потім ластівка врятувала Дюймовочку.

Гра «Назви птаха».

Для цієї гри мені потрібно 5 учнів. В мене в руках слово-назва птаха. Кожному даю по літері. Поміркуйте, що це за птах і по моїй команді: «Нумо, букви, стали в ряд!» складіть слово. (дятел, сокіл, горобець, гусак)

Ми сьогодні вже говорили про лелеку, про легенду, пов’язану з цим птахом. А зараз я пропоную вам оповідання про цього прекрасного птаха.

Жила на світі маленька дівчинка, яка була схожа на ясне сонечко — надзвичайно привітна, красива та лагідна. Понад усе маленька красуня полюбляла дивитися на вечірнє небо й милуватися місяцем. А ще дівчинка хотіла, щоб він до неї прийшов у гості. Але місяць усе не з’являвся. Дівчинка поверталася додому трохи засмучена, але, засинаючи, сподівалася, що наступного дня місяць таки може прийде. Одного ранку серденько маленької красуні почало радісно стукати в передчутті чогось незвичайного. Дівчинка була впевнена, що саме сьогодні увечері має статися щаслива пригода. Коли стемніло, вона вибігла з будиночка й почала кликати Місяця: «Я тебе запрошую, будь ласка, прилинь!»

Раптом на небі одна зірочка відокремилася — яскрава та іскриста, й приземлилася у квітнику їхнього саду.

— Зірочко, де ти і що з тобою? — допитувалася дівчинка, шукаючи небесну гостю. Раптом у кінці стежки вона побачила в траві маленьку пташечку. Красуня підняла маленьку теплу грудочку, пригорнула й мерщій кинулася до хати.

— Матусю, — схвильовано мовила до неньки, — Місяць не зміг прийти на моє прохання, проте подарував пташеня. Поглянь, яке миле! — радості в дівчинки не було меж.

Мама оглянула пташеня, торкнулася пальцем закритих очей і сумно зітхнула:

— Бідненька, у неї зламане крильце, вона хвора!

Дівчинка зробила для пташки м’якеньке гніздечко й почала її доглядати. Через місяць пташка одужала й перетворилася на гарного білого лелеку. Одного разу вони удвох гуляли понад річкою й лелека несподівано сказав:

— За те, що ти мене вилікувала, я тобі щось подарую.

— А хіба ти вмієш говорити? — здивувалася дівчинка.

— Так, — відповів лелека, — бо я не простий лелека, а чарівний.

Промовивши це, лелека дав дівчинці зернятко чарівної квітки й сказав:

— Якщо ти посадиш це зернятко і будеш його доглядати, то дістанеш те, що захочеш.

Попрощавшись, лелека полетів, а дівчинка пішла у садок і посадила зернятко в землю. Чекаючи наступного дива.

Діточки чому дівчинка любила дивитись у вечірнє небо?

- А кого знайшла дівчинка у садочку?

- А що сталось із лелекою?

- Чи допомагала дівчинка лелеці?

- А як вона потім їй віддячила?

- А може хтось з вас знає легенду, віршик чи розповідь про птахів?

Молодці я бачу ви були дуже уважними.

Звернення до людей

- Діточки а зараз давайте ми з вами уявимо себе на місці птахів і зробимо звернення до людей, як саме вони повинні поводитись із птахами ( пропозиції звернень до людей від дітей)

III. Підсумок заняття

- Діточки на жаль підходить до завершення наше з вами заняття.

Отже:

- Що нового ви дізнались на сьогоднішньому нашому занятті?

- А яких птахів ви запам'ятали?

- Чи маємо ми піклуватись про птахів? Як саме?

Творче завдання: зробити аплікацію птаха лелека

Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити птахів, цю справжню окрасу природи. Кожен із нас повинен усвідомити, що птахи – наші справжні друзі та незамінні помічники.

На цьму наше заняття закінчено. Які ваші враження? Чи сподобалось вам?

Ви всі молодці. Дякую за співпрацю!!!