Як створити оригінальну казку: 5 цікавих методів ТРВЗ

Дієві та популярні методи ТРВЗ зі створення власних казок.

Казка – це невичерпне джерело народної мудрості та один з найпопулярніших жанрів словесності. Перебуваючи сьогодні, головним чином, у сфері дитячого фольклору, вона зберігає архаїчні елементи, водночас плекає ідеали краси, доброти, милосердя, засуджує жадібність, корисливість і нечесність.

Різні аспекти використання інструментарію для створення казок, їхня педагогічна спрямованість знайшли своє відображення і в системі ТРВЗ (теорія розв'язання винахідницьких задач), автором якої являється Г. С. Альтшуллер. Про елементи інструментарію ТРВЗ та можливості їх використання задля розвитку дошкільника через казку розповіла Юлія Комаринська, учителька хімії й біології. 


Уроки, які дає казка для дітей – це уроки на все життя: основи дружби, відваги, співчуття. Які ще чесноти можна розвивати в дітей через казку: 

  • уміння слухати;
  • уміння пізнавати;
  • уміння порівнювати та зіставляти;
  • уміння мислити словами;
  • зв`язне мовлення;
  • мислення, увагу;
  • пам’ять;
  • уяву;
  • міміку обличчя та жести;
  • естетичні відчуття;
  • почуття гумору.

Класифікацією казок займався вчений Володимир Пропп. Він створив за життя працю «Морфологія казки», в якій виділив особливості цього жанру й структурував побудову казки. Його морфологічний підхід говорить про те, що кожен елемент працює узгоджено з іншими елементом, але не окремо від самої суті казки. Тобто, кожен елемент важливий і являє собою ціле.

Його методика полягала у тому, що він створив питання, які можна було використати до кожної казки:

  1. Про кого буде наша історія? Жив –був….
  2. Де (він) вона жив (ла) ……?
  3. Яким був наш герой?
  4. Що він любить робити? Чим займався?
  5. І був у нього товариш. Хто?…
  6. Чим друг допомагав герою?…
  7. Одного разу наш герой вирішив подорожувати. Куди?….
  8. Для чого? Навіщо?
  9. Але у героя був ворог. Хто?
  10. Як він шкодив нашому герою?… Товариш допоміг герою. Що він зробив?
  11. Який  магічний предмет дав йому друг в допомогу?
  12. Як це допомогло герою?
  13. Як був покараний ворог?
  14. Чим все закінчилось?

Вісім казкових функцій Проппа

Пропп виділив 8 казкових функцій персонажа:

  1. Від’їзд головного героя. Зав'язка казкового сюжету.
  2. Заборона. Той хто від'їжджає, що-небудь забороняє герою.
  3. Порушення заборони, яке тягне за собою біду для героя.
  4. Отримання чарівної речі для того, щоб виплутатися з біди.
  5. Спосіб досягнення мети. Щоб герой зумів виправити помилки, які сталися  по причині порушення заборони, необхідно вирушити в дорогу.
  6. Переслідування героя в дорозі.
  7. Здобуття перемоги героєм за допомогою друзів, кмітливості, чарівних предметів.
  8. Щасливий кінець. (Всі дійові особи збираються разом. Вороги переможені.)

Методи ТРВЗ для написання власних казок

«Магічна стежка»  

Під час побудови цієї моделі використовується один з варіантів морфологічного аналізу. «Результат подорожі залежить від мети героя і висновків, які він зробив після взаємодії з іншими об'єктами». 

Алгоритм створення казки: 

  1. Обираємо героя.
  2. Визначаємо риси його характеру, мотиви й мету вчинків.
  3. Вибір об'єктів взаємодії.
  4. Опис дій головного героя, які він робить для досягнення мети. Послідовне фіксування змін, що відбуваються з ним при взаємодії з іншими об'єктами, опис реакції цих об'єктів.
  5. Підбиття підсумку-результату змін героя (героїв) і виведення  життєвих правил.
  6. Придумування назви казки.

«Чарівний трикутник»

Складання казок конфліктного типу

Алгоритм створення казки:

  1. Обираємо місце де відбуваються події.
  2. Позитивний та негативний персонаж. Магічний предмет.
  3. Визначаємо метод взаємодії (боротьби) за магічний об’єкт для досягнення своєї цілі.
  4. Вирішення конфлікту (використання ресурсу).
  5. Придумуємо назву казки.

«Чарівний екран»                            

Модель побудована на основі методу системного оператора, який під час роботи з дітьми називають «чарівним екраном». Серед казок можна виділити ті, сюжет яких ґрунтується на детальному описі різних періодів життя персонажа і змін, що відбуваються з ним.

Алгоритм створення казки: 

  1. Діти разом з вихователем продумують персонаж казки: характер, поведінку в дитинстві, найближче оточення в цей період.
  2. Виявляємо негативного персонажа, який заважає головному та капостить.
  3. Обговорюються вчинки героя який став дорослим та його рішення в складних ситуаціях.
  4. Якщо обрали негативного героя, алгоритм зберігається, але під впливом зовнішніх чинників герой стає позитивним.
  5. Формулюємо висновки: ніколи нічого не береться нізвідки і все взаємопов’язано та взаємозалежно.
  6. Придумуємо назву казки.

Метод каталогу

Рекомендується використати для того, щоб навчити дітей складати логічно пов’язаний текст, в якому добро перемагає зло.

Дії повинні відбуватися в певному місці й часі.

Алгоритм створення казки:

  1. Обираємо книгу за допомогою якої будемо складати казку.
  2. Випадково обираємо об’єкт (персонажа) використовуючи книгу.
  3. Діти з допомогою педагога збирають в «одне ціле» відповіді, які взяли з книг.
  4. Придумуєте назву казки.

«Типове фантазування»

Сюжети казок можуть мати яскраво виражену етичну направленість. На основі опису цілей і вчинків героїв легко виводиться життєве правило (мораль), яке можна виразити прислів'ям або приказкою.

Даний тип казок близький за змістом до байки. Дошкільнята засвоюють суть казки: вона завжди чогось вчить.

Алгоритм створення казки:

  1. Місце розгортання подій.
  2. Перераховуємо об’єкти типові для цієї місцевості (не більше 7)/
  3. Наділяємо об’єкт індивідуальними особливостями.
  4. Описуємо життя об’єкта в цій місцевості.
  5. Випадок (новий об’єкт, явище природи, активний прояв одним із персонажів своїх якостей).
  6. Виділяємо ставлення кожного  персонажу до випадку.
  7. Моральне правило від мудрого об’єкту.
  8. Назва казки.

Підготовчі етапи:

  • Педагог називає персонаж, діти згадують послідовність його дій по лінії розвитку сюжету.
  • Обговорюються причинно-наслідкові зв'язки взаємодії персонажів.
  • Підібрати антоніми до слів, що позначає риси характеру персонажів.
  • Підібрати синоніми до слів, що позначає риси характеру персонажів.
  • Вихователь  перераховує риси характеру персонажа, а діти вгадують, про кого йде мова.
  • Зображати персонажів і їх дії за допомогою схем.
  • Відновити послідовність дій персонажа на основі схематичного зображення.

Більше деталей про ТРВЗ-інструменти можна дізнатись з вебінара Юлії Комаринської.

Відео доступне для перегляду в будь-який час. Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/rol-kazki-u-rozvitku-ta-vihovanni-ditini-doskilnogo-viku-trvz-instrumenti-189.html

#казки #ТРВЗ #вебінар 

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.