Ігри та вправи, щоб допомогти дітям запам’ятати літери

Чому дитина не запам’ятовує літери та що з цим робити - поради від нейропсихолога.

Чому дитина не запам’ятовує літери

На початковому етапі навчання образи літер для дітей ще не стійкі. Діти плутають схожі за формою літери, не можуть згадати їх та відтворити. Зазвичай діти запам’ятовують швидше голосні, бо частіше їх використовують. Інколи діти засвоюють літери без надмірних старань, та буває й таке, що цей процес затягується.

Причини труднощів можуть бути різними. Тому, якщо дитина в садочку чи в школі стикається із такою проблемою, педагогу варто порадити батькам звернутися за консультацією до нейропсихолога. Спеціаліст допоможе виявити причини цього. Їх можна поділити на дві групи: недостатня обробка зорової інформації (зорове сприйняття та пам'ять) та дефіцит нейродинамічних процесів головного мозку (труднощі концентрації уваги).

Недостатня обробка зорової інформації

  • Брак зорового сприйняття

В цьому випадку мозок погано аналізує конструкцію літери. Літери складаються із кількох елементів, які поєднані між собою. Проте у дітей, які погано аналізують форму літери, виникають труднощі у розпізнанні конструкцій із схожими елементами – «и» та «н», наприклад.

  • Зорово-просторова несформованість

Усі елементи розташовані в різних просторових відношеннях одне до одного. Під час слабкості просторового сприйняття елементи літер будуть змішуватися та дитина буде плутати їхнє розташування, а образ літери не закріпиться.

  • Недостатній розвиток зорової пам’яті

Для того, щоб запам’ятати літеру, мозку недостатньо проаналізувати її форму та розташування елементів. Мозок повинен ще й запам’ятати цю інформацію, щоб не потрібно було аналізувати її знову й знову. В нормі сприйняття літери відбувається автоматично, тому що образ вже багато разів сприймався та закріпився в довготривалій пам’яті.

Якщо зорова пам'ять розвинута погано, як би ми не намагалися допомогти дитині з літерами, вона буде засвоювати їх дуже і дуже довго.

Виходить, що для запам’ятовування літери необхідні всі три процеси, що пов’язані із зоровою переробкою інформації: мозок бачить конфігурацію літери, розділяє її на деталі, аналізує їхнє розташування, з’єднує все це в один образ та закріплює його у довготривалій пам’яті. Тому, якщо є проблема із запам’ятовуванням літер, потрібно розвивати всі три процеси.

Дефіцит нейродинамічних процесів мозку

Недостатність нейродинаміки містить слабкість концентрації та обсягу уваги, швидке виснаження, низький рівень мозкової активності. Це фонові процеси, завдяки яким відбуваються всі когнитивні функції людини.

Якщо ці процеси проходять недостатньо швидко, дитині буде складно сконцентруватися на задачі, аналізувати її та виконувати. В результаті ефективність дитини знижується та дитина погано запам’ятовує інформацію.

Як можна допомогти дитині

Все не так погано: якщо правильно працювати із причинами проблем, то їх можна подолати. Та важливо розуміти – якщо дитина не запам’ятовує літери, звичайне зазубрювання не допоможе. Потрібно розвивати функції, що лежать в основі процесів.

Розвиток тактильного образу літери

Успіхи в читанні чи письмі залежать від того, як у дитини закріпляться образи літер. Важливо пам’ятати, що в засвоєнні літери є два етапи: її сприйняття та уявлення. Різниця в тому, що під час сприйняття необхідно відчувати літеру руками, а уявлення формується на базі сформованого досвіду від дотиків.

Сприйняття літери можна формувати різними шляхами:

  • Під час знайомства із літерою варто знаходити асоціативні образи («б» - білка з піднятим хвостом)
  • Ліпити літери з пластиліну
  • Вирізати літери
  • Малювати літери на піску чи на манці
  • Малювати крейдою, пензликом, пальцем
  • Обводити по контуру
  • Водити пальцем по шершавим літерам
  • Готувати печиво в формі літер
  • Складати літери із квасолі чи гороху
  • Конструювати за допомогою паличок
  • Добудовувати неповні літери
  • Перетворювати одну літеру на іншу
  • Малювати літери в повітрі
  • Шукати літери навколо себе
  • Шукати потрібні літери «в сліпу»

Для старших дошкільнят та молодших школярів можна запропонувати завдання зі словами та текстами.

  • Знайти та виділити літеру в слові, реченні, тексті, в рядку разом написаних слів
  • Вписати маленьку графему в її великий контур
  • Знайти елементи літери, що вивчається, в ряду довільно розташованих
  • Грати в лото з літерами.
  • Розвиток зорового сприйняття
  • Шукати на картинці предмета за його описом
  • Вгадати предмет за описом (з реальних предметів, що дитина бачить перед собою)
  • Назвати предмет за описом без зорової опори
  • Знайти предмет за його тінню
  • Знайти предмети, що наложені одне на одного
  • Розпізнати закреслені малюнки, недомальовані, закінчити їх
  • Шукати зображення за фрагментом
  • Складання мозаїки
  • Ігри «Чого не вистачає на малюнку», «Знайди відмінності», «Знайди помилку»
  • Гра «Велетень та гном» - необхідно знайти картинки із великими предметами - для велетня, та з маленькими для гнома
  • Гра «Четвертий зайвий» - серед запропонованих предметів виключати один за вказаним критерієм: розмір, колір, форма тощо

Розвиток зорової пам’яті

  • Запам’ятати кілька картинок та знайти їх серед інших
  • Відтворити фігури, складені із паличок
  • Згадати деталі сюжетної картинки. Педагог може ставити уточнювальні питання: «А що намальовано в центрі? А що робить герой? А хто стоїть позаду?»
  • Стара-добра шкільна гра, коли одна дитина відвертається, а інші щось змінюють в класі. Той, хто відвертався, має помітити, що змінилося. За тим самим принципом можна працювати із набором карток, іграшками, одягом тощо.

Розвиток зорово-просторової функції

  • Знайомство із назвами частин тіла: голова, плечі, лікті, стегно, колінка, ніс тощо
  • Запам’ятовування просторових понять «ліво-право», «верх-низ» на частинах свого тіла – «А що в тебе під носом? А що посередині живота?». Тільки після цього можна переходити на засвоєння цих понять у навколишньому просторі
  • Повторення частин тіла зверху вниз, тільки тих, що справа, тих що зліва
  • Відтворення фігури, складеної з паличок
  • Графічні диктанти
  • Гра «Робот». Вихователь – це пут керування. Він дає команди дитині: «Зроби крок вперед, два кроки наліво, три кроки назад»
  • Гра «Муха». Малюємо квадрат 3х3 чи 5х5. Вихователь дає дитині інструкції: дві клітинки вліво, три клітинки вниз, а дитина має слідкувати за мухою, як тільки вона виходить за межі квадрату, дитина має плеснути в долоні. Далі можна підвищувати складність – слідкувати за мухою без пальчика, із заплющеними очима.

Підвищення енергетичного тонусу

Для цього варто дотримуватися загальних правил:

  • Розпорядок дня
  • Регулярні прогулянки на свіжому повітрі та заняття спортом
  • Масаж або самомасаж
  • Пити більше негазованої води
  • Провітрювання кімнати, правильне освітлення на робочому місці
  • Режим та якість харчування
  • Здоровий сон
  • Рухливі ігри, особливо на свіжому повітрі

Джерело: mel.fm

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!