Якщо дитині стало погано у школі: поради вчителю

Засновниця проєкту Pro.Школу розповідає, що потрібно і що не варто робити педагогу в екстрених випадках.

Від раптового погіршення самопочуття ніхто не застрахований. Звісно, краще, коли це трапляється вдома, де можна спокійно відпочити або відразу ж випити ліки. А от що робити, коли стає зле поза домом, наприклад, у школі? Порадами ділиться Юлія Пилипко, засновниця проєкту Pro.Школу.

Значна частина педагогів вже стикалася з подібною ситуацією: учень раптово відчуває себе погано – на перерві чи на уроці – і навіть втрачає свідомість. Як потрібно реагувати у цьому випадку? Щоб дізнатись відповідь, #proшколу опитав 550 вчителів. З них третина зазначила про термінову «першу медичну допомогу». Водночас 79,9% зізналися, що хотіли б пройти курси такої #допомоги.

За законом «Про освіту», педагоги та адміністрація школи несуть відповідальність за життя та стан здоровя учнів – під час уроку, перерви або екскурсії.


 Може, пігулку? 

Серед опитаних вчителів 14% спокійно б дали дітям пігулку від головного болю, а 25% діяли б «з оглядну на ситуацію». Це майже кожен другий #вчитель. Звичайно, бажання допомогти і полегшити стан надзвичайно сильне, воно виникає на рівні рефлексів, але часом воно може лише зашкодити.

Вчитель у жодному разі не може давати пігулки учням. Хоча б тому, що не знає, чи є в дітей алергія, патологічні захворювання. До того ж, учитель не може ставити діагнози та виявити причини болю.


 Тобі погано? Давай відпущу додому 

Той же Закон «Про освіту» забороняє педагогам відпускати дітей з уроків, адже школа відповідає за #здоров’я учнів. Добре, якщо дитина без проблем дістанеться дому, але раптом їй стане гірше за стінами освітнього закладу? Уся вина лежатиме на плечах вчителя і, відповідно, керівництва #ЗЗСО.

Що варто пам’ятати?

1. Додому дитину можуть забрати лише батьки.

2. Жодні листи та повідомлення не вважаються запорукою такого дозволу.

3. Учитель однаково бере на себе повну відповідальність до того моменту, поки учень не потрапить додому.

У законодавстві можна знайти єдину умову, за якою дозволяється відпускати дітей додому з групи продовженого дня:

…на підставі заяви батьків, інших законних представників учнів дозволяється відпускати учнів групи подовженого дня у зручний для батьків час (наказ МОН від 25.06.2018 №677).


 Що потрібно робити педагогу в екстрених випадках? 

Насамперед, вчитель повинен покликати на допомогу медсестру чи #медпрацівника школи. Про них чітко йдеться у Законі «Про загальну середню освіту»:

Учні (вихованці) закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату цих закладів або відповідних закладів охорони здоров’я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. 

Кожній школі необхідно мати працівника, який відповідає за надання медичних послуг. Ця вимога може стосуватися як учителя, так і особи з адміністрації з відповідним рівнем підготовки (якщо у штаті ЗЗСО, на жаль, в реальності відсутній медичний працівник). Але у жодному разі педагог не повинен виконувати роль такого працівника примусово.

Зверніть увагу:

1. Ви можете надати домедичну допомогу, особливо коли важить кожна хвилина, а наслідки для здоровя оцінюються як негативні.

2. Домедичну допомогу не варто надавати, якщо ви НЕ ЗНАЄТЕ, що необхідно робити і НЕ МАЄТЕ спеціальної підготовки. Адже замість того, щоб полегшити стан дитини, ви можете їй серйозно нашкодити.

3. Головне завдання – зробити усе, щоб дитина отримала невідкладну медичну допомогу. Надати її можете або ви (дивіться попередні пункти), або медичний працівник.

4. Якщо цього вимагають обставини, викликайте швидку допомогу і обов’язково отримайте дозвіл батьків на госпіталізацію дитини, а також повідомте адміністрацію школи і того, хто відповідає за подібні ситуації в закладі.

5. Не чіпайте нічого довкола. Усе повинно лишитися так, як є, до прибуття медиків. Винятком є ситуація, коли від цього  залежить життя дитини, чи обставини можуть нашкодити їй.

6. Не намагайтеся власними силами виправити будь-які травми чи переносити зомлілу дитину кудись.

7. Ви можете перевірити пульс та облаштувати зручне місце для учня до прибуття медиків.

8. Не варто бризкати водою на обличчя та давати нашатир – це не вважається професійною допомогою.

Це справжнє випробування для вчителя та вибір: адже коли дитина дійсно почуває себе погано – ти бачиш, що її нудить, або вона зблідла, або навіть соплі просто течуть рікою – ти розумієш, що їй необхідна допомога або тепле ліжко вдома і просто зараз. Я в такому випадку відправляю дітей додому та дзвоню одразу батькам, або ж кличу медсестру, – поділилася інформацією учителька з 20-річним стажем.

У нашій школі дитина поскаржилася на головний біль. Скажу чесно, навіть думала дати їй пігулку. Але дивом якось цього не сталося. Це щастя, бо за пів години дитині стало зовсім зле, і ми викликали швидку. Як виявилося, в учениці був легкий струс мозку. Фантастична і сумна ситуація, бо дівчинка нікому не сказала, що серйозно впала дорогою до школи, –розповіла класна керівниця однієї з районних шкіл.

Тож пам’ятайте: перед тим, як надати медичну допомогу, ретельно оцініть усі ризики. Адже життя і здоровя дитини – понад усе.  


Вас можуть зацікавити такі матеріали:

Робота медсестер у школах є компетенцією місцевих рад та системи міністерства охорони здоров’я – а не МОН  

Збираємось до школи: які довідки необхідно мати

Джерело: НУШ

#школа #нуш #початковаосвіта #середняосвіта #домедичнадопомога #медпрацівники #вчителі #порадивчителям #всеосвіта #учні

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.