Гейміфікація освітнього процесу: ClassDojo як спосіб успішної роботи з учнями

Залученість учня у кожній сфері освітнього процесу допомагає сформувати якісну та комплексну систему навчання.

З потужним розвитком технологій очікувано змінюються акценти у кожній сфері людського життя. Освіта не є винятком: за партами вже навчається покоління Z, якому властиве так зване «кліпове мислення». Сучасні діти не уявляють себе без ґаджетів та віртуального простору, і це необхідно враховувати під час освітнього процесу.

Гейміфікація – тобто використання ігрових підходів у навчанні – допомагає подати навіть найскладніший матеріал у цікавій та доступній для розуміння формі. Крім того, вона сприяє кращій концентрації уваги й, відповідно, запам’ятовуванню. Одним зі зручних онлайн-інструментів гейміфікації є платформа ClassDojo. Про її особливості розповідає Ярослав Лисенко, консультант з питань освіти в КО «ThinkGlobal», куратор середньої школи, викладач Мистецтв. 


Викладачі повсякчас знаходяться під тиском, і насамперед це стосується ситуації з оцінюванням учнівських робіт та учнівської діяльності. Платформа ClassDojo допомагає чітко розмежовувати оцінки, які я виставляю як вчитель, і ті якості, які я – як людина – хотів би заохотити в тому чи тому учневі.

Оцінити неоціненне – надважке завдання для викладача, зважаючи на те, що існують критерії оцінки знань, правила академічної доброчесності та тиск батьків.

Оцінка за диктант? Зрозуміло. Влучне розв’язання задачі? Можна оцінити. А як бути з ввічливістю? Або допомогою іншим? Завищити оцінку з предмета через те, що це дуже чуйний студент?

Зрештою, таких ситуацій можна уникнути й водночас продовжувати розвивати в учнях моральні якості, не заважаючи освітньому процесу. ClassDojo дозволить гейміфікувати навчання, дати батькам дієвий зворотний зв'язок і позитивно вплинути на розкриття особистості дитини.

Необхідність чи потреба?

Залученість учня у кожній сфері освітнього процесу допомагає сформувати якісну та комплексну систему навчання.  

Як школа впливає на учнів?

  • Онлайн-супровід (така форма допомагає успішно впроваджувати інклюзію)

  • Системність освіти

  • Позакласні активності

  • Освітній простір школи

  • Групова активність учнів

  • Індивідуальна активність учнів.

Наразі значна кількість дискусій точиться навколо того, що саме варто оцінювати у навчальному процесі. Своєрідна криза дистанційної освіти оголила проблеми офлайн-навчання, продемонструвала її найслабкіші місця.

Навички сучасних учнів

Hard skills (тверді навички):

  • Читання

  • Письмо та граматика

  • Друкування

  • Математичні операції

  • Малювання

  • Запам’ятовування і відтворення.

Soft skills (м’які навички – щоразу вони розкриваються по-новому):

  • Емпатія

  • Комунікація

  • Ввічливість

  • Лідерство

  • Креативність

  • Аналіз.

У сучасних умовах розвиток «м’яких навичок» напрочуд актуальний, а вже за 10 років він буде просто необхідним. Сьогодні на сучасних сайтах пошуку роботи можна помітити тенденції високооплачуваних галузей, де ключовим критерієм є: робота в команді, організація, комунікація та лідерські навички.

Гра знаходиться в основі навчання, це її ключ. Будь-який досвід у грі тотожний моделі реального життя, це можливість пізнати себе, тренування наших навичок і знань, соціальних ролей та комунікації.

Що дає формат гри в освітньому процесі?

  • Включеність

  • Рольові моделі

  • Співпрацю

  • Активність мислення

  • Адреналін чи азарт

  • Випробування

  • Самоаналіз та рефлексію.

Діти завжди експериментують, тому їм важливо розуміти, які рольові моделі існують та у який спосіб можна себе проявити. Це допомагає чітко розуміти своє місце у колективі й власний вплив на нього.

Чому саме ClassDojo?

Плюси онлайн-платформи:

  • Доступність для викладачів і учнів

  • Адаптивність до потреб процесу

  • Гейміфікований процес

  • Електронний варіант навчання

  • Система балів та автоматичність сповіщень для батьків

  • Мінімізація «батьківських чатів»

  • Безкоштовність застосунку.

