Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Особливості застосування антикорупційного законодавства у сфері освіти
»
Взяти участь Всі події

Пишемо твір

ОСНОВНІ ПРАВИЛА НАВЧАННЯ ДИТИНИ НАПИСАННЯ ТВОРУ

     Дуже часто батьки допускають фатальну помилку при необхідності швидко написати твір, роблячи це самі замість дитини. В такому випадку вона ніколи не отримає навичок письменництва, і завжди буде потребувати вашої допомоги.

Тому тут  викладено основний алгоритм роботи батьків з дітьми, який полягає в наступному: Обговорення теми Позначте разом зі школярем тематику майбутнього авторського творіння.

Для навчання не потрібно «замахуватися» на складні, серйозні теми. Наприклад, вдалим варіантом буде «Моя улюблена книга». як навчити дитину писати твір

Акцентуйте увагу юного письменника на тому, що тут не потрібен простий переказ сюжету книги, а потрібне обґрунтування - чому він вирішив розповісти саме про це творіння. Навідними питаннями в даному випадку будуть: чим тобі сподобався головний герой?; що саме привернуло увагу в оповіданні?; які емоції викликало прочитання книги?; чи хочеш ти бути схожим на героя?

Збір фактичного матеріалу Цей пункт дуже важливий, оскільки він дає так званий фактаж для створення основного тексту. У варіанті з темою про книгу в разі потреби можна перечитати окремі сторінки, щоб освіжити в пам'яті події, які там відбуваються Якщо, наприклад, тематика стосуватиметься поїздок в село до бабусі, то в цьому випадку можна переглянути фотографії та згадати різні цікаві випадки, які сталися під час літніх канікул. як писати твір

    Складання плану. Без правильного планування майбутнього твору буде складно дотримуватися логічності тексту. Чим більш докладним він є, тим легше учневі буде впоратися зі своїм завданням.  Щоб зацікавити юного письменника, скажіть йому, що всі відомі журналісти перед тим, як приступають до написання статті, обов'язково заздалегідь складають детальний план. Збір лексичного матеріалу. Найпоширеніші помилки при написанні творів безпосередньо пов'язані з недостатнім лексичним запасом. Повторення слів, «обірвані» речення - результат того, що дитина не вміє оперувати словами. Щоб полегшити їй це завдання, треба опрацювати заздалегідь слова, які можуть бути використані у творі. Можна також скласти шпаргалку-таблицю, розподіляючи зібрану лексику за категоріями іменників, дієслів, прислівників і прикметників. як писати твір

Після того, як твір написано, учень повинен вміти його вичитувати, виправляти допущені помилки. А також мати можливість послухати аналіз своєї роботи зі сторони. В ролі критика можуть виступати як вчитель, так і батьки, які бажають допомогти дитині в освоєнні досвіду створення письмових робіт

 

Твір-роздум, як і будь-який інший, має три частини, тільки вони дещо поіншому називаються: вступ – це теза, основна частина – це докази, а висновок так і залишається висновком. Тож доречно, щоб діти в зошитах записали таку будову роздуму.

Будова твору-роздуму:

1) Теза (думка, яку у творі треба довести);

2) Докази (2-3 різних за змістом);

3) Висновок.

      Щоб доступніше пояснити, як слід проводити роботу далі, візьмемо конкретну тему «Моя улюблена пора року», і на її прикладі проілюструємо, як послідовно будувати твір. Не забуваємо про план, якого повинні чітко дотримуватись і який, нагадаю, складається не самим вчителем, а разом з дітьми, це важливо! Спочатку треба придумати тезу, тобто думку, яку у творі треба довести. Варто наголосити дітям, що теза твору-роздуму завжди випливає із його теми, тобто тему треба перефразувати так, щоб вона стала реченням із завершеною думкою. Свій варіант може запропонувати вчитель, а учні будуть підбирати свої. Наприклад, вчитель пропонує таку тезу: Літо – це моя улюблена пора року. Як ту саму думку висловити по-іншому? Дуже просто: Я дуже люблю літо Я люблю усі пори року, та найбільше – літо Моєю улюбленою порою року є літо Літо – найкраща пора року, я його дуже люблю Таким чином, видно, що одну й ту саму просту думку можна висловити по-різному, будуючи різні за звучанням, але однакові за змістом речення. До речі, саме тут допомагає простота теми, її доступність, про що говорилося вище. Вибрану тезу учні записують на чернетку, це і є вступ, який більше не потребує додаткової інформації.

Далі формулюємо докази, яких має бути 2-3, не більше. Як створюємо докази? Треба пояснити, чому саме літо, а не будь-яка інша пора року, є улюбленою. Створюючи докази, треба пам’ятати, що кожен доказ повинен складатись з двох-трьох речень, а не одного. Перше речення – конкретний доказ, а наступні – його пояснення. Пропонуємо варіанти ( доречно використати вставні слова по-перше, подруге): I. По-перше, влітку є найдовші шкільні канікули, майже три місяці. Не треба ходити до школи, вчителі не дають домашнього завдання, можна вранці довше поспати тощо. І взагалі, більше часу проводити на вулиці з друзями. Отож, другий абзац готовий.  Далі переходимо до третього абзацу і, відповідно, до другого доказу. Важливо, щоб другий доказ за змістом відрізнявся від першого, а не повторював його. II. По-друге, влітку всією сім’єю ми їдемо кудись відпочивати. Найчастіше – на море. А на морі дуже весело, можна вдосталь купатись, засмагати. Ми відвідуємо дельфінарій, чи їздимо на якісь екскурсії. Та й з новими друзями на морі можна познайомитись. Коли другий доказ усно сформульований, записуємо його на чернетку. Переходимо до третього доказу і до четвертого абзацу, відповідно. III. По-третє, влітку у мене день народження. Ми завжди його цікаво святкуємо. Я запрошую гостей, мама накриває святковий стіл. Мені приносять багато подарунків. Або IV. По-третє, літо – це найтепліша пора року. Не треба тепло одягатись, можна цілий день бігати у шортах і майці. Та й на вулиці можна довше погуляти, бо темніє не так швидко, як восени чи взимку. Отже, три різні докази готові, залишилось записати висновок.

   Висновок має бути коротким, стислим, без якихось пояснень (для пояснень є докази). Зазвичай, достатньо одного речення, знову ж таки використовуємо вставні слова отже, отож, таким чином. Наприклад: Отже, я вважаю, що літо – це найкраща пора року. Отож, літо – чудова пора. Таким чином, саме літо, на мою думку, є найкращою порою. Готовий висновок також записується на чернетку. Далі твір треба перевірити, чи немає пунктуаційних чи орфографічних помилок. І тільки після того переписувати у чистовик.

Вийшов ось такий твір.

Моя улюблена пора року

      Літо – це моя улюблена пора року.

    По-перше, влітку є найдовші шкільні канікули, майже три місяці. Не треба ходити до школи, вчителі не дають домашнього завдання, можна вранці довше поспати тощо. І взагалі, більше часу проводити на вулиці з друзями.

     По-друге, влітку всією сім’єю ми їдемо кудись відпочивати. Найчастіше – на море. А на морі дуже весело, можна вдосталь купатись, засмагати. Ми відвідуємо дельфінарій, чи їздимо на якісь екскурсії. Та й з новими друзями на морі можна познайомитись.

    По-третє, влітку у мене день народження. Ми завжди його цікаво святкуємо. Я запрошую гостей, мама накриває святковий стіл. Мені приносять багато подарунків.

    Отже, я вважаю, що літо – це найкраща пора року.

Читайте також: