Як рутинність допомагає тренувати навички володіння іноземними мовами: практичні рекомендації

Вчителька іноземних мов розповіла, як безперервність та системність у навчанні допомагає досягти високих результатів.

У процесі навчання неможливо обійтися без таких речей, як рутинність та системність. Але чи можна перетворити рутину та ритуал на союзників та помічників і зробити їх бажаними?

Про це все і навіть більше розповідає доцентка ІФ КНУ, авторка підручників, посібників, навчально-методичних праць та наукових статей Пономаренко Ольга Володимирівна.

Посилання на її вебінар ви можете знайти в кінці текстового матеріалу.

Тож, яку роль відіграє ритуалізація та безперервність у процесі навчання? Та як тримати у тонусі основні чотири навички володіння мовою навіть у періоди неактивного навчання?


Існує тісний взаємозв’язок між принципом системності в навчанні та іншими дидактичними принципами.

Принцип системності вимагає, щоб знання, уміння і навички формувались в певному порядку, щоб кожний елемент навчального матеріалу логічно пов'язувався з іншим, а нові знання спиралися на засвоєні раніше і створювали фундамент для засвоєння наступних знань.

Розмаїта рутина чи нудний ритуал?

Рутина - це шаблонність, мотонність;

Ритуал – звичка, порядок.

Змалечку ми виконуємо звичні дії: це додає упевненості у власних силах, почуття безпеки, відчуття вміння і вправності. Частина з цих дій минає непомітно, доки присутня у житті і конче потрібна. Частина – доволі нудна (прибирати після песика). А ще інша частина – дарує затишок і тепло (філіжанка вранішньої кави і улюблена книга перед сном…).

Це все – наші звички, домашні чи робочі правила, розпорядок, традиції, - власне, рутинні ритуали.

Рутинність необхідна не лише на початкових елементах навчального процесу. Коли до нас приходять першачки і ми їх мусимо спрямувати і навчити, як потрібно робити елементарні речі. Рутинність і ритуальність потрібно підтримувати впродовж усього процесу навчання. Тому що вони допомагають організувати та упорядкувати весь освітній процес і вивільнити багато часу для навчання і запам’ятовування матеріалу, - розповідає експертка.

До того ж, рутинність і ритуальність можуть бути цікавими, розмаїтими, веселими, захоплюючими і навіть непомітними, але разом із тим - спонукати учнів до активного запам’ятовування матеріалу.

Людина так створена, що повторювані дії робить легко і впевнено. Здається, що ти ніколи не забудеш, як, наприклад,  варити борщ, писати каліграфічно, кататися на велосипеді тощо. Але, якщо пожити без звичних речей місяць або тиждень, ви помітите, що впоратися з ними буде не так легко. Що станеться, якщо колишні шкільні товариші вирішать пограти в теніс, як колись, років-так з десять тому, якщо після школи не тренувалися? Чи впораються? Навряд. Тож, не поробивши щось тиждень, або місяць, нам, мабуть, стане важко впоратися з цим завданням, - стверджує Ольга Володимирівна.

Мозок людини влаштований і працює, як м’яз, тому його потрібно тренувати, переконана фахівчиня. Бо доки він тренується - залишається в тонусі.

Вчителі, напевно, відчувають, що діти, сідаючи на парти 1-го вересня, не так добре пам’ятають той матеріал, який вони вчили наприкінці минулого навчального року. Тобто, доки вчимося з понеділка до п'ятниці, й так дев'ять-десять місяців поспіль, доти ми кмітливі, вправні, меткі. А от 1-вересня інколи доводиться згадувати, як пишеться буква чи цифра. Тому я пропоную колегам нову методику, коли всі можливості тренувати мозок, будуть активними впродовж всього календарного року, а не лише навчального року, - говорить вчителька.

Які вправи існують для мозку?

Коли ми приходимо до висококваліфікованого тренера, то він одразу:

  • просить нас показати, на що ми здатні

  • пропонує виконати акробатичні трюки

  • розпитує про нашу підготовку, досвід попередніх знань, наші плани, наміри, уподобання, вільний час тощо.

Так само мусить робити і викладач - спочатку ненав’язливо, а може, і непомітно, розповідати «секрет» учня, дізнатися його здібності, схильності й інтереси, психоемоційний тип. І все це – аби якнайшвидше зорієнтуватися, комплекс яких вправ буде найефективнішим для кожного учня.

Для кращого розуміння теми, Ольга Володимирівна радить вчителям запропонувати учням пройти ось такий тест:

Уявіть собі, що ви – втомлена чи втомлений денною працею – зручненько вмостилися на канапі, чи у кріслі-гойдалці, чи у вашому улюбленому куточку… Відпочиваєте, поки друга половинка порається зі смачною вечерею. Перед вами – увімкнутий екран телевізора, транслюють кліп улюблених співаків. І, на рідкість, вас зачаровує рівносильно все – і слова, і музика, і спів, і костюми, і підтанцьовка, і світлові ефекти. Все бездоганне! Благодать! Гріх не поділитися вашим захопленням з близькою людиною. Ви – у повному захваті – щосили гукаєте, аби вас почули на кухні крізь шкабарчання пателень і бурління каструль: «Любий/люба, іди …

Речення треба закінчити першим ДІЄСЛОВОМ, яке вам спаде на думку. Не варто шукати логіки, каверзного питання чи чогось складного. Це тест, з яким на відмінно впорається і трирічна малеча, каже Ольга Володимирівна. Адже це тест, у якому будь-яка відповідь правильна.

 Що мусив нам показати цей тест?

Більшість людей у відповідь на таку історію, відповідає, або: «Ходи, люба, подивися», або «Ходи, люба, послухай». Бо незалежно від класифікацій, які існують у світі, більшість людей або аудіали, або візуали. І більшість щоденного потоку інформації сприймають за допомогою двох найпоширеніших каналів сприйняття інформації.

Типи сприйняття інформації

Існують різні типи сприйняття інформації. За класифікаціями вчених, таких типів від трьох до восьми.

       Ось посилання на усереднену класифікацію:

       https://smartum.com.ua/ru/about_us/blog/vospitanie-detej/4-tipi-spriynyattya-informatsii/

       Вона передбачає 5 типів:

       слухове, зорове, тактильне, чуттєве і смакове сприйняття світу.

 Існують і різні методи сприйняття інформації

  • Мислення

  • Комунікація

  • Емоції

  • Воля

Канали сприйняття інформації

  • Зір

  • Слух

  • Дотик

  • Логічне мислення

Найважливіше, що повинен пам’ятати викладач, розробляючи кожен свій урок, це те, що для  будь-якого мовника існує 4 основних види подачі, сприйняття і вивчення матеріалу -  читання, письмо, аудіювання, говоріння. Якщо не забувати про ці головні чотири аспекти, які створюють кістяк і основу, вивчати іноземні мови буде набагато легше, - переконана фахівчиня.

Важко помістити в одній статті всі практичні рекомендаціїї та поради, які озвучила Ольга Володимирівна. Тому наполегливо радимо послухати її вебінар, аби дізнатися ще більше цікавої, корисної та дуже змістовоної інформації про системність та навички володіння іноземними мовами.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

311
23.06.2020 17:42:00

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.