Учительські фрази: неправильні і правильні

А які фрази найчастіше використовуєте ви?

Ми щодня говоримо один одному фрази, над якими не замислюємось. Певні слова можуть задіти наші почуття або навпаки, надихнути.

У хаосі чи стресовій ситуації важко підшукати фрази, які б налаштували на позитивну роботу. Та ми підготували для вас кілька висловів, за допомогою яких можна вирішити чимало проблем: налаштувати учнів на активну роботу, підтримати їх, допомогти підготувати спільний проєкт, заспокоїтись і т.д. 

Замість:«Сидіть тихо»
Спробуйте: «Розмовляйте, будь ласка, тихіше»

У садочку і школі завжди гамірно, адже діти під час перерви намагаються виплеснути енергію. Іноді причиною шуму є розмови на підвищених тонах. Типові фрази вихователів і вчителів «Тихо», «Не шуміть», «Тихіше» – не завжди спрацьовують та мають зворотній ефект.

Щоб заспокоїти клас чи змусити учнів говорити тихіше, спробуйте такий метод: з дітьми дошкільного віку можна пограти у гру: «Покажіть мені, як виглядає сплячий котик» або «Хто з вас може стати найтихішою мишкою?».

Дітей старшого віку такі ігри не зацікавлять, тому ввічливо попрохайте їх розмовляти тихіше.

Замість: «Який хаос»
Спробуйте: «Схоже на те, що вам було весело. Як ми можемо швидко прибрати?»

Після чергового художнього чи наукового проєкту у класі лишився гармидер. Ця картина нагадує вам уривок з фільму про апокаліпсис? Не беріться відразу за сердечні каплі. Запропонуйте учням спільне прибирання приміщення, скажімо, під веселу музику. Під шалені «Бугі-вугі» прибиратиметься швидше.

Замість: «Вам потрібно…»
Спробуйте: «Спробуймо разом…»

Допоможіть учням зупинитись, подумати і зосередитись на тому, що їм потрібно зробити найперше. Нехай вони зрозуміють, що їм не потрібно вирішувати справи наодинці.

Замість: «Вам потрібна допомога?»
Спробуйте: «Я тут, щоб допомогти вам, якщо я потрібен/на»

Нагадування про те, що ви поряд з дітьми, посилює віру у власні сили. Вони відчувають вашу підтримку і готові зробити набагато більше завдань.

Замість: «Якщо у вас не виходить, показую, як це зробити...»
Спробуйте: «Я вірю, що ви можете це зробити»

Бути людиною, яка мотивує і надихає дітей, особливо, коли їм це дуже потрібно, може бути безцінним для них так і для вас.

Замість: «Я вчора пояснював/ла, як це робити»
Спробуйте: «Можливо, я можу показати вам інакший спосіб»

Хтось з учнів не зрозумів, як виконувати вправу, а ви вже бідкаєтесь, що вони вас не почули? Можливо, вони не зрозуміли ваших роз’яснень або стикнулись з іншими труднощами. Ніколи не пізно показати інший спосіб вирішення прикладу чи розв’язання завдання.

Використання такої фрази чи відкритого питання, допоможе краще зрозуміти один одного.  

Замість: «Мені вас розсадити?»
Спробуйте: «Вам потрібна перерва?»

Найкращі друзі чи подруги завжди намагаються сидіти разом, аби потеревенити на уроках. Якщо балачки не припиняються і школярі не реагують на зауваження, можливо, їм потрібна перерва.

Замість: «Поглянь, що ти наробив»
Спробуйте: «Як ми можемо це виправити?»

Вам з класом потрібно знайти вихід із певної ситуації чи рішення проблеми? Задавайте питання такого типу, щоб під час мозкового штурму діти придумували різні варіанти. Це збільшує шанси попрактикувати соціально-емоційні навички, а саме: звернення по допомогу, спільну роботу чи досягнення цілей.

Замість: «У вас є запитання?»
Спробуйте: «Які питання ви хочете мені задати?»

Чим більше діти запитують, тим краще вони починають працювати, навчатися і бути завзятими. 

Замість: «Заспокойся»
Спробуйте: «Дихай повільніше. Я тут, щоб допомогти»

Якщо хтось з ваших вихованців чи учнів плаче, підійдіть до нього, обійміть і заспокойте. Спробуйте разом виконати дихальні вправи. 


Читайте також: 6 засад ґендерної коректності: що не варто говорити й показувати дівчатам-школяркам

Джерело: We Are Teachers 

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.