Сьогодні о 11:00
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події
Новини
2055
25 вересня 2019 о 14:02

В садочок без істерик: пам'ятка для батьків, як полегшити процес адаптації малюка

Дієві поради спікерки онлайн-вебінару Наталії Євсейчик допоможуть батькам і дітям підготуватися до відвідування дитячого садочка.

Початок відвідування закладу дошкільної освіти – це не тільки нові умови життя і діяльності, режиму і харчування, а й нові контакти, оточення, взаємини, вимоги і обов’язки. Всі ці зміни відбуваються для дитини одночасно, створюючи стресову ситуацію, яка без спеціальної організації може призвести до невротичних реакцій: порушення емоційного стану, погіршення сну, апетиту, частих захворювань, страхів тощо. Проте #соціально-психологічна адаптація у різних дітей відбувається по-різному – в залежності від віку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров’я, стилю виховання в сім’ї, родинних взаємин, рівня розвитку у дитини ігрових навичок, її контактності, доброзичливості, емоційної залежності від матері тощо. А ще багато в чому процес адаптації дитини до дитячого садочка залежить від того, наскільки батьки підготували її морально і фізично.

Термін адаптації для кожної дитини може бути різним – від 20-30 днів до 2-6 місяців. Яким шляхом піде ваша дитина залежить від стану здоров’я, фізичного та розумового розвитку. Чому ж діти по-різному звикають до дитячого садочка? Перша причина – вік. Чим менша дитина, тим важче їй звикати до нових умов. А. Фромм вважає, що кращий час для адаптації – 3-5 років. Найважче звикають діти дворічного віку. Друга причина – індивідуальні особливості дитини. Серед індивідуальних особливостей звикання можна виділити активний і пасивний самозахист. Приклади першого – конфлікт з дітьми, вихователями, неслухняність. Приклад другого – замкнутість, неконтактність, іноді – аутизм.

 Як підготувати дитину до дитячого садка? 

Пояснюємо, що таке дитячий садок

Розкажіть малечі, що таке дитячий садочок, навіщо туди ходити. Наприклад: «Дитячий садок – це великий будинок з гарним садочком, куди мама і тато приводять своїх дітей. Тобі там дуже сподобається: там багато інших дітлахів, які все роблять разом – їдять, грають, гуляють. Замість мене там буде з тобою вихователька, яка піклуватиметься про тебе та інших дітей. У дитячому саду дуже багато іграшок, там чудове подвір’я, можна грати з іншими дітьми в різні ігри і т.д.». 

Інший варіант: «У дитячому садку діти грають один з одним і разом їдять. Я дуже хочу піти на роботу, тому що мені це цікаво. І я дуже хочу, щоб ти пішов у дитячий садок, тому що тобі там сподобається. Вранці я відведу тебе в садок, а ввечері заберу. Ти мені розкажеш, що в тебе було цікавого, а я розповім тобі, що в мене відбулося за день на роботі. Багато батьків хотіли б відправити в цей дитячий садок своїх дітей, але беруть туди не всіх. Тобі пощастило – восени я почну тебе туди водити».

Формуємо позитивний настрій

Коли ви йдете повз дитячий садок, з радістю нагадуйте дитині про те, як їй пощастило – вона зможе сюди ходити восени. Розповідайте рідним і знайомим у присутності малюка про те, що пишаєтеся ним, адже його прийняли до дитячого садка. І через деякий час дитина буде з гордістю говорити про відвідування садочка. 

Розповідаємо про те, що чекає дитину в дитячому садку

Детально розкажіть про режим дитячого садка: що, як і в якій послідовності треба робити. Чим докладніше буде ваш розповідь – тим спокійніше і впевненіше почуватиме себе малюк. Запитуйте у нього,  чим він займатиметься під час прогулянки в садку, куди складатаме свої речі, хто допомагатиме роздягатися, і що він буде робити після обіду. Ці питання допоможуть зрозуміти,  чи добре дитина запам’ятала послідовність дій.

Чесно говоримо про можливі труднощі

Поговоріть з дитиною про труднощі, які можуть виникнути в дитячому садку. Обговоріть, до кого можна звернутися за допомогою. Наприклад: «Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: «Я хочу пити». Якщо захочеш в туалет, скажи про це вихователю».

Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на першу вимогу. Поясніть, що в групі буде багато дітей, тож іноді малюку доведеться почекати своєї черги. Ви можете сказати так: «Вихователь не зможе допомогти одягтися відразу всім дітям, тому тобі доведеться трохи почекати».

Вчимося спілкуватися з іншими дітьми

Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися на ім’я, просити, а не забирати іграшки, пропонувати їх іншим.

Вибираємо улюблену іграшку

Нехай малюк сам вибере собі в компаньйони улюблену іграшку, з якою він зможе ходити в дитячий садок, адже разом набагато веселіше!

Самі готуємося до того, що потрібно буде розлучатися з дитиною

Існують різні думки про те, чи варто перебувати мамі поряд з малюком в початковий період адаптації до дитячого саду. Здавалося б, що тут поганого, якщо мама відвідує садок разом з дитиною? Усі задоволені, малюк не плаче, мама спокійна. Але так неминуче розставання тільки затягується. Та й інші діти, дивлячись на чужу маму, не можуть зрозуміти – а де ж у такому випадку моя? Тому буде краще для всіх, якщо з першого ж дня дитина спробує залишитися в групі одна, без опіки мами. А досвідчені вихователі візьмуть турботу про малюка в свої руки.

Вибираємо ритуал прощання

Розробіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги – так йому буде простіше відпустити вас. Наприклад, поцілуйте його в одну щічку, в іншу, помахайте ручкою, після чого він спокійно йде в садок.

Плануємо своє життя з урахуванням інтересів малюка

Пам’ятайте, що на звикання малюка до дитячого саду може знадобитися півроку, тому ретельно розраховуйте свої сили, можливості і плани. Краще, якщо на цей період у сім’ї буде можливість «підлаштуватися» під особливості адаптації малюка.

Не вагаємося!

Дитина відмінно відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності дитсадівського виховання. Будь-які ваші коливання хитрий малюк зуміє використати для того, щоб залишитися вдома і перешкодити розставанню з батьками. Легше і швидше звикають діти батьків, для яких дитячий сад лишається єдиною альтернативою.

Беремо участь у спілкуванні дитини з дітьми та вихователями

Зустрічайтеся з іншими батьками та їхніми дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашого малюка на ім’я. Заохочуйте звернення вашої дитини за допомогою і підтримкою до інших людей. Чим краще будуть ваші відносини з вихователями, іншими батьками та їхніми дітьми, тим легше буде вашому чаду. 

Режим дня

Передусім, слід організувати життя дитини в сім’ї відповідно до режиму дня, якого дотримуються в закладі дошкільної освіти. Так ви значно полегшите процес звикання до ясел. Бережить нервову систему дитини, не дивіться часто телепередачі.

Зацікавленість

Добре, коли зацікавите сина або доньку дитячим садком, викличете бажання його відвідувати. Для цього, під час прогулянок з дитиною покажіть їй будівлю садочка, разом спостерігайте за грою дітей; розкажіть про їхнє життя у яслах. Висловлювання на кшталт «Ну якщо не сподобається, – не будеш ходити у дитячий садок» дають дитині шанс маніпулювати батьками. Найголовніше – витримати характер та не піддатися провокації. Щоб полегшити звикання, познайомте малюка з майбутнім вихователем, поговоріть із ним так, щоб він зрозумів, що вже підріс і ходитиме до ясел, де про дітей піклується добра вихователька, яка гуляє і грається з ними.

Навички самообслуговування

Дитина значно легше пристосується до умов суспільного виховання, якщо в сім’ї вона оволодіє елементарними навичками самостійності (одягатися та роздягатися, охайно складати свій одяг, самостійно їсти, тримаючи ложку). Майте терпіння під час оволодіння дітьми навичками одягання та роздягання, перетворюючи цю «процедуру» на цікаву гру – це шлях до самостійності дитини, розвитку дрібної моторики та мозкової діяльності дитини.

Навички спілкування

Дуже важливо навчити маля гратися, адже такий природний для дитини тип діяльності дає можливість відволіктись від думки про батьків та формує в неї «ділову форму спілкування» з дорослими. Щоб #гра була цікавою і тривалою, треба розкрити призначення іграшки і способи дії з нею (з чашки напувати ляльку, ведмедика, у ліжечку лялька спатиме). Привчайте дитину до спілкування з однолітками заздалегідь, виховуйте доброзичливе ставлення до них. Налагодьте ефективний зворотний зв’язок з вихователями: повідомте їм про характер дитини та як називають малюка вдома (Марина, Маринка, Маринонька – відчуваєте різницю?!). 

Поступовість

Перші 2 тижня не залишайте малюка в дитсадку на цілий день. У перші дні цілком достатньо однієї-двох годин. Домашній дитині зовсім непросто звикнути до суспільних вимог та суворих правил. Допоможіть їй. Покладіть у кишеню малюка щось із звичного їй середовища (наприклад, іграшку, з якою добре буде засинати і якій можна поскаржитися на кривдника). Не можна залякувати дитину садком – це викличе страх і, безумовно, погіршить стан дитини в період звикання до незнайомого  оточення. Цікавтесь, як пройшов день, що нового було.

Як грати з дітьми в адаптаційний період

  1. В адаптаційний період, коли багатьом дітям важко і самотньо у незвичній обстановці, саме гра «в спілкування» може покращити перший час перебування дитини в дитячому садку.
  2. Основне завдання ігор з дітьми в адаптаційний період – налагодити довірливе ставлення з кожною дитиною. Подарувати малюкам хвилини радості, спробувати викликати в них позитивне ставлення. Щоб вирішити це завдання, вихователь повинен в ігровій формі висловити кожній дитині своє доброзичливе ставлення. Тому основною ігровою метою, яку вихователь ставить перед собою – це прояв турботи, доброзичливості і уваги до кожного вихованця («Я вас усіх сховаю від дощу», «Я вас у гості запрошу»).
  3. Іноді мета спілкування в грі може об’єднуватися з практичними цілями. Так, якщо ви варите кашу для дітей, то, пригощаючи їх, обов’язково знайдіть для кожного привітне слово, що виражає ваше ставлення: («Я так прагнула зробити для тебе смачну кашу»).
  4. У таких іграх рекомендується не використовувати ігрових персонажів, оскільки вони будуть відволікати вас і дітей від безпосереднього спілкування один з одним. В адаптаційний період потрібні фронтальні ігри, щоб жодна дитина не відчувала себе обділеною увагою. Ініціатором гри завжди виступає дорослий. Ігри вибираються з урахуванням можливостей дітей та місця проведення.
  5. Особливої уваги та індивідуального підходу потребують боязкі, сором’язливі діти, які відчувають себе дискомфортно у групі. Полегшити їх душевний стан, підняти настрій можна пальчиковими іграми. Крім того, ці ігри навчають узгодженості і координації рухів.
  6. Діти двох-трьох річного віку ще не відчувають потреби у спілкуванні з однолітками. Вони можуть з інтересом спостерігати один за одним, стрибати, взявшись разом за руки, і  залишатися абсолютно байдужими до стану і настрою іншої дитини. Дорослий повинен навчити їх спілкуватися, і основи такого спілкування закладаються саме в адаптаційний період.
  7. Згладити адаптаційний період допоможуть фізичні вправи та ігри, які можна проводити кілька разів на день. Так само слід створювати умови для самостійних вправ: пропонувати малюкам каталки, машинки, м’ячі.
  8. Головною фігурою і центром уваги для двох літніх дітей завжди залишається дорослий, тому вони з великим інтересом спостерігають за його діяльністю. Якщо малюки не налаштовані до рухливих ігор, можна почитати їм казку або пограти у щось спокійніше.

Значною мірою допоможуть адаптуватися ігри, що розвивають навички виконання повсякденних обов’язків. 


Якщо вам сподобалися ідеї, ви можете переглянути #онлайн-вебінар Наталії Євсейчик та дізнатись більше інформації. 

Вас також зацікавлять такі теми: 

Ігри на розвиток навичок читання та мовлення у дошкільнят;

Як вивчати абетку за допомогою фігурок танграму;

Вивчаємо англійські алфавіт за допомогою посібника «Write with Buddy»

Як навчити додавати і віднімати за допомогою асоціацій та образів.

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.