Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості використання арттерапевтичних технік у роботі з дошкільниками
»
Статті
694
10 вересня 10:00

Забезпечення рівного доступу до якісної освіти: законодавчі та практичні аспекти організації інклюзивного навчання

Роз’яснення щодо інклюзивної освіти, її нормативно-правової бази та роботи інклюзивно-ресурсних центрів.

Сьогодні майже кожна школа в Україні впроваджує інклюзивну практику, яка передбачає доступність освіти для всіх, незалежно від наявності особливих освітніх потреб, проте щороку ця тема стає все більш обширною і з’являється багато нової корисної інформації.

У своєму виступі директорка комунальної установи «Бердичівський інлюзивно-ресурсний центр» Людмила Верещак розповість про інклюзивну освіту, її нормативну-правову базу та роботу інклюзивно-ресурсних центрів.

Основні зміни:

Згідно з постановою від 21 липня 2021 року були внесені зміни в законодавство, за якими тепер використовуються терміни:

  • «особи з ООП» замість «діти з ООП».

  • «рівні підтримки» – обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують;

  • «ресурсна кімната» – частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

Особи з ООП мають право здобувати освіту в:

  • закладах дошкільної освіти;

  • закладах загальної-середньої освіти;

  • закладах професійно-технічної освіти;

  • закладах вищої освіти;

  • закладах позашкільної освіти.

Порядок організації інклюзивного навчання

  1. Керівник на підставі заяви батьків, висновку ІРЦ, підтримки органу управління організовує клас/групу з інклюзивним навчанням.

  2. Створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу.

  3. Здійснює добір відповідних педагогічних працівників.

Основні моменти:

  • у класі навчаються 1-3 особи з ООП;

  • затверджується типова освітня програма закладу: індивідуальний навчальний план + корекційно-розвиткова робота;

  • має створюватись індивідуальна програма розвитку;

  • у закладі має бути асистент вчителя/вихователя, команда психолого-педагогічного супроводу, а також ресурсна кімната.

Індивідуальна програма розвитку особи з ООП практично зорієнтована на основі SMART-цілей з використанням таких джерел, як висновок ІРЦ, обстеження вузьких спеціалістів закладу, анкетування батьків, інтерв’ю з батьками, бесіда з особою з ООП і так далі.

За Типовими штатними нормативами, асистент вводиться з розрахунку 1 ставка на клас, де навчаються особи з ООП, а посада вчителів-дефектологів може вводитись за наявності навантаження не менше навчальних 9 годин на тиждень, виходячи з норми 18 навчальних годин на тиждень.

Нова термінологія у роботі ІРЦ

  • Автоматизована система інклюзивно-ресурсних центрів – автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо осіб з ООП та суб’єктів освітньої діяльності.

  • Комплексна оцінка – збір та інтерпретація інформації про особливості розвитку особи з метою визначення її особливих освітніх потреб та визначення її освітніх труднощів.

  • Мобільний інклюзивно-ресурсний центр – автомобільний транспортний засіб спеціального призначення, обладнаний для проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП.

  • Освітні труднощі – труднощі у навчанні, які впливають на процес здобуття освіти та результати навчання здобувачів освіти.

  • Підтримка в освітньому процесі – підтримка, що надається здобувачам освіти постійно або тимчасово та передбачає створення для них сприятливих для навчання умов у закладі.

Філія ІРЦ – територіально відокремлений структурний підрозділ ІРЦ.

Чим займається ІРЦ?

ІРЦ – організація системного кваліфікованого супроводу, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з ООП.

Фахівці ІРЦ:

  • надають допомогу в організації освітнього процесу для осіб з ООП;

  • беруть участь у команді психолого-педагогічного супроводу особи в закладі освіти;

  • надають у разі потреби іншу методичну допомогу педагогічним працівникам закладу;

  • консультують батьків щодо роботи з особою з ООП та інше.

Системний кваліфікований супровід, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг спрямовані на:

  • запобігання виникненню освітніх труднощів;

  • соціалізацію осіб з ООП, розвиток їх самостійності;

  • сприяння розвитку потенціалу осіб з ООП;

  • формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з ООП до навчання у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної та інших закладах загальної середньої освіти;

  • забезпечення розвитку навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок.

Спікерка зазначає, що у всіх нас є власні ресурси для того, аби впроваджувати інклюзивну освіту в українських закладах та підвищувати свою фахову майстерність. Саме тому ми маємо співпрацювати один з одним, самовдосконалюватись та доводити, що наша країна готова до ефективного впровадження інклюзивного навчання.


Для того, щоб дізнатись більше про законодавчі та практичні аспекти організації інклюзивного навчання переходьте за посиланням та дивіться виступ Людмили Верещак на конференції «Тенденції розвитку сучасної освіти: готовність до нового 2021-2022 навчального року»  – https://vseosvita.ua/conference/10

Вас також може зацікавити такий матеріал: Соціалізація дітей з порушеннями опорно-рухового апарату: рекомендації щодо формування навчальної діяльності

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Читайте також: