Статті
947
5 лютого 13:03

Предметне портфоліо як технологія формування компетентностей в освітньому процесі: практичні рекомендації

Наразі актуальним питанням у діяльності вчителя та викладача є переформування своїх професійних вмінь та навичок відповідно до вимог НУШ. Саме тому вчителька Ірина Левинська хотіла б допомогти нам отримати нові уявлення і побачити нові можливості в, здавалось би, звичайних речах, які практикуємо кожного дня зі своїми учнями та студентами, подивитись на прийоми роботи з учнями під новим кутом зору і трошки перебудувати свою діяльність відповідно до нових ідей.

Що таке предметне портфоліо?

Предметне портфоліо — це технологія, яка дозволяє вирішити багато завдань в навчальному процесі. Це універсальна тема, яку варто взяти собі на озброєння та долучити до своїх професійних надбань, адже вона дійсно спрощує вам життя.

Поняття портфоліо в розумінні педагогічної технології та засобу формування компетентностей:

  • банк;

  • база;

  • зібрання напрацювань;

  • тека.

На думку Ірини Левинської долучати до такої бази з певного предмета доречно саме творчі завдання. Тобто, наприклад, для портфоліо з історії учні певного класу протягом якогось часу виконують певні види творчих робіт відповідно до своїх уподобань і збирають їх в одному місці для того, щоб за їх допомогою досягнути результатів навчального процесу і для себе, і для свого вчителя.

Особливості використання технології портфоліо

Спікерка радить займатись предметним портфоліо лише тоді, коли ви маєте на це ресурс. Тобто, у вас є час подумати, як це зробити.

Дуже важливим є і бажання дітей. Учні бувають різними: одним це цікаво, іншим — ні.

Головним моментом є те, чи є у вас можливості це все організовувати, збирати, зберігати ці творчі роботи, але із залученням дітей, інших працівників це питання можна легко вирішити.

Вчителька радить домовитись з дітьми, чи ви створюєте предметне портфоліо в форматі онлайн чи вони фізично приносять ці роботи.

Спікерка також показує практичні приклади, як може виглядати предметне портфоліо для учнів 6-7 класу, де діти творили комікси з історії Давнього Єгипту.

Вона наполягає на тому, що процес у даному випадку є головнішим за результат, адже якщо ми можемо своїм предметом надихнути дитину на творчість — це вже дуже багато. Річ у тім, що саме цей процес народжує ті компетентності, які є метою навчання в школі.

На жаль, у сучасній освітній системі не так багато можливостей для прояву індивідуальності дитини, проте принаймні ми можемо підтримати їх індивідуальний підхід до збирання портфоліо. Нехай творчі завдання виконують не все учні, нехай вони їх виконують не так ідеально, як ви про це мрієте чи гублять роботи, проте все одно варто віддавати їм пріоритет, тому, що цим ми показуємо і довіру до дитини та відкриваємо її грані. Головне — не зупиняти цей творчий процес, який ми досягаємо використанням цієї технології.

Дітям, які не бажають брати участь у творчій роботі можна запропонувати просто попрацювати над предметом, скласти тест та отримати оцінку, але вчителька каже про те, що з її практики в кожному класі більша частина учнів рано чи пізно захоплюється творчістю і починає творити спільні проєкти.

Впровадження творчих завдань у навчальний процес

Для перевірки знань Ірина Левинська практикує кожен місяць самостійні або контрольні роботи. Одна робота є на відтворення того, що діти запам’ятали (поняття, дати). В іншому ж виді роботи вчителька дозволяє їм користувати підручником, зошитом, Інтернетом, де є творчі завдання. Так можна, по-перше, подивитись, що відклалось в голові в дітей, а також те, як вони можуть творчо застосовувати набуті знання, які вони потім використовують для створення портфоліо.

Спікерка зазначає, що насправді немає нічого неможливого. Якщо ви відчуваєте натхнення, бачите, як це можна зробити, то обов’язково треба брати все в свої руки, запалювати дітей та стимулювати їх розкривати свій творчий потенціал.

Для того, щоб дізнатись більше про предметне портфоліо як технологію формування компетентностей в освітньому процесі переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Ірини Левинської — https://vseosvita.ua/webinar/predmetne-portfolio-ak-tehnologia-formuvanna-kompetentnostej-v-osvitnomu-procesi-prakticni-rekomendacii-309.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.