Город, подорожі та прибирання класів: чим займаються вчителі влітку

Захопливі історії українських педагогів про те, як вони проводять час в літній період.

Перед початком літніх канікул учні люблять обговорювати плани на наступні три місяці відпочинку. Хтось мріє провести час з друзями на вулиці чи з родиною на морі, а хтось з дітей уявляє, як малюватиме чи складатиме конструктор. Але про літній відпочинок мріють не лише школярі, але й їхні вчителі. І в кожного з них є неординарні захопливі заняття.

Чим живуть українські педагоги влітку: куди їздять, як проводять час поза школою? "Всеосвіта" поговорила з освітянами й дізналась про їхні пригоди, а також про те, чим плануюють зайнятися влітку.

Майя Бондарева, завідувачка відділу організаційно-масової роботи в Комунальному закладі "Вінницький міський палац дітей та юнацтва імені Лялі Ратушної"

Робочі дні влітку дуже цікаві та насичені, адже педагоги нашого закладу організовують позашкільну діяльність для дітей різного віку. Найцікавіша форма - це літній оздоровчий табір з денним перебуванням "Зорепад". Упродовж червня місяця діти кожного дня проводять свій вільний час разом з педагогами.

Усі дні перебування у таборі є тематичними. Минулого року тематикою табірної зміни в палаці дітей та юнацтва було "МультиЛіто" – все про мультики. Кожен день мав свою назву і відповідно розподіл на цікаві та нестандартні види роботи, але що було незмінним це – ранкова зарядка та сучасна табірна пісня, що згуртувала весь колектив.

Перший день у таборі "HELLO, SUMMER" провели у форматі квесту – QR "My first day in the camp", де дітям запропонували завдання про літо та мультфільми, кожна команда рухалася по колу і знаходила частину необхідної атрибутики загону, після чого відбулася посвята у "Зорепадівців". Найцікавішим для дітей виявився економічний день "BABY BOSS". Кожен загін організував Дісней підприємство та на "Зорепадівську валюту" закупляв певні речі, виконуючі добрі справи. Останній день у таборі запам’ятався усім чудовою подією – церемонією вручення "Оскара" за найкращі мультяшні ролі під час табірної зміни "МультиЛіто-2019". І на завершення ми провели круту інста-вечірку "Just Smile".

Ось така робота влітку заряджає та стимулює педагогів будь-якої сфери освіти та налаштовує на чудовий літній відпочинок. А для дітей це можливість поспілкуватися, знайти друзів та творчо реалізуватися.

Марія Макодзеба, вчителька математики Києво - Печерського ліцею №171 "Лідер"

Є жарт, що люди працюють в школі за велику відпустку. Насправді так, вона більше ніж у всіх – 56 днів. Але її не можна використати під час навчального процесу. Юридично можна, а фактично ні. Навіть на канікулах її не завжди можна використати взимку чи навесні. Тому більшість вчителів гуляють 56 днів літа і саме в цю відпустку зазвичай їздять з дітьми. 

Особисто у мене літо складається з Літньої Математичної Школи – 18 днів, зазвичай вона не входить в 56 днів, але всі вихідні, які ми працюємо в ЛМШ – це просто вихідні на роботі. Потім вже починається відпустка з гайдівсько- скаутського табору на 7-10 днів в Україні і скаутського табору в Європі з групою 10-11 підлітків. Виїзд закордон ми плануємо з краєзнавчою складовою, і крім тижневого табору, ще до чи після, вивчаємо країну.

Мандри з учнями завжди непередбачені. Були різні історії, як, наприклад, затримки літаків. Але ти бачиш результат роботи за декілька років. У тебе вже команда, яка може виграти чемпіонат наметового табору з фрісбі, спокійно впоратися з дощами та потопами, розказати цікаве про Україну і спокійно за день відвідати 5 музеїв.

Насправді табір – це цікава можливість подивитися на учнів в іншому середовищі і дізнатися про їхні нові таланти.

