і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію

Чи потрібна дітям домашня робота?

Домашнє завдання – це звична частина шкільного життя більшості учнів світу, але в деяких країнах впевнені, що його надмірна кількість відбиває в дітей бажання вчитися.

«Що більше зусиль ви докладете зараз, то легше вам буде в майбутньому» - ці слова багато хто з нас чув впродовж свого дитинства, і хоч вони не належать якомусь відомому мислителю, їхня істина очевидна для всіх дорослих людей. Але нестерпна для дітей. Як часто комусь із них хочеться вчитися впродовж більшої частини дня? Вони йдуть до школи, дехто відвідує позакласні гуртки, а після школи – знову підручники. Виникає питання – чи доцільно взагалі давати дітям домашнє завдання? Адже шкільна освіта у всьому світі все більше рухається в напрямку дитиноцентризму та лібералізму. Та чи ефективною є відсутність домашнього завдання взагалі?

В минулому році деякі школи України вже випробували на собі практику навчання без домашнього навчання. В рамках освітньої реформи, у 2017 році, 4 школи Вінниччини стали учасниками пілотного проекту Міністерства освіти. Першокласники цих шкіл вже майже рік навчаються без домашньої роботи. З другого класу домашнє завдання в них вже буде, але учні витрачатимуть на нього не більше 45 хвилин. Відповідно в третьому класі - 1 годину 10 хвилин, а в четвертому — максимум півтори години. Наскільки це піде на користь українським першокласникам, покаже лише час, але загалом, варто зазначити, що така практика вже застосовується в школах інших країн світу.

 Попри те, що домашнє завдання – це глобальний феномен і воно є звичною частиною шкільного життя більшості учнів світу, у Швеції впевнені, що його надмірна кількість відбиває в дітей бажання вчитися. В цій країні було відкрито 13 шкіл, в яких немає домашніх завдань. Діти навчаються у своє задоволення, а «класи» мають вигляд ігрових кімнат. Проте хоча ці школи є досить популярними, державна система освіти поки що не збирається переймати такий формат навчального процесу.

В італійських школах практика домашньої роботи також не передбачена. Проте велика кількість учителів та батьків впевнені в необхідності домашньої освіти. На їхню думку, в такий спосіб діти стають відповідальними і краще засвоюють матеріал.

Водночас, представники Національної Асоціації батьків та вчителів та Національної освітньої асоціації стверджують, що у першому класі дітям необхідно давати домашню роботу, але в невеликих кількостях. Зокрема, вона має бути такою, яку діти зможуть зробити за 10 хвилин. З кожним начальним роком цю норму рекомендують збільшувати ще на 10 хвилин.

Згідно з дослідженням професора Університету Дюка Гаріса Купера, домашня робота йде на користь лише старшокласникам. Існує деяка позитивна кореляція з досягненнями учнів середніх класів, але жодної для наймолодших учнів.

Як бачимо, на прикладах все виглядає непогано: навчання побудоване на особистій мотивації, відсутність тиску зі сторони, виховання відповідальності в дітей… Проте на практиці батьків та вчителів все одно лякають подібні експерименти. Адже вони бояться зробити помилку, щоб або не навантажити дитину надто рано, або навпаки - не проявити недбалість до засвоєння її знань. Тому замість того, щоб зовсім відходити від домашнього завдання або продовжувати дотримуватись звичних методів навчання, можна урізноманітнювати домашню роботу творчими проектами або використовувати інші новітні підходи до навчання. Наприклад, у США наразі є поширеним метод, що має назву «перевернутий клас». Вчителі задають дітям додому подивитися відеолекцію з новим матеріалом, щоб вдома учні самостійно засвоїли теоретичний матеріал. При цьому, вони мають записати всі свої питання в зошити, щоб згодом на уроці поставити ці питання вчителю. Час в класі присвячується відповідям на запитання та спільним обговоренням матеріалу на глибшому рівні. Самі ж вчителі таким чином можуть виявити, де в учнів виникають проблеми з розумінням матеріалу.

Посилання Голос Америки: https://ukrainian.voanews.com/

924
12.04.2018 16:25:41