Всі чоловіки мають бути феміністами: про що говорили на конгресі HeForShe і як це пов'язано з освітою

17 жовтня відбувся конгрес, присвячений ґендерній нерівності між чоловіками та жінками.

«Жінкам лише місце на кухні», «Вчителем може бути лише жінка», «Робота тракториста – не для дівчат!» – ці та інші фрази доводиться чути ледь не щодня. А представниці жіночої статі кожного дня доводять, що вони можуть обороняти кордони своєї держави, успішно керувати великими компаніями, володіти інвестиціями та навіть водити вантажівки.

Саме тому тема ґендерної рівності обговорюється все частіше. 17 жовтня, у Києві відбулась надважлива подія – HeForShe Congress 2019.

HeForShe - це глобальний рух солідарності, головною ідеєю руху є розширення кола прихильників рівності та фемінізму, серед яких ключову роль мають зіграти чоловіки та хлопці.

Суть руху HeForShe — це залучити чоловіків та хлопців до теми ґендерної рівності, адже ця тема важлива не тільки для жінок, а й для чоловіків.

Протягом 21 дня наші пари, спікер та менторка, працювали над різними тематиками, наприклад, у парі з Сергієм Вовком була Лариса Денисенко, правозахисниця, посланниця з питань толерантності ООН в Україні, і вони проробляли тему, як трансформація лідера бізнесу може трансформувати сам бізнес з точки зору гендерної рівності. Результат був дуже цікавий. Сергій зізнався, що два роки тому був сексистом, але наразі вже ним не є, і розказав свою історію трансформації. Тому ментори, таким чином, допомогли нашим спікерам зрозуміти якісь аспекти сексизму чи фемінізму для себе, — зауважила Катерина Литвиненко, експертка у питаннях ґендерної рівності

Журналісти «Всеосвіти» побували в епіцентрі подій та готові розповісти найголовніше. Адже ґендерна рівність торкається усіх сфер життєдіяльності людини, зокрема й освіти.

Цьогорічним спікерами та спікерками події стали представники громадських організацій, викладачі, піарники, куратори культурних напрямів тощо. Познайомимось з ними та їхніми поглядами на тему ґендерної рівності ближче.

Перші виступи спікерів (Андрія Худо, Аліни Севастюк, Сергія Вовка, Лариси Денисенко) були присвячені створенню рівних умов на робочому місці, формуванню корпоративної культури з урахуванням принципів ґендерної рівності тощо.

А от медійні особистості, такі як Роман Вінтонів, він же популярний ведучий Майкл Щур, телеведуча Ярослава Кравченко і головний редактор The Village Україна Андрій Баштовий говорили про фемінізм.

Усі інші спікери розповідали про креативні ідеї, як рушійну силу ґендерної нерівності, про жінок на лідерських посадах, які розвивають бізнеси та індустрії тощо.

Основна увага була зосереджена на панельній дискусії: «Вища освіта – вищі стандарти. Як подолати ґендерні стереотипи та сексизм у закладах освіти.

Модераторкою дискусії виступила Тамара Марценюк, к. соц. н., доцентка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія», ґендерна експертка Української гельсінської спілки з прав людини.

Вища освіта, яка базована на критичному знанні – це можливість протидіяти стереотипам. Згідно з соціологічним опитуванням, люди, які мають вищу освіту, менше схильні до ксенофобних та секситських відповідей.

У вищій освіті на Заході активісти-чоловіки засновують центри чоловічих студій, чи навіть пишуть книги про фемінізм («Чоловіки про фемінізм», Майкл Кіммел та Майкл Кауфман).

Згідно з ст. 21 ЗУ «Про забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків», навчальні заклади забезпечують виховання культури ґендерної рівності, ненасильницької поведінки, взаємоповаги та рівного розподілу професійних та сімейних обов’язків між жінками і чоловіками.

Питання до спікерів від пані Тетяни: що варто зробити на рівні ЗВО, дослідницьких центрів та інститутів, аби привернути увагу до тематики рівних прав і можливостей чоловіків і жінок?

Першим відповів Антон Дробович, кандидат філософських наук, керівник освітніх програм ВУНМС, експерт з питань освіти і культури ІСЕД.

У нас був такий кейс, пов’язаний з ґендерною освітою. Перш за все, університети завжди ставили на меті виховати вільну, розумну людину. Це ключове завдання. Якщо університет робить це вільно й порядно, таких проблем не повинно бути, якщо це дійсно високі стандарти.

Організація, керівництво і самоврядування мають заохочувати або принаймні не заважити просвітницьким і правозахисним ініціативам, які розповідають про рівність чоловіків і жінок.

Про один неприємний випадок експерт розповів детальніше: його колега вирішила створити такий собі ґендерний клуб, на якому вони читатимуть книжки чи наукові статті. На першу зустріч клубу прийшло 5-6 «міцних» молодиків, які сказали, що вони не мають права проводити цей клуб. На другий-третій день прийшло ще більше таких людей. Адміністрація закладу освіти, в якому працює Антон, зробила вигляд, що нічого не сталося. Пізніше ректор мав розмову з цією викладачкою.

На думку експерта, керівникам ЗВО не потрібно боятися заявляти про свою позицію:

Це ж елементарні речі, потрібно вживати фемінітиви, представляти жінок на міжнародній арені. Якби академічна спільнота це робила б послідовно і не боялась захищатися, то в нас була б краща ситуація.

О. Павло Худ, заступник декана факультету суспільних наук УКУ вважає, що потрібно ці речі зробити частиною норми, тоді багато чого зміниться.

Якщо такі речі стоять на порядку денному університету, вони мимоволі будуть проговорюватися, – зазначив спікер.

Ще одна проблема вищих закладів освіти – у вертикальній ґендерній сегрегації. Лише одиниці жінок займають керівні посади.

А щоб подолати вертикальну і горизонтальну сегрегацію у вищій освіті чоловікам потрібно спробувати себе у жіночих професіях. Але це лише один із можливих варіантів розв’язку проблем.


Подібні заходи потрібні для того, аби показати людям, що всі ми знаходимось у рівних умовах: і жінки, і чоловіки можуть бути успішними підприємцями та чудовими батьками. Потрібно лише поважати один одного, розуміти і підтримувати. 

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.