Статті
1923
3 червня 13:33

Організація інклюзивного навчання у закладах освіти: законодавчі аспекти

Розбираємось у порядку організації інклюзивного навчання у ЗЗСО.

Питання організації інклюзії з кожним роком все більше турбує педагогічних працівників. Керівництво шкіл і садочків вже сьогодні повинно вміти швидко систематизувати нормативно-правові засади організації інклюзивного навчання.

У вебінарі директорка комунальної установи «Бердичівський інклюзивно-ресурсний центр» Людмила Верещак узагальнить і систематизує знання нормативно-правових документів з питань організації інклюзивного навчання у закладах освіти та надасть рекомендації щодо якісного процесу впровадження інклюзивної освіти.

Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх закладах освіти

  1. На підставі заяви батьків, висновку ІРЦ та за підтримки органу організовується клас з інклюзивним навчанням.

  2. Створюється необхідна матеріально-технічна та навчально-методична база.

  3. Здійснюється добір відповідних педагогічних працівників.

  4. Практичним психологом здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей з ООП.

Основні моменти:

  • В одному класі може навчатись від 1 до 3 дітей з ООП.

  • Кожна дитина має право на індивідуальний навчальний план.

  • Діти з ООП навчаються за типовими освітніми програмами.

  • Інклюзивне навчання повинно мати корекційно-розвиткову спрямованість.

  • Має бути створений індивідуальний навчальний план.

  • Над створенням та реалізацією індивідуальної програми розвитку має працювати команда супроводу.

Засновник має забезпечити:

  1. Приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність з вимогами державних будівельних норм щодо ЗДО та інклюзивності.

  2. Створення відповідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази, зокрема необхідні навчально-методичні і навчально-наочні посібники, навчально-дидактивне та ігрове обладнання.

  3. Утримання відповідного штату працівників, зокрема асистента вихователя інклюзивної групи.

  4. Облаштування ресурсної кімнати для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять.

Асистент вчителя. Що ми повинні знати?

Асистент вчителя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу.

  • Асистент вчителя є педагогічним працівником.

  • Педагогічне навантаження становить 25 годин на тиждень.

  • Приймається на роботу за трудовими договорами відповідно до вимог Закону «Про повну загальну середню освіту» та законодавства про працю.

  • На посаду приймаються особи, які мають педагогічну, вищу та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою та мають відповідні моральні якості, фізичний та психічний стан.

  • Посада не передбачає присвоєння кваліфікаційних категорій.

Існує дуже багато різних думок щодо того, чим саме має займатись асистент вчителя. Спікерка пропонує розібратись у цьому питанні детальніше і дізнатись, які ж задачі не входять у список обов’язків асистента вчителя.

Що НЕ робить асистент вчителя:

  • не веде самостійно урок, не дає самостійно завдань під час уроку чи домашніх завдань;

  • не здійснює оцінювання учнів;

  • не звільняє учнів від уроків;

  • не складає розклад відвідування уроків учнем з ООП;

  • не обирає самостійно навчальний матеріал та методики викладання без узгодження з вчителями, які працюють у класі;

  • не надає корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги;

  • не здійснює фізичний супровід здобувача освіти та не забезпечує його соціально-побутові потреби тощо.

Асистент дитини. Що ми повинні знати?

Саме асистент дитини є тією людиною, яка забезпечує соціально-побутові потреби учня з ООП. Відповідно до Примірного положення про команду супроводу він залучається до складу команди супроводу дитини та має сприяти досягненню визначених цілей розвитку у питаннях соціальної адаптації, комунікації та соціально-побутової орієнтації, а також він:

  • не є педагогічним працівником та не призначається на посаду керівником закладу освіти;

  • може бути одним із батьків;

  • може бути соціальним робітником, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання;

  • зобов’язаний пройти медичний огляд перед допуском до освітнього процесу в закладі освіти.

Повторна комплексна оцінка розвитку дитини

Повторна комплексна оцінка фахівцями ІРЦ проводиться у разі:

  • переходу дитини з ООП з ЗДО в заклад ЗСО;

  • переведення дитини зі спеціального закладу дошкільної освіти до інклюзивної групи ЗДО або інклюзивного класу закладу ЗСО;

  • надання рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічного консиліуму спеціального закладу ЗСО щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.

  • визначення потреби у продовженні тривалості здобуття освіти особами з ООП.


Щоб дізнатись більше про законодавчі аспекти організації інклюзивного навчання у закладах освіти, долучайтесь до перегляду актуального вебінара від спікерки «Всеосвіти» Людмили Верещак.

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації.

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/zakonodavci-aspekti-organizacii-inkluzivnogo-navcanna-u-zakladah-osviti-prakticnij-pidhid-364.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.