Таки солов’їна! Коментарі Гриневич щодо антидискримінаційної експертизи

Нещодавно ми писали про антидискримінаційну експертизу підручників та рекомендації, сформульовані фахівцями після перевірки видань. Складені експертами поради викликали шквал суперечок та дискусій.

Суспільство різко розкритикувало запропоновані нововведення, пояснюючи це абсурдністю ряду запропонованих змін. Особливо гостро українцями було сприйнята заборона використання поняття «солов’їна мова» у підручниках з української мови. У рекомендаціях експерти аргументували це тим, що подібні вирази здатні утискати права національних меншин, для яких українська мова не є рідною.

Проте у частині 3 статті 6 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" підкреслюється, що дії, що не обмежують права та свободи інших осіб і не створюють перешкод для їхньої реалізації, а також не надають необґрунтованих переваг особам та/або групам осіб за їхніми певними ознаками, щодо яких застосовуються позитивні дії не вважаються пригнобленнями чи утисками. Тому підбирання пестливих епітетів щодо рідної мови більше стосується поняття «патріотизм», аніж «дискримінація».

Це поняття «солов’їна мова» стосовно української мови треба використовувати, можна і треба. Це вже поетична традиція, що стала частиною нашої культури. І мені здається, що якщо ми говоримо про методичні рекомендації, які були щодо антидискримінаційної експертизи підручників, це якраз її слабкі місця, де приведені цілком недолугі приклади. І саме тому я як Міністр дала доручення повернути ці методичні рекомендації для аналізу і доопрацювання», – пояснила Лілія Гриневич, – прокоментувала пропозицію вилучення епітету очільниця Міністерства освіти та науки Лілія Гриневич.

За розпорядженням Міністерки буде проведено повторний аналіз методичних рекомендацій антидискримінаційних експертів, а спірні моменти відправлять на доопрацювання. Проте, серед переліку пропозицій Лілія Гриневич виділила й ті, які вона особисто підтримує. Йдеться про людей з інвалідністю та осіб літнього віку, які найчастіше зображуються немічними та слабкими.

Це абсолютно заперечує тезу про велику роль у суспільстві, яку можуть відігравати і старші люди, і люди з інвалідністю. Більш того, коли ми дивимось, як зображено клас дітей в підручнику, ви не побачите дитини з особливими потребами, наприклад, дитини на візочку, а ми повинні виховувати у дітей почуття гідності кожної людини, – зазначила Міністерка.

На думку пані Гриневич неприпустимою є й дискримінація за статями. Вона звернула увагу на те, що зміст підручників орієнтований на обмеження соціальної ролі жінки виключно до домогосподарювання.

Так, жінка залишається берегинею дому, але ми хочемо показати через підручники й те, що вона може виконувати й різні професійні ролі, коли жінка може бути надзвичайно талановитим науковцем, економістом й працювати в цілому спектрі професій, які також є доступні для чоловіків.

Принцип рівності базується на толерантному відношенні до будь-якої особи, не залежно від її фізичних даних, здібностей, бажань, у тому числі й мови. Дискримінація сформована саме неприйняттям відмінностей інших людей. Сподіватимемось, що з кожним роком рівноправ’я між усіма мешканцями нашої держави усе міцнішатиме, а поваги до особливостей оточення ставатиме більше.

Посилання МОН: https://mon.gov.ua

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.