Дітям потрібне практичне застосування знань, — освітній експерт

Поради вчителів, як донести дітям, що знання їм справді потрібні.

Зацікавити сучасного школяра нудними підручниками із сухою теорією – важко, проте реально, якщо знаходити креативний підхід і доповнювати освітній процес інтерактивною та практичною діяльністю.

Так, на думку освітнього експерта Віктора Громового, якщо у класі чи студентській групі більшість демонструє небажання вчитися, то рівень успішності усього колективу знижується:

«Якщо в класі (студентській групі) є критична маса учнів (студентів), які демонстративно не вчаться - це демотивує усіх інших, за винятком 2-3% зацькованих «білих ворон». За моїми спостереженнями ця критична маса складається у випадку, якщо концентруються близько 30% таких патологічних нероб. Починається «ланцюгова реакція» едукаційного пофігізму і вибухове руйнування культури досягнень того чи іншого закладу освіти», - написав пан Громовий на своїй сторінці у фейсбуці.

Аби цього не сталося, пан Громовий радить показувати учням, як можна практично застосовувати набуті знання, а ще -  надавати можливість учням поділитися ними в процесі реалізації якогось проєкту чи стажування.

  • Навіщо? Діти мають розуміти, що ці знання їм справді потрібні, тож починати слід із надання можливості для практичного застосування цих знань або(і) можливості поділитися набутими знаннями(в процесі реалізації якогось проекту, стажування тощо).

  • Це можливо! Ми не демотивуємо учнів неадекватними віку й їхньому рівню розвитку вимогами. Ми шукаємо зону найближчого розвитку кожного та підбираємо споріднену працю.

  • Тут так прийнято! Має бути налаштованим шкільне середовище, створена відповідна культура школи з тим, щоб виробити звичку вчитися.


  • Роби як я! Авторитети поза школою переконують у необхідності вчитися. Важливо також, щоб цінності батьків не суперечили цьому.


  • Я зможу! Усвідомити, що не так важливо що саме вчити, а важливий сам процес "самовирощування" та спроможність адекватно відреагувати на виклик з тим, щоб «прокачати мозок»…


  • Я зможу не йти шляхом найменшого опору(жити не навантажуючись), а рухатись вперед, долаючи перешкоди та тримаючи розумний баланс між навчанням і розважанням.


  • Я вмію! Отримувати насолоду від процесу навчання, а не лише від оцінки, яка для мене є другорядним мотивом.

Ми поговорили з учителями про те, як вони переконують учнів у важливості здобуття нових знань та як зацікавлюють своїми предметами.

Ярослава Мозгова, вчителька російської мови та зарубіжної літератури та кураторка напрямку «Соціальна активність» переконує, що важливість знань треба не пояснювати, а дати відчути, зокрема, і через практичну діяльність:

У школі, де я працюю, старшокласники роблять проєкти, до тематики яких підв'язується зміст навчального матеріалу. Останній кейс з минулого навчального року – групова робота над розробкою та втіленням соціальних проєктів. У травні учні мали презентувати бізнес-план із усіма розрахунками, інтернет-сторінку, сторінку у соціальних мережах до своїх проєктів. Розуміючі фінальні умови, вони дуже уважно ставилися до усіх занять і завдань, пов'язаних із кінцевим продуктом. Це проста формула, але тут важливо додати ще один нюанс: діти також розуміли, як ці знання та навички вони зможуть реалізовувати у дорослому житті.

Ще один лайфхак, розповідає дівчина, – показати, скільки в Україні коштують послуги людини, яка володіє певними навичками: розробка сайтів, бізнес-аналітика, корегування та редагування видань чи авіаконструювання.

Учителька вважає, що деяким дітям і дорослим треба більше часу для того, аби зрозуміти цінність знань. Хтось може прийти до першого класу із усвідомленням важливості навчання, а хтось набуває його на першій роботі – і всі варіанти прийнятні.

Аби учні зацікавилися предметом, треба бути самому у ньому зацікавленим, – говорить Ярослава.

Вона пов’язує навчальний матеріал із чимось зрозумілим дітям: сьогоденням, технологіями, попередньо вивченим матеріалом або практичною користю та намагається урізноманітнити канали передачі інформації так, щоб діти з різними типами сприйняття змогли зрозуміти зміст теми або курсу:

Кожен шкільний предмет є цікавим, але не для кожного з нас є цікавим, наприклад, читання параграфу або написання реферату. Якщо ж учитель буде давати можливість обирати шлях засвоєння або презентації знань, більша частина учнів знайде цікаве зерно навіть найскладнішого матеріалу.

Дмитро Оліфіренко, вчитель математики із Запоріжжя також доносить важливість знань через отримання практичних навичок і вмінь. Зокрема, Дмитро робить акцент на розмірковуванні, зіставленні різної інформації, логічному і критичному мисленні. Значну увагу приділяє задачам на побудову та  створення математичної моделі задачі.

Можливість застосування таких знань учитель показує на практиці через щоденні активності школярів: сходити або з'їздити до школи або у будь яке інше місце, купити обід у їдальні чи сходити до магазину, перейти дорогу чи більш глобальне – зробити ремонт чи побудувати будинок. Дмитро проговорює зі школярами, які саме навички можуть знадобитися для таких дій.

Зацікавленість предметом, говорить учитель, виникає внаслідок інтересу учня до особистості вчителя. Якщо педагог чесно любить свою професію і предмет, то діти це відчувають:

Цікавий як особистість вчитель (і не важливо скільки років) приречений на успіх!

Автор: Анастасія Лісовіна

Вас може зацікавити: Уроки парами по 20 хвилин: в Одесі триває підготовка до 1 вересня

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

492
27.07.2020 16:51:00

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.