Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Визначення освітніх труднощів першого рівня підтримки в освітньому процесі
»
Взяти участь Всі події
Статті
1763
30 листопада 2021 о 09:00

Побудова дисципліни у ЗДО: принципи теорії прихильності

Дисципліна – це не покарання і можливість подати дитині урок, а здатність створити й підтримувати порядок.

Дисципліна у дитячому садочку або у сім'ї – питання, яке ніколи не втрачає своєї актуальності як для вихователів, так і для батьків. Зараз є безліч методів і підходів, які допомагають дорослим впоратися з процесом налагодження дисципліни у дитячому колективі.

Засновниця та власниця двох дитячих садочків і альтернативної школи у Боярці Вікторія Островська ознайомила освітян з особливостями та способами налагодження дисципліни серед дітей дошкільного віку, а також висвітлила важливість врахування найголовніших потреб таких діток.

Що таке дисципліна і для чого вона потрібна?

Дисципліна – це не покарання і можливість подати дитині урок, а здатність створити й підтримувати порядок. Дисципліна залежить від дорослого, який має створити порядок у сприятливих для дітей умовах.

В основі 95% проблем поведінки дітей лежать лише дві причини: проблеми з прихильністю та незрілість. Усі вчинки у дитинстві диктувались емоціями, і ми ніколи не думали, що можуть бути певні наслідки. Тож варто розпочати саме з того, що жодного злого наміру у дитини дошкільного віку немає.

Популярні авторитарні методи встановлення дисципліни

Суспільство пропонує дисциплінарні методи, що допомагають досягти швидких результатів:

  • підвищення голосу, застереження та загрози, залякування дитини, ультиматуми;

  • підкріплення небажаної чи бажаної поведінки, метод наслідків («Ти знову вдарив сестру – солодкого не отримаєш»);

  • тайм-аути, коли дитина вирушає в кут, загроза розлукою, позбавлення любові, ігнорування, бойкоти.

У своїй книзі «Спокій. Гра. Розвиток» Дебора Макнамара пише про те, що проблема з сучасними методами дисципліни полягає у тому, що вони переважно спрямовані на викорінення поганої поведінки, а не на розуміння її причин. Вираження емоцій вважається проблемою, опір розглядають як те, що необхідно придушити, а не як результати інстинкту спротиву, до істерик ставляться як до полум’я, яке потрібно загасити. Проте водночас постійно підкидають дрова до фрустрації, яка є їхньою причиною.

Доктор філософії, канадський психолог-деволопменталіст, клінічний психолог, автор книги «Тримайтеся за своїх дітей» Гордон Ньюфелд зазначає, що глибока надійна прихильність дитини до дорослого, вмикає бажання у самої дитини бути хорошою для дорослого, що і є найбільшою мотивацією до гарної поведінки.

Завдання вихователя – встановити надійну прихильність дитини до себе і підтримувати прихильність дитини до батьків. Лише так дитина почуватиметься захищеною, а це своєю чергою дозволяє запобігти виявам негативної поведінки.

За словами Гордона Ньюфелда, дорослі повинні режисерувати соціальну взаємодію дітей, щоб зберегти гідність усіх сторін, забезпечувати соціальну справедливість захищати вразливих, стежити, щоб не затоптали паростки індивідуальності та допомагати безпечному вираженню емоцій.

Вигорання та ігри

Вигорання дорослого має прямий негативний вплив на дитину. Найкраще розв'язання такої ситуації – відпочинок у грі. Справжня, вільна гра – це діяльність, якою захоплюється дорослий, яка і є найкращою діяльністю дитини, яка поруч.

Якщо ви відчуваєте, що зараз не в ресурсі – спробуйте зробити з дітьми ту діяльність, яку ви по-справжньому любите.

Що пропонує сучасна психологія. Принципи та дієві методи

  • Заохочуйте та охороняйте бажання дитини бути для вас хорошою.

Перш ніж керувати, встановіть з дитиною контакт – це потрапляння до зони уваги іншого у дружній манері. Привітання, посмішка, розпитування про життя, інтереси, вислуховування без спроб оцінити та покритикувати, – все це прийоми заволодіння увагою.

  • Під час проблемної поведінки завжди показуйте дитині, що з вашими стосунками все гаразд.

Дитина найбільше боїться не покарання, а погрози, що мама (вихователь) більше її не любитиме. Ваше завдання – запевнити її у зворотному.

  • Не перебільшуйте свої можливості керувати дитиною.

Поведінка дитини зумовлена не свідомістю і волею, а емоціями та інстинктами, і ми дуже обмежені у здатності керувати її поведінкою. У дошкільний період діти імпульсивні, непередбачувані, не бачать наслідків і часто не можуть поводитися цивілізовано. Їхній мозок ще не має здатності до інтеграції, і тому в один момент вони відчувають лише одну емоцію. З іншого боку, незрілість кори великих півкуль дитини та життя емоціями надають у наше розпорядження одну з найпотужніших сил у Всесвіті – любов, тобто, прихильність дітей до нас.

  • Не виховуйте дитину під час інциденту.

Не потрібно моментально реагувати на інцидент, карати, намагатися дати урок, довести й подавити. Навпаки, у складних моментах з дітьми, потрібно робити якнайменше спротиву, істерики та виплеску фрустрації.

Як компенсувати незрілість дитини

  1. Поки дитина не стала повністю життєздатною, наше призначення – своїми діями компенсувати її незрілість.

  2. Змінюйте обставини, що сприяють проявам проблемної поведінки.

  3. Використовуйте ритуали та традиції для досягнення бажаних цілей (пісні, рухи).

Для того, щоб дізнатись більше про побудову дисципліни у #ЗДО, переходьте за посиланням та дивіться вебінар Вікторії Островської:

Зареєструватись на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/pobudova-disciplini-u-zdo-principi-teorii-prihilnosti-443.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.