Сучасні тренди в освіті: мода чи необхідність?

Кожного року для освітян проводиться конференція "Через кордони". На цьогорічному заході багато спікерів зачепило тему ролі сучасних освітніх тенденцій.

Інтегроване навчання, персоналізоване навчання, змішане навчання, емоційний інтелект…від цих слів вже паморочиться в голові у більшості педагогів. На перший погляд може здатися, що всі ці освітні тренди переважно служать для ускладнення життя вчителів. Чи дійсно це так і чи потрібно це нам?

Організація «Learn Launch», яка займається стимулюванням інновацій в освіті, кожного року проводить для вчителів конференцію «Через кордони». Цього року не один зі спікерів зазначив, що ці ідеї – не з тих тенденцій, які спочатку приходять в освіту, а потім поступово розчиняються та зникають. Їхнє значення – глибинне та революційне, оскільки вони являють собою наступну стадію еволюції шкільної освіти. Нам чи то пощастило, чи то ні, але саме на наше покоління випала відповідальність пристосувати покоління, що підростає до нового світу.

Востаннє така трансформація системи освіти відбувалась під час промислової революції. Коли світ перейшов від ручного та локального виробництва до масштабного фабричного – світ для людей перевернувся з ніг на голову. Освіта також перестала бути локалізованою, а заняття вже не могли проводитися маленькими групками в однокімнатному будинку. Кількість школярів почала масово збільшуватись, освіта стала доступнішою, але вже не була гнучкою, оскільки світ потребував масового виробництва. Сучасна постіндустріальна епоха вже не приймає старі методи шкільної освіти. Ми маємо рухатись від масового виробництва до масової персоналізації.

Девін Водічка, глава AltSchool та колишній керівник Уніфікованого шкільного округу Vista в Каліфорнії, традиційні методи навчання називає «промисловим стилем». Для уроків промислової школи характерний «прямий інструктаж»: вчитель, який володіє всією інформацію, стоїть перед слухачами та передає їм вміст предмету. В цей час учні пасивно сидять, поглинаючи стільки, скільки вони можуть. Хоча безліч вчителів урізноманітнюють навчальний процес, все ж, в своїй основі ця навчальна модель є продуктом промислової епохи.

Санджай Сарма, віце-президент Відкритого Навчання в MIT та інженер-механік, стверджує, що в основі цієї моделі лежить твердження, що «розум - це аркуш паперу, на якому пише вчитель». Сьогодні така концепція вже не дієва та не виправдовує докладених зусиль. За його словами, необхідно сприймати учня як рослину, яку вчителі мають поливати, удобрювати та давати доступ до сонячного світла, коли вона цього потребуватиме.

Під час своєї доповіді на конференції, він каталогізував ряд навчальних методів. Практично жоден із них не накладається на традиційну модель освіти.

  • Подача інформації маленькими частинками.

Наприклад, згідно з теорією пізнавального навантаження, короткочасна пам'ять обмежена. Учні, які чують нову інформацію, спершу зберігають її в короткочасній пам’яті, але через деякий час ці спогади будуть забуті. Діти здатні сприймати нову інформацію лише впродовж 14 хвилин, перш ніж їхні розум почне відволікатися. Тому, за його словами, найкращий спосіб навчання полягає в тому, щоб подавати дітям нову інформацію маленькими частинками.

  • Часте повторення інформації

Ще одна особливість пам'яті: інформація зберігається в спогадах завдяки хімічним зв'язкам між нейронами в мозку. З часом ця хімічна речовина втрачає властивості, і, як наслідок, пам'ять зникає. Але якщо згадати цю інформацію до того як зникне первинна пам’ять, мозок створить нове довготривале з'єднання. Найкращий спосіб зберегти знання – це дізнатися про певну інформацію один раз, а потім не чекаючи поки воно зовсім зникне, знову вивчити його. Але для цього «нагадування» на уроках часто просто-таки не вистачає часу.

  • Контраст корисний для запам’ятовування.

Також, на відміну від стандартних шаблонів планування в школах, є ідея навчального процесу. Річ у тім, що головний мозок шукає контраст. Якщо він вивчає одне, а потім перестрибує на іншу тему і знову повертається, інформація

Інформація взята з сайту The Hechinger Report: http://hechingerreport.org/

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.