Раїса Краєва, педагог-методист, скаут-лідерка (скаутське лісове ім'я Рись). Одеський Центр дитячої та юнацької творчості "Самоцвіт

Зараз я працюю в позашкільній освіті. Ми не сидимо з учнями в класі, у нас трохи менше дітей, а в педагогів більше свободи. Хоча є ті ж журнали, звіти-папери, педагогічні ради і навіть батьківські збори. У нашому дитячому центрі "Самоцвіт" є художній відділ, де діти танцюють, співають, малюють. У них літній період – це пленери, поїздки на фестивалі, фотосесії на природі та сімейні зустрічі.

Моя ж спеціалізація – туристично-краєзнавчий напрям та скаутинг (поєднується в авторській програмі гуртка "Соціально-рольове моделювання"). І літо для нас – це поле можливостей. Упродовж навчального року та навіть на карантині ми теж активні, але влітку все зовсім інакше. Можна виїхати на 2 тижні на море у скаутський табір, де діти з усієї України живуть у наметах, готують собі їжу, спостерігають за зірками, грають у довгі та цікаві розвивальних ігор з соціальною складовою, проходять скаутські випробування і таке інше.

Моя відпустка при цьому має лише малу відмінність – ці дні я не записую в журнал, і в ці тижні не з'являюсь особисто в Центр. Це ще більша свобода. Хоча мені гріх  скаржитись, адже за роки роботи в Центрі склались гарні традиції, нашу роботу та спосіб мислення, стиль відносин з дітьми поважають, хоча він часто дуже відрізняється від звичного у відносинах вчитель-учень.

Цього року трохи складніше, але у нас вже пройшов сімейний похід – 2 сім'ї з урахуванням всіх вимог пройшли маршрут навколо Куяльницького лиману та написали звіт, за що діти отримають розряд зі спортивного туризму та візьмуть участь у конкурсах на кращу туристичну подорож.

І ми завжди посміхаємось, коли, втомлені та щасливі наприкінці серпня чуємо від керівництва щось на кшталт "Як ви гарно виглядаєте, видно, що відпочили, давайте з новими силами у вересні....".

Наталія Власик, вчителька української мови та літератури в НВК "ЗОШ 1 ступеня гімназія ім. В. Т. Сенатора"

Практично все літо було "розписане по хвилинах", адже потрібно було поєднати відпочинок, професійне зростання і турботу про родину. Веселе насичене пригодами літо почалось із пришкільного табору. Разом із моїм класом ми відвідали Одесу. Уявіть: дома спека, палюче сонце, а ми на морі! Це був неймовірний початок літа! А потім насичені дні в таборі: майстер-класи з виготовлення мила, розпису імбирних пряників (досвід, який я здобула на EdCamp і з радістю ділилась ним зі своїми учнями), спортивні дні в боулінгу, прогулянки Дніпром на кораблику. Емоцій море!

А потім почалась відпустка. Щороку обов'язково планую родинну поїздку на море, адже це релакс, здоров'я і краса. Якщо є можливість, їду в одну з країн Європи, у такий спосіб не тільки відпочиваю, а ще й збагачуюсь духовно. Обов'язково планую влітку розвиватись професійно, адже всім відомо, що як тільки людина припинила навчання, то вона не просто зупинилась, вона відстала. Я не можу собі цього дозволити, тому торік провела 5 незабутніх днів професійного зростання на "Вчительській Тухлі" у Карпатах. Знову ж таки, поєднала професійний розвиток із мандрівками Україною. Побувала у легендарних місцях, описаних Іваном Франком у повісті "Захар Беркут", насолодилась незрівнянною красою українських Карпат. Тепер хочу повезти на екскурсію у Карпати своїх учнів. І не встигла озирнутись, а відпустка закінчилась.

Цьогоріч так само планувала і відпочити, і навчатись. Але життя внесло свої корективи. Хоча мене це не засмучує. Напевно, це шанс трохи зупинитись, перепочити, щоб набратись сил для наступних звершень. Адже все, що не робиться, то на краще! Чи не так?

Руслана Орловська, художня керівниця хореографічного ансамблю "Art Dance" Брацлавської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів, Немирівського району, Вінницької обласної Ради

Влітку я обожнюю подорожувати й не уявляю відпустки без захопливих подорожей, нових знайомств, друзів, валізи з речами й довгих переїздів. Намагаюся пізнавати світ якомога більше. Люблю також вечірні посиденьки з рідними в батьківському саду, де запахи печеної рибки просто полонять мій нюх.Полюбляю також копошитися в саду, городі, доглядати за квітами й милуватися кожною розцвілою квіткою.

А також літо – це для мене період літніх святкувань, бо вся моя сім'я святкує своє день народження влітку.

Обожнюю літо! Для мене – це подорожі, запах полуниці, багато часу на свіжому повітрі, купання в річці, приємні теплі вечори в колі найрідніших.

Поліна Вікторова, вчителька вальдорфських класів школи №203 м. Києва

Оскільки ми навчаємо за вальдорфською системою, завжди (але не в цей рік карантину) на початку літа у нас має бути "завершальний проєкт" – тематичний похід, поїздка на природу на декілька днів. Далі у нас триває методичний тиждень – під час нього підбиваються підсумки року, вальдорфські вчителі обмінюються досвідом.

Потім я пишу детальні індивідуальні характеристики на кожного учня за рік, що минув – і зустрічаюся з батьками кожного учня, аби обговорити всі питання й щось порадити (під час карантину, можливо, це спілкування відбудеться онлайн). Також цього року я проходжу навчання на антропософського психотерапевта, і наприкінці червня у мене буде тиждень сесії. Далі я готуюся до нового вальдорфського навчального року. Цьогоріч з музики – розширюю репертуар (я граю на флейті та гітарі).

З інших предметів – а з осені я вестиму 5 клас і викладатиму в ньому майже все – цим літом я готуватимусь до викладання "епох" (за вальдорфською системою предмети викладаються великими кількатижневими блоками – "епохами"), зокрема, з ботаніки; також з історії, зокрема, з Давньої Греції). Нині читаю відповідну літературу.

Поза тим, я нині організовую великий сімейний табір на Одещині, який відбудеться на межі липня-серпня. З початку червня я курую всіма численними організаційними питання й закупівлею деяких товарів для цього табору. Постійно комунікую з майбутніми його учасниками. Окрім того, враховуючи, що мій чоловік – археолог, керівник Більської археологічної експедиції – я хочу, як і кожного літа, попрацювати в його експедиції на розкопі, пожити експедиційним польовим життям.

Також я зараз ходжу на курси фаєр-шоу. І звісно, хочеться ще трішки "часу для себе" – побути на дачі, відпочити.

Володимир Сокол, вчитель Харківського навчально-виховного комплексу №106 ім. В. О. Кисіля

Учителі в першу третину літа пишуть звіти, закривають документацію. У другу – закривають варення, пишуть календарні плани. В останню третину літа – готують школу до запуску і планують, що вже наступного року не думатимуть ні про що і просто відпочинуть.

Усе залежить від об'єму літніх робіт, придбання обладнання, зміни декору тощо. У кожній школі це по різному. Прибиральниць не вистачає, ніхто на таку маленьку зарплату (для міста) не хоче йти працювати, кваліфікованих працівників-ремонтників немає. Суботник, який триває тиждень-два, вирішує проблему квадратних метрів прибирання. Учителі молодшої школи, особливо 1 класів, працюють над реновацією кабінетів, завучі – допрацьовують документацію, секретар і класні керівники – приймають документи від новоприбулих учнів тощо.

Це літо буде унікальним – більшість директорів-пенсіонерів підуть, завучі лишаться. Хаоса і нервів буде більше, розумності і прозорості – менше. До того ж зміщеня дати ЗНО, нервозність з ДПА. Дивна пора очікує...

Літо обіцяє бути спекотним, відпустка не довгою, а рік таким, що запам'ятається. Ось так і живуть вчителі. Бо "літо – це маленьке життя".

Читайте також:

Літо без ґаджетів: 13 ідей, як дітям незабутньо провести літній відпочинок

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.