і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію

STEM-education в Україні

Україна намагається «йти в ногу» із сучасними освітніми ідеями, хоча на сьогодні її розвиток в цьому напрямку не зовсім рівномірний.

В Україні все більшої популярності набирає STEM-освіта. Це, зокрема, такий підхід, що містить в собі синтез біології (science), технології (technology), інженерії (engineering) та математики (mathematics). Таке «змішання» стало необхідністю ХХІ ст., оскільки на практиці всі ці галузі дуже переплелися між собою. Якщо ви запитаєте себе, навіщо весь цей пафос, зверніть увагу, що ви читаєте цю інформацію з комп’ютера, телефону чи ноутбука. А ці здобутки цивілізації – є однією з найкращих на найпростіших демонстрацій того, як в своєму сплетінні точні науки сприяють появі чогось нового.

Історія виникнення

Поняття STEM виникло ще на початку 2000 років завдяки директорці Національного наукового фонду Джудіт Рамалай. Створення та популярність підходу впродовж наступних років пояснюється тим, що державні лідери США відчували загрозу відставання американських учнів від інших дітей світу.

Через 16 років після виникнення та впровадження такого підходу в освіту провідних держав світу, його популярність починає набирати обертів і в Україні. Більше того, STEM стала однією із основних цілей Нової української школи. І це не дивно, адже за всі ці роки, цей тип освіти цілком виправдав себе у світі та став надією на краще майбутнє.

Попри те, що термін являє собою звичайну абревіатуру, його значення набагато ширше, а кожен хто про нього говорить, зазвичай розшифровує це поняття по-різному. Річ у тім, що кожна з наук, яка входить до STEM, має безліч суміжних дисциплін. До того ж, а як же гуманітарні науки? Граматика, література, історія та мистецтво? Спеціалісти стверджують, що хоча точні науки являються пріоритетними в майбутньому, гуманітарні науки все ж являють собою основу формування загальної грамотності, яка також необхідна для напрямку STEM. Саме тому, коли ми говоримо про цей напрямок, ми маємо на увазі не конкретні предмети, а їхню інтеграцію.

В рамках навчального закладу, STEM не є самостійною дисципліною - це швидше спосіб навмисно включати різні теми в чинну навчальну програму. Іншими словами,  вчителі не повинні докорінно змінювати свої методи викладання, достатньо лише по-новому підійти до формулювання питань, які вони будуть давати учням на уроці. Крім цього, експерти радять залучати до процесу уроку використання мобільних телефонів та інших гаджетів. Пам’ятаєте вислів Енштейна – «Навіщо мені щось запам'ятовувати, коли я можу легко подивитися це в книзі»? Так от, вчителі, які впроваджують STEM у власні навчальні програми згідні з таким твердженням. Якщо їхні учні чогось не пам’ятають, вони легко можуть дістати на уроці телефон та знайти відповідь в Інтернеті.  

STEM в Україні

Впровадження STEM-освіти в Україні здійснюється відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 17.05.2017. Звісно, для повноцінного розвитку цього напрямку необхідні додаткові кошти для закупівлі дитячих конструкторів, робото-технічних систем, лабораторних приладів, комп'ютерів, проекторів, проекційних екранів… Як бачимо, список велетенський. Деякі школи вже розпочали закупівлю необхідних матеріалів та перейшли на нові методики.

Наприклад, в Одеській спеціалізованій школі І–ІІІ ступенів №94 з поглибленим вивченням івриту та інформатики, діти вивчають робототехніку через практику за допомогою наборів конструкторів LEGO Education NXT.

Також на STEM-підхід перейшов і Дніпропетровський обласний медичний ліцей-інтернат «Дніпро». Вчителі школи провели порівняльний аналіз навчальних програм з хімії, біології, фізики у випускних класах школи із навчальними планами ВНЗ.

Крім цього, деякі вчителі, які пройшли стажування закордоном, успішно впроваджують ідеї STEM на своїх уроках.

Наприклад, Анна Дудич, вчителька англійської мови у Кропивницькому, використовує для оцінювання поточних знань учнів спеціальні мобільні додатки. Крім цього, вона використовує на уроках гру «Mystery Skype». Її суть полягає в тому, що вчителька  домовляється про Skype-зустріч із вчителями та їхніми учнями з інших країн. При цьому, учні поняття не мають, з якої країни будуть їхні співрозмовники. Їхнє завдання полягає в тому, щоб поспілкувавшись, вгадати, з якої країни їхні нові знайомі. Таким чином діти не лише тренують розмовні навички з англійської, але й використовують свої знання з географії та історії.

Джерело Ранні пташки: http://earlybirds.platfor.ma/

Ольга Доскочинська – вчителька інформатики зі Львова, вже два роки розвиває в своїй школі STEM-ocвіту. Вона, зокрема, створила разом з учнями «живу» картину із рослин! Квіти на ній ростуть вертикально, а поливати та освітлювати цю систему можна дистанційно, перебуваючи за межами школи.

Джерело Львівська газета: http://gazeta.lviv.ua/

В Україні також існує спеціальна державна установа – Інститут модернізації змісту освіти, що працює над впровадженням методики STEM в освітніх закладах. За його підтримки Україна вже втрете проводить фестиваль «STEM-освіта». І цього року до цієї ініціативи долучилося ще більше українських міст! Загалом, участь взяли Київ, Одеса, Запоріжжя, Чернігів, Суми, Миколаїв та Кропивницький. А самостійно організували подібні фестивалі Бердичів, Дніпро, Полтава, Черкаси та Покровськ. Подібні заходи ознайомлюють педагогічну громадськість із інноваційними освітніми технологіями, а також сприяють їхній інтеграції в єдине освітнє STEM-середовище.

Таким чином, STEM – це досить багатогранне поняття. Його цінності вже стали невіддільною складовою навчальних програм в розвинених країнах світу. Україна намагається «йти в ногу» із сучасними освітніми ідеями, хоча на сьогодні її розвиток в цьому напрямку не зовсім рівномірний. Ми маємо школи, які вже роками працюють за сучасними освітніми стандартами та школи, які з ними лише починають знайомитися. Маємо надію, що необхідний обмін досвідом в педагогічному середовищі з часом все більше набиратиме обертів і всі наші великі плани успішно перейдуть в практичну площину.

Фотоматеріали взяті із сайту Львівська газета, Інститут модернізації змісту освіти.

Інформація взята із сайту Інститут модернізації змісту освіти: https://imzo.gov.ua/

221
26.04.2018 14:39:15

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання