Статті
автор/ка
Олена Черниш
930
4 червня 18:03

Казкотерапія як ефективний метод творчої трансформації особистості у кризові періоди

Казка є частиною психічної діяльності людини і одним з видів арттерапії.

Сьогодні велика кількість підлітків відчувають проблеми з комунікацією, невпевненість, підвищену тривожність, агресивність, внутрішню напругу, страхи, втрату інтересів та інші негаразди, а педагоги шукають доступні дієві інструменти для допомоги їм. Один з найекологічніших і найдоступніших методів педагогічного впливу – це казка, адже в нашому культуральному середовищі вона є частиною психічної діяльності людини.

У вебінарі психологиня Олена Черниш познайомить нас з можливістю використання казкотерапії у педагогічному процесі для забезпечення трансформаційних змін особистості в кризові періоди.

Чим корисна казкотерапія?

Казка – це прадавня мова, яка зрозуміла кожному: і дитині, і дорослому. Вона є частиною психічної діяльності людини і одним з видів арттерапії, адже дитина бачить у казці себе – свої турботи, переживання, – та може знаходити в ній відповіді на свої запитання.

Які функції виконує казка?

  • Етнокультурну.

  • Здоров’язберігаючу.

  • Розвитково-терапевтичну.

  • Функцію соціалізації та адаптації.

  • Навчально-формувальну.

Крім того, казка дає емоційне реагування. Коли ми розповідаємо дітям казку, діти слухають з величезним задоволенням, вони включені емоційно у проживання цієї казки. Через свій тон та подачу ми вчимо дітей оцінювати події та образи тих героїв, про яких йдеться в казці. Саме тому казка є чудовим інструментом для емоційного виховання, – зазначає спікерка.

Рівні роботи з казкою:

  • вербальний (знайомство зі змістом казки);

  • практичний.

Ляльки для казкотерапії

Олена Черниш радить створювати свої неперсоніфіковані ляльки для казкотерапії, адже вони прості та підходять для роботи з усіма дітьми: з дошкільниками та з дорослими. Також спікерка наголошує на тому, що для молодших дітей краще використовувати ляльки тварин, а не людей, адже кожна лялька людини має свій характер, свою історію, і ці образи можуть бути досить складними та мають статеві ознаки, а з казковими тваринками дітям легше себе ототожнювати.

Психолого-педагогічні завдання, які розв’язує казка

  • Мотивація до діяльності

Діти часто відчувають сором’язливість, страх перед новою для них діяльністю (малювання, робота з тканиною, пластиліном), а через казку вчитель може підказати їм, що вони здатні на все. Наприклад, можна сказати: «Сьогодні ми з вами вирушимо у чарівну країну, де всі вміють малювати».

  • Знаття напруги, тривоги

Спікерка радить ставити у розклад на середу та п’ятницю уроки малювання або праці, на яких вчитель зможе обіграти казку, аби діти мали змогу позбавитись напруги.

  • Зміна особистісних характеристик

Дитина завжди ототожнює себе з героєм, а дорослі можуть  додавати йому будь-які характеристики. Наприклад, наділити зайчика, з яким себе ототожнює дитина, певними сильними сторонами: додати йому хитрості, почуття гумору та сміливості.

  • Виховні задачі

Казка допомагає в емоційному розвитку, правильному реагуванні на життєві ситуації, у розв’язуванні психологічних проблем та роботі зі страхами.

Форми роботи з казками

  • Обговорення казки (аналіз героїв, ситуацій, сюжетних ліній).

  • Драматизація (інсценування).

  • Перекручування сюжетів.

Вчитель розповідає казку частково, а діти самі додумують її сюжет.

  • Зміна характеру героїв.

  • Зміна місця, часу подій.

  • Осучаснення казки.

Можна дати завдання підліткам відзняти фільм-казку.

  • Спонтанна казка.

Вчитель дає дітям будь-які 3 слова та попросить їх швидко створити казку, що складається з трьох етапів, кожен з яких пов’язаний з відповідним словом.

  • Зустріч героїв з різних казок.

  • «Казка-шкереберть».

Вчитель бере знайому дітям казку та змінює у ній все: героїв, їхні характеристики, поведінкові прояви тощо.

Так за допомогою казки ми даємо можливість вийти за межі страхів, які підлітки часто тримають в собі та знайти розв'язання своїх проблем.

Ширми як театральний атрибут

Також спікерка радить використовувати ширми як театральний атрибут у казкотерапії. Вони добре працюють з тривожними, сором’язливими, невпевненими учнями, дітьми з розладами аутичного спектра, адже ширма – це те, що відгороджує їхній власний світ від того, який асоціюється у них з небезпекою. Ширму можна виготовити самостійно зі звичайного крафтового паперу.

Алгоритм роботи з казкою

  • Аналітичний етап (знайомство зі змістом казки та аналіз).

  • Оперативний етап (створення казкового простору).

  • Введення в життя нових моральних норм та правил (висновки, які ми робимо з казки).

Коли ви створюєте терапевтичну казку, варто звертати увагу на вибір героя. Він має бути схожим на дітей та зрозумілим їм. Життєва ситуація героя повинна бути схожою на життєву ситуацію дитини, для якої буде створюватись ця казка. Також важливо підбирати мову, що буде близька цій дитині (наприклад, сленгову). На шляху героя може бути 2-3 або ж більше різноманітних життєвих ситуацій, а в кінці він має обов’язково знайти розв’язання своєї проблеми.


Щоб дізнатись більше про казкотерапію як метод творчої трансформації особистості, долучайтесь до перегляду вебінара від зіркової спікерки «Всеосвіти» Олени Черниш.

Сертифікат вебінара має бути зарахований вам у підвищення кваліфікації.

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/kazkoterapia-ak-metod-tvorcoi-transformacii-osobistosti-368.html

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.