Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Стратегії подолання наслідків психологічної травми у педагогів засобами арттерапії
»
Взяти участь Всі події
Новини
153
14 квітня 22:46

Сучасний підручник: яким має бути, як обрати та ефективно застосувати в освітньому процесі

Завдання підручника, як компонента освіти, забезпечити засвоєння змісту освіти, допомогти в оволодінні життєвими компетентностями. Це означає, що в методології сучасної освіти традиційна модель навчання доповнюється принципами компетентнісного та діяльнісного підходів.

У вебінарі кандидат педагогічних наук, викладач-методист Віктор Могорита розкриє можливості підручника, як класичного навчального продукту, його дидактичних функцій відповідати сучасним освітнім потребам та розгляне критерії побудови змісту підручників.

Суспільство ставить перед школами все нові й нові вимоги. Сьогодні навчальні заклади мають забезпечувати всебічний розвиток особистості, виховувати конкурентноздатних особистостей з активною життєвою позицією, що спроможні навчатись впродовж всього життя та здатні приймати відповідальні рішення. Таким чином, ми маємо не просто надати дітям якісь знання, а навчити адаптувати їх до життя.

Підручник очима батьків:

  • якщо учень на уроці працює з підручником, тоді вчитель — непотрібна опція в освіті;

  • талановитому вчителеві/вчительці підручник не потрібен;

  • час відмовлятись від паперових накладів та перейти до електронних видань (врятуймо дитячий хребет!);

  • підручники потрібні, адже це засіб впливу на візуальну пам’ять школярів, питання тільки в якості підручників.

Підручник очима учнів:

  • у підручнику має бути чітке стисле формулювання наукових положень, краще у вигляді таблиць, схем, прості зрозумілі приклади для пояснення, що легко запам’ятовуються;

  • потрібні творчі завдання, що дають змогу учням проявити себе;

  • доцільні завдання для самостійного опрацювання з використанням сучасних технічних засобів;

  • бажано зменшити розмір та вагу підручника, зокрема переносом частини завдань на електронні носії або в новостворені електронні підручники.

Підручник очима педагогів:

  • забезпечити доступність для самостійного опрацювання учнями матеріалів підручника;

  • розробити додатки до підручника;

  • повніше використовувати внутрішньо-та міжпредметні зв’язки;

  • усунути помилки в підручниках.

Функціональність сучасного підручника

Функція організації пізнавальної діяльності.

Сучасний підручник має мотивувати до пошуку інформації, вивчення тієї чи іншої дисципліни.

  1. Функція організації домашньої роботи/самоосвітня/функція розвитку ключових компетентностей.

  2. Систематизуюча функція/орієнтації на пізнавальну діяльність.

  3. Функція проєктування освітніх технологій та моделей навчання.

Підручник має бути обладнаний таким чином, щоб полегшити роботу кожного з нас при підготовці до уроків.

Структура сучасного підручника

Текстовий компонент:

  • основний текст;

  • додатковий текст;

  • пояснювальний текст.

Позатекстовий компонент:

  • ілюстрації;

  • методичний апарат;

  • апарат орієнтування.

Текстові та позатекстові компоненти разом мають становити єдине ціле.

Ілюстрації в підручнику можуть бути повноцінним компонентом у підручнику, проте до них обов’язково мають бути прикріплені завдання. Вони мають містити в собі додаткове інформаційне навантаження та допомагати дітям переосмислювати навчальний матеріал.

Завдання у підручнику мають бути творчими та викликати зацікавленість — наприклад, прочитавши певний уривок, дитина має ілюструвати його.

У підручнику мають бути різноманітні виділення для того, щоб дітьми легше сприймався матеріал, проте з ними не можна перебільшувати.

QR-коди надають нам додаткові цікаві матеріали для вивчення, проте, спікер звертає увагу на те, що їх кількість не має бути надто великою, адже навряд чи ви будете всіма ними користуватися.

За посиланнями можуть бути розміщені різни казки, твори. Якщо інформації за посиланням не надто багато, її краще всю вмістити у підручник.

Основні вимоги до сучасного підручника:

  • науковість;

  • послідовність;

  • вікова відповідність;

  • мотиваційність;

  • аксіологічність;

  • мова викладу.

Для того, щоб дізнатись більше про те, яким має бути сучасний підручник, як його обрати та ефективно застосувати в освітньому процесі переходьте за посиланням та дивіться вебінар Віктора Могорита https://vseosvita.ua/webinar/sucasnij-pidrucnik-akim-mae-buti-ak-obrati-ta-efektivno-zastosuvati-v-osvitnomu-procesi-559.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.