і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію

НУШ диктує новий дизайн класів

Стандарти Нової української школи передбачають не лише зміни в навчальному процесі, але й в інтер’єрі шкільних класів.

З 1 вересня 2018 року Україна офіційно переходить на новий освітній Держстандарт, орієнтований на європейську учбову систему з її форматом open space (великою кількістю вільного простору), акцентуванням на емоційному інтелекті дітей, відсутністю вимогливої системи оцінювання, перейманням досвіду Монтессорі, Вальдорфського методу тощо.

Варто пам’ятати, що навколишня атмосфера не менш важлива для навчального процесу, ніж правильна структура уроку. Яким чином облаштувати шкільний клас, щоб краще мотивувати дітей до засвоєння знань і викликати в них справжнє бажання ходити до школи? На це питання в особистому інтерв’ю інформаційному порталу «Освіторія» відповідає керівник початкової Новопечерської школи Марина Пристінська.

Головний принцип освітнього простору: те, що ми бачимо в класі, має відображати події, які відбуваються, а також висвітлювати особливості школярів та вчителів, які там навчаються і навчають, – ділиться своєю думкою пані Марина.

 Звичайно, перш за все потрібно звернути увагу на шкільні меблі, які мають бути зручними, компактними і відповідати потребам учнів. Марина Пристінська детально перерахувала найголовніші характеристики класного інтер’єру та підкреслила переваги кожної окремої деталі.

Необхідність мобільних та легких меблів

Нова шкільна програма більше не зосереджена на звичному для нас непорушному сидінні ряд в ряд – коли ти окремо працюєш над завданням і не можеш вільно пересуватись класом. Різні види сучасної освітньої діяльності передбачають роботу в парах або групах (4-5), а тому діти повинні мати змогу власними силами пересувати стільці та парти, швидко складати і розкладати їх, рухати у потрібному для них напрямі. Крім такої модульності, кожний елемент меблів повинен бути адаптованим до зросту учнів.

У молодшій школі оптимальною є трапецієвидна форма парт, які можна ставити в сукупності з іншими та утворювати спільне коло під час колективного обговорення.  

Подушки із шипами та стільці-гойдалки

За дослідженнями європейських нейропсихологів, маленьким дітям (майже 50%) постійно хочеться гойдатись на стільчиках. На жаль, в наших школах це вважається порушенням правил, але вчені стверджують, що таким чином учень компенсує потребу свого тіла рухатись і перероблювати внутрішню енергію на зовнішню. Тому у школу варто закупити зручні стільці-гойдалки, так звані “рухливі табурети” (з однією ніжкою) або фітнес-м’ячі, на яких можна зручно влаштуватись.  

Подушки із шипами, зроблені з м’якої гуми, замінюють фітнес-мяч: їх кладуть на стілець, наповнюють повітрям, і дитина має змогу погойдуватись на них під час уроку, не втрачаючи необхідної концентрації.

Килимки для спільних обговорень та ранкового кола

В Європі вже давно популярний метод колективних зібрань з учнями, під час яких  вони діляться думками, історіями і одночасно бачать обличчя одне одного, що сприяє міцному комунікативному зв’язку. М’який килим, розстелений посеред класу, навпроти дошки, допоможе не лише зручно влаштуватись та відчути себе у дружній, розслабленій атмосфері, але й безперервно спостерігати за тим, що пише вчитель, вирішувати необхідні задачі окремими групами – адже всі сидітимуть поряд.     

Відкриті шафи

Різнокольорові, великі шафи із вільним доступом до полиць, без скла та жодних дверцят – обов’язкова деталь кожного класу НУШ. У відділеннях бажано розмістити яскраві матеріали різної форми, які використовуються вчителем протягом того чи іншого уроку. Потрібно пам’ятати, що діти у своїй більшості – кінестетики, тож їм необхідно вивчати навколишній світ за допомогою дотиків. Таким чином вони зможуть безперешкодно підходити до шафи та брати будь-який предмет. Звичайно, небезпечні для здоров’я учнів речі варто зберігати в окремому місці.   

Мультиборди

На сьогоднішній день екологічно безпечнішими вважаються маркерні дошки, адже в цьому випадку повітря в класі не забруднюється пилюкою від крейди. Крім того, маркери яскраві та швидко привертають увагу дітей. Більш дорогий варіант – мультимедійні дошки, для яких потрібні комп’ютер і проектор. Вони надають можливість транслювати 3D зображення та постійно ілюструвати матеріал.

Портрети на стінах

Ми звикли, що майже в кожному класі висять портрети видатних діячів культури, політики та мистецтва, зокрема, славнозвісне зображення Тараса Григоровича Шевченка. НУШ віддає перевагу тематичному навчальному процесу, що передбачає так зване «поступове ілюстрування» уроку. Наприклад, під час Шевченківських днів дійсно варто прикрасити стіни портретами Тараса Григоровича, в День народження Лесі України – її світлинами, так само й з іншими відомими вченими, письменниками, поетами, математиками тощо.

Середовище близького спілкування

Вчитель має продемонструвати дитині, що школа і, зокрема, клас – її другий дім. Дуже важливо створити для учня дружню, відкриту атмосферу, щоб дати йому шанс проявити себе, розповісти трохи більш, ніж дозволяє його сором’язливість. Чудовою ідею буде намалювати «Дошку настрою», на якій кожна дитина під своїм власним ім’ям клеїтиме смайлики з виразом різного настрою: сумом, радістю, здивуванням тощо. Таким чином, педагог бачитиме зміни і зможе вчасно відреагувати. Не зайвим буде написати Дні народження усіх учнів на окремому плакаті та гарно його оформити і розмістити на видному місці.  

Локальна бібліотека

В кожному класі корисно створити невеличку бібліотеку з цікавими для конкретної вікової категорії книжками (наприклад, для молодшої школи – короткі, яскраво проілюстровані розповіді, які можна швидко прочитати). Дитина навчиться систематично обирати книжки і ділитися враженнями щодо сюжету – це майже мініатюрний книжковий клуб.

Питні фонтанчики

 Потреба води в дитячому віці є особливо необхідною, але деякі батьки нехтують цим фактом чи просто забувають покласти дитині з собою до школи пляшку води. Гарним рішенням стануть невеличкі фонтанчики чи кулери, розташовані в класі – діти матимуть змогу під час уроку спокійно підходити до них і втамовувати спрагу.  

5693
22.03.2018 19:27:50

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання