Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд

Освіта для розтління? Сексуальне виховання в Україні

Чи потрібна українській молоді сексуальна освіта? Позиція представника МОН та неспростовні факти. Відповідаємо на важливі запитання.

Україна має одні з найвищих показників підліткової вагітності та захворювання населення на ВІЛ/СНІД серед європейських країн. Попри це, рівень сексуальної освіченості молодих українців усе ще лишається вкрай низьким. Сексуальне виховання дітей – одна з найбільш щемливих тем сучасної української освіти. Чому так відбувається? Спробуємо розібратись.

Офіційна версія відмов від бесід про «ЦЕ» у дорослих – фрази на кшталт «такими розмовами, ми лише підштовхнемо дітей до раннього сексуального досвіду» або «задавати дітям психологічних травм не можна». Проте, чи не здається вам, що подібні заяви абсурдні?

Більш правдивою версією видається очевидний факт – дорослі просто бояться розмовляти з дітьми та підлітками на цю тему, оскільки під час їхнього зростання питання сексуальності були справжнім табу. До того ж, більшість батьків досі не мають достатнього понятійного словника, аби просвітити своїх дітей , а вчителі як від вогню сахаються теми статевого виховання. Мовляв, навіть під час теми «Розмноження» на уроці біології діти занадто комедійно сприймають нові знання. Однак, педагоги не розуміють, що така поведінка учнів, скоріше, наслідок недостатньої поінформованості, аніж причина їхнього зніяковіння. Діти, відчуваючи, що дорослі знічуються під час діалогів цієї тематики, сприймають її як щось непристойне.

«Всеосвіта» поцікавилась як ставиться до необхідності запровадження сексуальної освіти Павло Кузьмович Хобзей, заступник міністерки освіти і науки України.

Я і моя родина схиляємось до просвіти дітей у напрямку віри. Себто, у нашій традиції прийнято спрямовувати нащадків до формування шлюбно-сімейного орієнтування та високоморальних цінностей. Моя сестра принципово непохитна щодо питань релігійного виховання дітей і коли ми розпочинаємо з нею дискусію на тему сексуальної освіти я завжди кажу: «Сестро, піди до гінеколога та запитай про те, скільки дівчаток вагітніють ще до того, як досягають повноліття або переглянь статистику, який відсоток пацієнтів, хворих на захворювання, що передаються статевим шляхом серед дітей». Цифри справді лякають. Тому, питання чи варто більше приділяти часу сексуальному вихованню дітей та підлітків, скоріш риторичне.

Статистика проливає світло на справжню реальність і пояснює чому зараз варто відійти від консервативних поглядів, забезпечуючи юним українцям більше якісних знань, що підвищать рівень сексуальної освіченості.

Останні дослідження представництва Дитячого Фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ) свідчать, що 123 500 підлітків у віці 10-19 років перебувають у групі ризику. З них 90 000 – діти вулиць, 13 000 молоді чоловіки, які практикують секс з чоловіками, 5 500 молодих дівчат залучених до комерційного сексу та 15 000 – підлітки, які приймають ін'єкційні наркотики. Офіційних відомостей щодо підліткової епідемії ВІЛ наразі в Україні немає. Однак, числа у подібних дослідженнях, вочевидь, невтішні.

Сексуальна освіта, як така, в українських школах, не представлена належним чином. Інформація, що час від часу підіймається на поверхню – це усього декілька тем – ВІЛ; хвороби, що передаються статевим шляхом; користь презервативів.

До прикладу, переглянемо які теми, присутні у підручниках рекомендованих Міністерством освіти і науки України, направлені на сексуальне виховання дітей:

 «Основи здоров’я»|5 клас|2013 рік 

Цей підручник містить усього 2 теми з 29 параграфів, які принаймні частково дотичні до сексуальної освіти:

  • «Про туберкульоз та ВІЛ-інфекцію» (с. 130-137);
  • «Спілкування з однолітками» (с. 124-130).

 «Основи здоров’я»|6 клас|2014 рік 

У цьому виданні 3 теми з 33 параграфів, які фрагментарно зачіпають важливу тему:

  • «Розвиток підлітка» (с. 56-60);
  • «Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом» (с. 101-106);
  • «Стосунки і здоров’я» (с.124-129).

 «Основи здоров’я»|7 клас|2015 рік 

Підручник містить 4 теми 31 параграфа:

  • «Психологічний розвиток підлітка» (с.91-96);
  • «Культура почуттів» (с. 110-115);
  • І ще два параграфи про ВІЛ і СНІД (с. 183-195).

 «Основи здоров’я»|8 клас|2016 рік 

У книжці 4 розділи з усіх 30 параграфів:

  • Розділ «Спілкування хлопців та дівчат», який розкриває тему важливості рівноправного спілкування хлопців та дівчат, пояснює, що таке стать, гендер, гендерні стереотипи (с. 81-84);
  • Розділ «Наслідки ранніх статевих стосунків». У цьому розділі йдеться про причини і наслідки ранніх статевих стосунків та підліткової вагітності. Тут запропоновані види демонстрування симпатії без статевих стосунків (с. 87-89);
  • «Небезпека інфікування ВІЛ та інфекціями, що передаються статевим шляхом» (с. 90-92);
  • Розділ «Віктимна поведінка». Тема направлена на інформування дітей щодо убезпечення себе від ситуацій, що загрожують інтимним насильством (с. 93-97).

 «Основи здоров’я»|9 клас|2017 рік 

Усього у виданні 30 параграфів. У підручнику розглянуто 5 тем, що стосуються сексуальної освіти:

  • «Стосунки та рівні спілкування» (с. 99-107);
  • «Цінність родини. Готовність до сімейного життя» (с. 108-110);
  • «Стан репродуктивного здоров’я молоді в Україні» (с. 112-114);
  • «Негативні наслідки статевих стосунків у підлітковому віці» (с. 115-118);
  • «ВІЛ/СНІД: проблема людини і проблема людства» (с. 119-130).

Однак, ці знання видаються украй дозовано та не відповідають запитам сучасних підлітків. Вчителі розповідають про те, що контрацептиви – це добре, але не повідомляють як ними правильно користуватися. На жаль, інструкцію до презервативів читали навіть не усі дорослі, і багато хто не знає про те, що їх не можна носити в кишенях одягу, а використовувати потрібно тільки з додатковим лубрикантом, аби кондом не порвався у найбільш невідповідний момент.

Ми давно вже покинули простір, у якому сексу не було. Тож, мабуть, вже прийшов час змінити своє ставлення до сексуальної освіти дітей і навчитися говорити про статеве життя дещо під іншим кутом. Зрештою, припинити вульгаризувати термінологію, що стосується теми статевого та гендерного виховання і надати підліткам інформацію у повному обсязі.

Нагадаємо, «Всеосвіта» розповідала про курси для підвищення сексуальної освіченості дітей та молоді України.

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти