Доповнена реальність як спосіб урізноманітнення освітнього процесу

Завдяки доповненій реальності можна суттєво розширити власне світосприйняття.

Щодня разом зі світом змінюються виклики й тенденції, одні речі губляться у минулому, а інші миттєво набувають актуальності. Щоб виховати покоління, здатне швидко адаптуватися до вимог сьогодення та опанувати сучасні спеціальності, освіта повинна користуватися новими інструментами, експериментувати з методами та підходами.

Доповнена реальність – це нова технологія у сфері IT, завдяки якій можна цікаво та ефективно подати будь-яку шкільну тему. Про те, як використовувати доповнену реальність (ДР) в освітньому процесі та як створювати власні ефекти, розповідає Ярослава Бондар, методистка, керівниця гуртків «Програмування», «Розробка мобільних додатків».


Завдяки своєму учневі я почала цікавитись технологією доповненої реальності: роздрукувала малюнки-маркери, встановила відповідну програму, навела камеру свого пристрою на ці малюнки й побачила, що вони оживають. З того часу я прихильниця доповненої реальності: стежу за нею, використовую і показую своїм колегам та вихованцям. Я помітила, що ця тема подобається всім: і дошкільникам, і дітям молодшого віку, і старшокласникам, і батькам.

Що таке реальність?

Реальність – це все те, що може відбутися з нами насправді у свідомому стані. А от віртуальна реальність (VR) – ілюзія реальності, створена за допомогою комп'ютерних систем, які забезпечують зорові, звукові та інші відчуття.

Наразі справжнім трендом сучасності є доповнена реальність (або AR – розширена реальність) – доповнення фізичного світу за допомогою цифрових даних в режимі реального часу. Це фактично технологія накладання віртуальної реальності на об’єкти фізичного світу. ДР розширює наше світосприйняття.

Які обов’язкові елементи мають бути у доповненій реальності?

Доповнена реальність буває безмаркерна, наприклад, коли не потребує додаткових малюнків, карток тощо. Так, у грі Pokemon Go доповнена реальність спрацьовує у певних географічних координатах. Однак такий вид ДР використовується рідше. 

Основні елементи доповненої реальності:

  1. маркер (малюнок); 

  2. мобільний пристрій або АR-окуляри;

  3. застосунок (програма);

  4. overlay (накладання) – це може бути інше зображення, відео, аудіо, посилання в Інтернеті, 3D-моделі.

QR-код є найпростішим маркерним видом доповненої реальності, найчастіше у ньому приховане посилання не певну інтернет-сторінку.

Програма «3D Artist»

Знайомство з доповненою реальністю я починаю саме з програми 3D Artist – вона працює безвідмовно. Методично передбачається, що спочатку діти розмальовують картинки, а потім, користуючись програмою, наводять на них мобільний ґаджет – і малюнки оживають.

Ця програма буде корисною не лише дітям дошкільного або шкільного віку, але й середнім класам. 

Програма «Освіта 4D»

Коли ми працюємо з доповненою реальністю, то можемо рухатися двома шляхами: використовувати вже готові ефекти або створювати власні. Складність останнього способу полягає у тому, що важко підібрати оверлей.

На щастя, вже розроблені деякі програми, що взаємодіють зі шкільними підручниками. 

Програма «Futurio»

У цій програмі є різноманітні картки, в яких одразу містяться запитання до теми та методичні рекомендації. З яскравими 3D-моделями дуже легко взаємодіяти.

Доповнену реальність зручно використовувати тоді, коли ми хочемо мати справу з фантастикою або з чимось недоступним, наприклад, з астрономією або анатомією.

Bridges AR та Skyscrapers AR

Ці унікальні програми разом з методичними рекомендаціями розроблені на кафедрі фізики кристалів фізичного факультету Харківського національного університету імені Каразіна.

Програма Bridges AR розповість про моделі мостів у різних куточках світу. Їх можна переглядати у різних ракурсах. А от завдяки програмі Skyscrapers AR ви дізнаєтеся про найвідоміші хмарочоси світу.

Програма «Artivive»

За допомогою цієї програми можна побачити безліч ефектів доповненої реальності й легко створити власні. Artivive слугує для візуалізації, для кращого розуміння творів сучасного мистецтва.


Щоб дізнатися більше про особливості використання технології доповненої реальності під час освітнього процесу, долучайтесь до перегляду вебінара від спікерки «Всеосвіти» Ярослави Бондар.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/dopovnena-realnist-v-osviti-235.html

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!