Запропоновані обставини

Правила гри та її межі – це відповідальність усіх гравців.

Перед початком року потрібно встановити прості, логічні та вимірювані правила гри. Кожен учасник має чітко розуміти свої можливості та межі дій, які принесуть йому той чи той досвід. Знайомство з ClassDojo повинно перетворитися на простий, але водночас цікавий процес,  адже мотивація до гри закладається на початку. Чим простіше і швидше це буде зроблено, тим краще учні розумітимуть, що вони знаходяться у грі й проявлять себе.

Індивідуальне та групове

Залученість учнів окремо і в групі.

Щоб успішно залучити учня, варто акцентувати увагу на можливостях заробляти бали індивідуально. Крім того, кожен учень впливає своїми досягненнями на бали групи, об’єднуючи учнів для спільної роботи.

Варто пояснити, що клас – це одна велика команда, або навіть декілька команд, які можуть домовлятися працювати одна з одною і здобувати ще більше спільних перемог.

Кінцева мета

Формулювання гейміфікованої системи з чіткою метою.

Кожен учень та викладач повинен мати чітке уявлення, для чого конкретно збираються бали та яка мета всієї гри. Адже конкретність допоможе учню чітко бачити ціль і можливості її досягнення.

Гра спрацює набагато ефективніше, якщо бали збиратимуться для чогось матеріального, а не абстрактного. Наприклад, на поїздку, екскурсію, танці у школі, солодкий стіл тощо. У дистанційному варіанті можна запропонувати обмінювати ці бали на певні речі – наприклад, отримати дозвіл не бути присутнім на уроці.

Чіткі правила та їх обхід

Правила – це дисципліна досягнень.

Якщо спробувати зіграти у будь-яку сучасну гру на смартфоні, легко помітити певні правила гри та приклади, як саме гравці намагаються їх обійти. Схожа ситуація виникає й у звичайному процесі навчання. Для учнів дуже важливо брати участь у створенні правил – тоді вони ставляться до них більш відповідально.

FUN

Задоволення від досягнень.

Найкращий спосіб пропозиції гри – це задоволення або веселощі. Якщо у самому процесі гри не буде моменту драйву, цікавості та захоплення від досягнень, навряд чи вдасться отримати успішний результат.

Будь-який момент виховання закріплюється завдяки позитивному досвіду й усвідомленню, що учень досягнув мети чи отримав винагороду.

Як користуватися ClassDojo?

Чим цікаво для учня?

  • Можливість змінювати аватар – монстрика

  • Можливість бачити свої бали (індивідуальні, а не бали всієї групи – це дозволить уникнути так званих «дощок пошан» і допоможе учню порівнювати себе з собою, а не з іншими учнями)

  • Можливість бачити е-завдання і виконувати їх

  • Можливість відчувати належність до групи.

Вчительські лайфхаки

Для викладача функціонал застосунку дозволяє урізноманітнювати подачу уроку і відстежувати прогрес учнів:

  • Виставлення чи зняття балів (з поясненням кожної дії)

  • Задавати формат е-завдання

  • Розповідати про уроки батькам у вигляді посту

  • Сповіщати батькам інформацію тет-а-тет

  • Перевіряти роботи з телефону.

Метрика балів

Під час розрахунку балів варто звернути увагу, що застосунок ClassDojo дозволяє групі чи учню мати особистий рахунок – бали, які дозволяють вчителям заохочувати якості, що не підлягають оцінюванню. Це чудова можливість в ігровій формі допомогти дітям відчути морально-етичні норми, які існують у суспільстві: ввічливість, допомога іншим, акуратність, відповідальність тощо.

ClassDojo – це зручна і чітка система, завдяки якій ви зможете пояснити, чому робота оцінюється так чи інакше, допоможете дітям проаналізувати досвід інших та ненав’язливо виховаєте учнів самостійними, впевненими, щирими, здоровими й чесними людьми.


Щоб дізнатись більше про особливості користування онлайн-платформою ClassDojo, долучайтеся до перегляду вебінара спікера «Всеосвіти» Ярослава Лисенка.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/dosvid-roboti-z-classdojo-abo-ak-ociniti-bezcinne-207.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.