Статті
366
10 червня 15:44

Теорія та практика екологічного виховання у дитячому садку

Знання дітей про природу, назви тварин, комашок, рослин допомагають малечі відчути їх особливість та цінність.

Тема екологічного виховання звучить у сучасній освіті постійно і наполегливо, і стосується нас усіх. Сучасні покоління живуть у борг, який ми фактично взяли у своїх нащадків, але кожен з нас може зробити власний позитивний внесок у майбутнє, якщо почне жити більш свідомо і навчить цього інших.

У вебінарі засновниця і власниця двох дитячих садочків та альтернативної школи Вікторія Островська ознайомить педагогів з теорією і практикою екологічного виховання та надасть практичні методичні рекомендації щодо організації цього процесу у дитячому садочку.

Формування свідомого ставлення до природи

Основою формування свідомого ставлення до природи є знання про неї, усвідомлення себе активним суб’єктом природи, суб’єктом світу, у якому живе дитина.

Основними завданнями екологічного виховання у дитячому садку є:

  • формування у дітей знання про природу шляхом активної взаємодії з нею;

  • формування у дітей почуття відповідальності за навколишнє середовище.

Дуже важливо кожного дня звертати увагу на те, як ми спілкуємось з природою, коли виходимо на прогулянку. Знання дітей про природу, назви тварин, комашок, рослин допомагають дітям відчути їх цінність, адже те, що має ім’я, вже автоматично набуває для людини певну особливість, виділяється із загальної маси усього іншого і стає важливим, – наголосила Вікторія Островська.

Так, видатний український письменник та педагог Василь Сухомлинський вважав, що метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування міцних екологічних знань, розуміння та органічного взаємозв'язку і єдності людини з навколишнім середовищем як єдиної гармонії.

Вплив природи на людину

Вікторія Островська звертає увагу на те, що любити природу та помічати її – речі хоч і пов’язані, але різні.

Є велика кількість наукових досліджень, які свідчать, що милування природою взагалі та птахами зокрема впливає на організм, психіку та когнітивні здібності людини якнайкраще. Окрім того, настрій людей значно покращується в місцях, де біорізноманіття більше, зокрема, де є значна кількість птахів, комах, дерев і квітів.

Наразі навіть існує таке поняття як «природотерапія». Цей метод активно використовується на заході та має неймовірні результати.

Формування у дітей почуття відповідальності за навколишнє середовище

Сухомлинський вважав, що самих екологічних знань з охорони навколишнього середовища, якщо вони не втілюються на практиці, недостатньо. Важливо, щоб вихованці брали участь у збереженні й збагаченні природи рідного краю. Лише у цьому разі у них сформуються необхідні уміння і навички, розвинеться відповідальне, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Практика і цікаві ідеї з екологічного виховання у ЗДО

Як можна впроваджувати екологічне виховання у садочку?

1. Збільшувати кількість і тривалість прогулянок.

Природа дає дітям досвід, за допомогою якого вони пізнають сенс її принципів через безпосередній експеримент, вивчають взаємозв’язок структур, циклічності, еволюціонування і те, що природа – унікальний механізм регенерації.

2. Вивчати саме місцеву флору та фауну.

Наприклад, додаток «Plant.Net» дає змогу ідентифікувати рослини. За його допомогою зручно вивчати з дітьми саме ті рослини, що оточують їх щодня. Важливо пам’ятати про те, що супровід дорослого має полягати не лише у спільному спостереженні, констатації назв та закономірностей, а насамперед повинен бути емоційним, супроводжуватися цікавими історіями, казками, порівняннями, «здивуванням та милуванням».

3. Вільна гра.

Вільна гра – це коли дитина самостійно активізується та починає взаємодію. Іграшка з «вільними складовими» робить гру нескінченною. Звичайні вільні складові гри на природи – це вода, дерева, кущі, квіти, трави, пісок, гравій, каміння тощо.

4. Ігри просто неба під супроводом дорослих (по ТРВЗ):

  • смуги перешкод;

  • пошукові квести;

  • сортування;

  • слідопити;

  • сто питань про це;

  • гра «так чи ні».

5. Поробки з природних матеріалів та вторсировини, сортування сміття.

6. Читання казок та історій про природу, птахів, тварин.

7. Ретельна підготовка до заняття на природознавчу тему, використання наочних матеріалів та природних об’єктів.

Як зазначає Вікторія Островська, дітей найбільше цікавлять теми про тих живих істот, що живуть поруч – мурах, бджіл, жуків, пташечок, метеликів.

8. Садівництво та городництво.

На тему садівництва та землеробства спікерка радить прочитати книгу Мела Бартоломея «Сад із квадратів», в якій йдеться про планування саду на квадратах 30 на 30 см, та книгу Масаноби Фукуоки «Революція однієї соломинки», яку називають філософською притчею в обгортці наукового посібника.


Для того, щоб дізнатись більше про практику екологічного виховання у ЗДО, долучайтесь до перегляду захопливого вебінара від спікерки «Всеосвіти» Вікторії Островської.

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації.

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/diti-priroda-majbutne-praktika-ekologicnogo-vihovanna-u-zdo-366.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Сподобався матеріал!?