Як організувати креативний та ефективний урок хімії: практичні поради

625
25 листопада 2020 о 18:53
Вчителю важливо розуміти, що не буває ідеального заняття. Однак його можна зробити ефективним.

Сучасна шкільна хімічна освіта переживає кризу цінностей, змісту та підходів. І вчительство, і учнівство намагаються віднайти рецепт ідеального уроку: цікавого, наукового, модернового та сучасного. Але чи існує ідеальний урок хімії? І чи існує окреме вивчення саме «хімії»? Відповіді на ці запитання знає Наталія Зима, вчителька хімії, яка увійшла у десятку кращих педагогів України за версією Global Teacher Prize Ukraine 2020.


У нашому суспільстві побутує теза, що природничо-математичні дисципліни не є достатньо вагомими, водночас у всьому світі перевага надається саме їм. Я, як вчителька хімії, вважаю: що б не відбувалося в освіті, нам своє робити. І якщо ми будемо нести любов до свого предмета – до хімії як до науки життя, – то краще нам житиметься у суспільстві, де люди поділятимуть нашу думку.

Дизайн-мислення

Існує дві моделі дизайн-мислення:

  • Стенфордська модель – емпатія, фокусування або пошук проблеми, генерація ідей, прототип, тестування.

Важливо не тільки те, що ти робиш, а для кого ти це робиш. Якщо ми розуміємо потребу, лише тоді можемо досягнути результату.

  • Модель 4W – вона відповідає на 4 запитання: чому це? Як це? Де вау-ефект? Що реально працює?

Для вчителя поетапність стенфордської моделі підходить більше, адже вона більш деталізована.

Чому нам не вистачає емпатії й фокусування на моделі?

У нашому суспільстві довгі роки існувала теза про те, що вчитель знає, як краще. І саме такий спосіб мислення не дає досягнути високого рівня ефективності.

Ще у 2016 році у нас з’явилась крута ідея: потрібен простір позашкільного спілкування, який об’єднуватиме учнів навколо хімії й дотичних до цього предметів: психології, літератури, фізики, математики. Коли ми почали реалізовувати ідею, діти по-справжньому захопилися цим, але через деякий час захоплення зникло. Ми проаналізували ситуацію і зрозуміли: проєкт розробляли ми, вчителі, ми вкладали туди свої сенси та свої бачення. Однак Ми не відчули й не зрозуміли потребу дітей.

Переваги дизайн-мислення     

  • Нелінійність алгоритму (після тестування можна повернутися як на початок (відчути проблему), так і на етап вдосконалення прототипу).

  • Повторюваність

  • Оптимізм (будь-хто може розв’язати проблему – незалежно від можливостей та розміру самої проблеми).

  • Експеримент

  • Людське обличчя (важливе рішення, а не проблема. А для того, аби рішення було конструктивним, потрібна співпраця).

На мою думку, вчительська проблема полягає в тому, що ми намагаємося одразу ж розв’язати величезну проблему. Ми не можемо змінити всю освіту миттєво, однак можемо працювати у своєму найближчому оточенні. Вчитель дійсно може все, але він не може змінити увесь світ.

Мій урок хімії 

Для вчителів важливо:

  • Виконання навчальних програм

  • Предметні навички

  • Дисципліна на уроці

  • Психологічний комфорт (зокрема власний)

Для учнів важливо:

  • Розуміти, що «Я – важливий»

  • «Я дію»

  • Весело

  • Легко

Жодна дитина не йде до школи, щоб стати такою як всі. Кожній дитині хочеться відчути свою значущість, хочеться показати, чим вона відрізняється від інших. Там, де дітям цікаво – вони готові працювати. Якщо ми з вами зможемо врівноважити формальні вимоги до вчительства і реальні бажання дітей, тоді наші уроки дійсно стануть яскравими, потрібними. Саме тоді психологічний комфорт відчуватимуть усі.

(Не)ідеальний урок

Наразі стандартні форми проведення уроку взагалі не працюють. Щоб заняття було по-справжньому цікавим, його потрібно видозмінювати.

  • Змінюємо форму (несподіваний початок, Microlearning, опора на досвід та дію, рефлексія) 

  • Урок в стилі модерн (змішані уроки)

  • BUOD (використання девайсів: онлайн на уроці, дошки для спільної роботи, сучасне обладнання, інтеграція)

  • Емоції

  • Дія

Вчителю важливо постійно навчатися і розуміти, що не буває ідеального уроку. Однак урок можна зробити ефективним.


Щоб дізнатись більше про те, як організувати нестандартний урок хімії, долучайтесь до перегляду актуального вебінара від спікерки «Всеосвіти» Наталії Зими:

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/efektivna-himicna-osvita-dizajnuemo-neidealnij-urok-himii-269.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Сподобався матеріал? Поділіться та залишете коментар!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00