Викладання математики в 21 столітті: зміна фокусу від розрахунків до критичного мислення

Математика – це чудовий спосіб для розвитку логіки, аналітичного та критичного мислення. Необхідно відходити від пасивного її вивчення, навчаючи учнів працювати за зразком науковців.

Попри те, що учні можуть мати проблеми з будь-яким предметом, найчастіше вони скаржаться саме на математику. Часто першопричиною є те, що діти просто не бачать її актуальності в повсякденному житті й з часом все більше втрачають зв’язок із розумінням цієї науки. Ба більше, поступово математика може стати травматичним досвідом для учнів, адже з якоїсь причини люди пов’язують  її з інтелектом. Багато людей вважають, що рівень знання математики прямо пропорційний рівню інтелекту, а це, відповідно, породжує безліч негативних стереотипів.

Виникає питання - то що ж є причиною незнання математики в школі? Шкільна програма, вчителі, чи може математика не для всіх?

Сучасні дослідження про мозок говорять нам, що ніхто не народжується з математичним мозком, і хоча всі діти різні у своєму мисленні, силі волі та інтересах, кожен з них може досягнути успіхів в математиці.

Декілька років тому про бажання здійснити революцію у викладанні математики в школі оголосили США. Метою їхньої шкільної реформи є не просто заміна переліку тем, які вивчають в шкільному курсі математики, а оновлення навчальної методики та структури занять в цілому. І хоча останнім часом ця реформа зіткнулася із серйозними викликами, ідеї та поради американських педагогів можуть виявитися дуже корисними для українських вчителів.

Ми поступово переходимо до того, щоби навчати учнів працювати за зразком науковців замість пасивного вивчення математики та природничих наук. Є тенденція руху до більш комплексної когнітивної математики.— пояснює Девід Бейкер, один з авторів Єдиних стандартів.

На думку прибічників реформи, за останні десятиріччя сформувався умовний тип сильного в математиці учня, для якого є характерними дві ключові навички – швидко обчислювати та добре запам’ятовувати. Але математика набагато ширша та глибша за державні стандарти, вона містить в собі і логіку, і міркування, і критичне мислення, і стійкість... А все це, насправді, людям дуже подобається робити. Загадайте комусь загадку, і ви побачите, як ця людина старатиметься її розгадати. Попри це, на уроках математика не розглядається як загадка, а зображується як послідовність кроків, які слід запам'ятати та використовувати. Така поверхневість за відсутності великої сили волі в учнів сприяє їхньому відходу від «світу точних наук». При цьому, лідери сучасних технологічних компаній публічно стверджують, що розрахунок не є математикою. Конрад Вольфрам, один з лідерів провідної математичної компанії Wolfram-Alpha, закликав школи зосередити увагу на вирішенні проблем, моделюванні, ідеях та міркуваннях, оскільки ці математичні здібності будуть набагато кориснішими для школярів в подальшому їхньому житті та пошуку роботи зокрема.

Але як стимулювати учнів думати та розвивати математичне мислення?

Ось із яких змін на уроках радять розпочати американські вчителі:

  1. Питайте в учнів «чому» принаймні один раз на день. «Чому цей метод працював?», Чому цей метод має значення?», « Чому це працює для всіх чисел?»;
  2. замість того, щоб оцінювати правильність чи неправильність відповіді учня загалом, сфокусуйтесь на тому, що було правильним в його відповіді;
  3. використовуйте ваш підручник не як основу, а як один з інструментів навчального процесу. Знайдіть в ньому завдання, які будуть відповідати різним рівням математичної підготовки учнів. При цьому, рівень впевненості та мотивація дітей мають бути враховані. Не забувайте, що кожен учень особливий, і для того, щоб допомогти всім, вам потрібно багато терпіння;
  4. кожного дня виділяйте трошки часу на те, щоб учні могли пояснити математичне явище лише за допомогою власного розуму (без олівців, паперу чи калькуляторів). Це сприяє розвитку сприйняття учнів, розвитку творчості та, головне, допоможе їм відчути себе справжніми науковцями-математиками;
  5. реагуйте на дитячі ідеї та намагайтеся створювати цікаві питання у відповідь. Завдяки цьому ви зможете значно розширити межі їхнього розуміння науки;
  6. не бійтеся експериментувати! Часто вчителі бояться спробувати щось нове на уроці, щоб не зробити помилку. Проте іноді можна собі дозволити пережити такі незручності, якщо це може піти на користь учням.

 

Світ змінюється більше, ніж колись. Аналітика, логіка, критичне мислення …Всі ці навички стали одними з найбільш необхідних у 21 столітті. Математика – це чудовий спосіб для сприяння їх розвитку, але, на жаль, при цьому її важливість та актуальність є досить недооціненою серед школярів. Саме тому методика викладання математики в школі потребує якісних змін як і в Україні зокрема, так і в світі загалом.

Посилання Hechinger Report: hechingerreport.org

Посилання Learning Bird: https://www.learningbird.com/index

Посилання Imena.ua: https://www.imena.ua/blog/

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.