Змінилися умови ліцензування освітньої діяльності: переваги нових правил

МОН переглянуло процедуру ліцензування освітньої діяльності та вдосконалило її.

Міністерство освіти і науки України вдосконалило процедуру ліцензування освітньої діяльності: з Ліцензійних умов прибрано зайві обмеження до освітньої діяльності, а також посилилась увага до «чутливих» аспектів цієї сфери. Запроваджені нові види ліцензування – у сфері фахової передвищої та післядипломної освіти, підготовки іноземних студентів.

Відповідні зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» затвердив Уряд України.

Так, у документі передбачені вимоги для створення дошкільного приватного закладу фізичними особами-підприємцями. Це дозволить покращити ситуацію з нестачею місць в дитсадках. За попередніми умовами, заклади дошкільної освіти мали право створювати лише юридичні особи.Аналогічно запроваджується ліцензування освітньої діяльності післядипломної освіти у сферах вищої і фахової передвищої освіти.

З моменту прийняття Урядом останньої версії Ліцензійних умов у 2015 році виникла потреба в суттєвому удосконаленні змісту вимог до започаткування та впровадження освітньої діяльності на всіх її рівнях. Зокрема, щодо спрощення документальної складової процедури надання дозволу на цю діяльність. Крім того, деякі рівні освіти взагалі не були охоплені ліцензуванням. Наприклад, інтернатура, курси підвищення кваліфікації, підготовка молодших спеціалістів  тощо. І це – попри важливість цих видів навчальної діяльності, зокрема, в контексті зміни підходу до підвищення кваліфікації вчителів та лікарів, розвитку в Україні освіти дорослих тощо, – поділився інформацією директор департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування МОН Андрій Шевцов.

Як повідомляє офіційний сайт МОНу, закладам для отримання ліцензії не потрібно подавати документи, які відносяться до сфери акредитації освітніх програм (освітня програма, навчальний план), замість цього подається концепція освітньої діяльності за відповідною спеціальністю на заявленому рівні. Відсутня вимога щодо подання копій документів про відповідність приміщень санітарним нормам та вимогам правил пожежної безпеки.

Нові зміни також сприятимуть розвиткові та повноцінному впровадженню дуальної освіти в Україні.

У сфері дошкільної освіти знято вимогу щодо ліцензованого обсягу – адже спроможність самого дошкільного закладу провадити виховну діяльність для конкретної кількості дітей є очевидною, а встановлення ліцензованого обсягу для дошкільного закладу призводить до зайвої регуляції цього питання.

У сфері загальної середньої освіти не вимагатимуть підтвердження майнових прав на приміщення на весь строк навчання за певним рівнем, що також лібералізує процедуру дозволу на впровадження середньої освіти, зокрема для приватних закладів.  

Водночас посилено вимоги до закладів освіти, що здійснюють підготовку іноземних громадян. Так, для прийняття на навчання іноземців заклад неодмінно повинен мати структурний підрозділ для роботи з іноземними громадянами, до функцій якого, зокрема, належить оформлення запрошень на навчання та забезпечення перебування таких студентів в Україні на законних підставах. Обов’язковими також є наявність житлових приміщень у закладах освіти, придатних для проживання іноземних громадян.

Ще одна важлива зміна: для отримання ліцензії з правом навчання іноземних громадян, один з членів проектної групи має володіти англійською мовою на рівні В2 за Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти або кваліфікаційні документи (диплом про вищу освіту, науковий ступінь), пов’язані з використанням цієї мови, – підкреслив Андрій Шевцов.

Щодо ліцензованого обсягу у сферах вищої, післядипломної для осіб з вищою освітою, загальної повної освіти, загальної середньої освіти та фахової передвищої – в ліцензії визначатиметься максимальна кількість осіб, яким заклад освіти може одночасно забезпечити здобуття відповідного рівня освіти за відповідною спеціальністю.

Ліцензійні умови вступають у дію після опублікування, але у деяких винятках передбачений перехідний період. Це дозволяє закладам повністю відповідати вимогам нових ЛУ. Наприклад, кадрові вимоги щодо кількості членів групи забезпечення, яка є достатньою, набирають чинності з 1 вересня 2019 р.; заклади освіти, що здійснюють підготовку іноземців та осіб без громадянства, і мають намір продовжувати здійснювати таку підготовку, повинні до 31 грудня 2019 р. пройти процедуру ліцензування в установленому законодавством порядку та відповідно до вимог Ліцензійних умов.

Посилання МОН: https://mon.gov.ua

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.